Geschiedenis netwerkmarketing

Een gat in de markt?

Nieuw concept: de geboorte van netwerkmarketing.
Net als elke nieuw concept heeft netwerk marketing tegenstanders en onbegrip. Er is geen enkel mysterie over deze vorm van verkoop en distributie. Netwerkmarketing is ontstaan in de veertiger jaren voornamelijk omdat men ontdekte dat er mensen waren die tegen korting wilde kopen en daar best wel reclame voor wilde maken. Het bedrijf dat hiermee startte California Vitamins ondervond dat het eenvoudiger en effectiever was een verkoop organisatie op te zetten die allemaal een beetje verkochten dan topverkopers, een marketing afdeling en een groot reclame budget op te tuigen. In plaats daarvan combineerden zij twee ideeŽn en ontworpen een compensatieplan voor de mond tot mond reclame makers die nieuwe klanten kregen door hun positieve productervaring te delen. Bovendien kon men binnen een aantal levels extra verdiensten creŽren. netwerkmarketing was geboren!

Misbruiken onder de naam netwerkmarketing.

Een aantal jaren later werd dit bedrijf omgedoopt tot NutraLite. In 1956 startte het bedrijf Shaklee eveneens met voedingssupplementen. Niet lang daarna waren het twee voormalige NutraLite distributeurs Rich de Vos en Jay van Andel beiden van Nederlandse afkomst het bedrijf Amway. Net als vele innovatieve doorbraken was netwerkmarketing ontstaan uit praktijk ervaringen. De snelle groei van netwerkmarketing bracht ook al snel de eerste misbruiken doordat sommigen de naam gebruikten als dekmantel voor kettingbrieven. Rond 1930 werden er volgens schattingen van de US post elke dag al rond de 10 miljoen kettingbrieven verstuurd. Dit systeem dat als een piramidebrief bekend werd later dan ook vaak in een adem genoemd met netwerkmarketing bedrijven die deze legitieme bedrijven als dekmantel gebruikten.

Fraude netwerkmarketing

Deze consumenten fraude werd aan de orde gesteld door de senaat in 1974 en deze illegale bedrijven werden verboden. Alle netwerkmarketing bedrijven werden onder de loep genomen de Federal Trade Commission (FTC) Ook Amway kwam onder vuur te liggen toen men verklaarde dat dit bedrijf illegaal zou zijn omdat men weigerde hun producten via traditionele winkels te verkopen. Amway spendeerde miljoenen dollars aan rechtzaken om hun naam te zuiveren en kregen van de FTC uiteindelijk in 1979 het gelijk aan hun zijde. Nu de FTC netwerkmarketing als een legaal distributiesysteem had verklaard zou een ware explosie van de industrie ontstaan.

Wie is er betrokken bij netwerkmarketing?

Heden ten dagen zijn er duizenden netwerkmarketing bedrijven operationeel over de gehele wereld. Enkele bedrijven zijn inmiddels al doorgedrongen tot de Fortune 500. Bedrijven als Sprint, MCI en AT&T danken hun eerste successen aan netwerkmarketing. Sommige traditionele bedrijven zijn overgestapt op het netwerkmarketing model zoals het cosmetica bedrijf Avon. Een van de redenen dat traditionele directe verkoop bedrijven ondervonden als een nadeel was dat de consument niet meer bereikbaar was met telefonische verkoop omdat steeds meer vrouwen gingen deelnemen aan het arbeidsproces. de switch naar het netwerkmarketing model werd dan ook vaak ingegeven door deze veranderingen.

Waarom kiezen bedrijven voor netwerkmarketing?

Waarom kiezen zoveel bedrijven voor de netwerkmarketing methode om hun producten en diensten naar de markt te brengen? Simpel gesteld; het is efficiŽnter! Er hoeft geen geld uitgegeven te worden voor reclame, distributie en de verkoop tot het moment dat het product afgeleverd wordt. Vergeleken met de gigantische reclame budgetten van traditionele bedrijven is alleen dat al een grote besparing. Bovendien is de marketing en verkoopafdeling minimaal ten opzichte van een traditioneel bedrijf. De kosten om een product naar de markt te brengen bestaat heden ten dagen voor 80 procent uit marketing uitgaven. Netwerkmarketing bedrijven geven dit geld uit aan commissies na de eigenlijke verkoop wat bijna 100 procent efficiŽntie oplevert. Bovendien is gebleken dat de aanbeveling van familie, vriend of relatie de meest effectieve manier van adverteren is.

Veranderingen

De groei van netwerkmarketing is groter in landen als Amerika waar de zekerheid van een vaste baan dermate geslonken is dat men eerder bereid is om netwerkmarketing van een bijverdienste uit te laten groeien tot een volwaardig inkomen. Allerlei industriŽlen komen en gaan in een relatief snel tempo. De platenindustrie (vinyl singels en LPís) goed voor indertijd 24 miljard omzet jaarlijks heeft slechts 30 jaar bestaan. De staalindustrie heeft een hele grote concurrentie gekregen aan de kunststoffen. ook de komst van de computer heeft er voor gezorgd dat opnieuw vele arbeiders moesten omscholen of werkeloos raakten. Dit alles maakt dat mensen gaan nadenken over hun toekomst. Wil je in de nabije toekomst gaan concurreren met geavanceerde robots, elke keer van beroep of baan moeten veranderen? Marketing op een parttime basis kan een financieel extraatje opleveren dat kan uitgroeien tot een volledig inkomen, bovendien met een stukje zekerheid naar de toekomst toe. (residueel inkomen)

Samenwerking in plaats van concurrentie.

Een van de redenen van het succes van netwerkmarketing bedrijven is gebaseerd op samenwerking. In tegenstelling van traditionele bedrijven is je carriŤre afhankelijk van het helpen van andere mensen in je organisatie. Netwerkmarketing is het delen van informatie, trainen en begeleiding die uiteindelijk resulteren in de verkoop van meer producten. Mensen krijgen graag waardering en erkenning voor wat ze waard zijn en binnen het netwerkmarketing proces zijn er mogelijkheden om persoonlijke groei te creŽren. De stap naar deze verandering wordt echter vaak pas gemaakt als iemand de mogelijkheden, voor en nadelen goed heeft kunnen uitleggen omdat iemand zich graag vastklampt aan de bekende wereld. Het verkennen van nieuwe dingen is voor slechts enkele mensen een natuurlijke zaak. Mensen hebben van nature een hekel aan veranderingen.

Tegenstand

Hoeveel mensen zijn er niet bang hun baantje en status kwijt te raken in het traditionele bedrijfsleven? Netwerkmarketing gaat over de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Het is niet in het belang van media als kranten, magazines, radio en televisie om positieve berichtgeving te publiceren over de netwerkmarketing industrie, er is simpelweg geen geld aan te verdienen. Sterker nog, sommigen kunnen op termijn wel eens in hun bestaansrecht aangetast worden. Elke positieve publicatie kan het eigen belang schaden.
Netwerkmarketing bedrijven zorgen voor een verandering in de handelsketen. Hoe zou u over deze industrie praten als u een eigenaar van een winkel, groothandel, of makelaar bent? Wat zou u vertellen over netwerkmarketing als u werkzaam zou zijn bij een van deze bedrijven en uw baan op het spel stond? Denkt u dat er mensen zijn geweest die advocaten hebben ingeschakeld en politieke lobbies hebben gebruikt in het verleden om aan te kunnen tonen dat de netwerkmarketing industrie niet legaal zou zijn? Net als elke industrie zijn er ook netwerkmarketing bedrijven geweest die hun zaakjes niet goed voor elkaar hadden. Politiek gaat ook gebukt onder persoonlijke belangen, de beleggingswereld kent zijn schandalen en zo valt over elke industrie wel het een of ander aan te merken. Waarom zou netwerkmarketing in deze verschillend zijn? Het blijft altijd zaak een bedrijf te kiezen dat bij je past. Kijk naar hun management, producten en prestaties.

Ongekende mogelijkheden van groot tot klein

Netwerkmarketing is een manier om producten met korting te kopen, het eigen productgebruik te financieren, een inkomen te verwerven, of uit te groeien naar financiŽle vrijheid net wat de persoon in kwestie ambieert. U kun t nooit een residueel inkomen opbouwen met een traditionele baan. Van netwerkmarketing wordt gezegd dat het de volgende stap is in de evolutie naar het vrije ondernemersschap zeker nu Internet als distributie en verkoopkanaal is toegevoegd ten gunste van de netwerk marketer.

Het is interessant om te zien hoe velen zich vastklampen aan de voor hun bekende wereld en het Ė gat in de markt Ė simpelweg niet zien!

 

 
 
 
 
 
Zelfstandige distributeur Forever Living Products
Willy De Keyser Vosselaredorp 72 9850 Nevele BelgiŽ 09 3716650 aloe.vera.info@skynet.be

 

 

Webdesign by: Willy De Keyser