Welkom op de Website van
PIERRE TROUILLEZ
Docent Johannes
XXIII-seminarie te Leuven
Redactiesecretaris van COLLATIONES,
Tijdschrift voor Theologie en Pastoraal.
Bruidstraat 2, B-3290 Diest
E-mail: pierre.trouillez@skynet.be
² n
Publicaties
De Franken en het christendom (550-850).
Een rechte lijn NIEUW!
Leuven, Davidsfonds, 2016, 351 blz., 16,5 x 24 cm – ISBN
978-90-5908-721-7 - € 24,99.
De wereld van de Frankische Kerkheeft tot
vandaag dikwijls te lijden onder een negatieve perceptie:langharige Merovingers
zaaiden ruzie en geweld. De culturele wereld zat opeen rietsjbaan van verval en
verloedering. Het christendom werd besmet doorheidense gewoonten … Dit boek
toont de historische werkelijkheid zo correctmogelijk: de minpunten van de
Frankische Kerk worden niet verdoezeld, maartegelijk doet het recht aan de
positieve bijdrage van deze Kerk tot hetreligieuze en culturele leven. In de
uiteenzetting maakt men kennis met eenbonte groep figuren en een aantal
verrassende historische wendingen, metstukjes schandaalkroniek en bladzijden
over volhardende inzet voor deauthentieke geloofsbeleving. Het meest
verrassende is wellicht dat menvanaf Clovis tot de Karolingische tijd een
rechtstreekse lijn kan trekkennaar de bewustwording van het Europese gevoel.
Als men Karel de Grote een‘Vader van Europa’ kan noemen, dan moet men eraan
toevoegen dat deFrankische Kerk de voorwaarden voor deze eretitel heeft
geschapen.
♦
De Germanen en het christendom. Een
bewogen ontmoeting (5de – 7de eeuw)
Leuven, Davidsfonds, 2010, 334 blz.,
16,5 x 24 cm – ISBN
978-90-77942-48-2 – € 27,50.
Hoe verliep de
christianisering van de Germaanse stammen? In welke streken werd het evangelie
al vroeg verspreid en in welke verliep dat moeizaam? Welke rol hadden
christelijke symbolen zoals het doopsel, heiligen en wonderen in het proces?
Hoe werd Benedictus de patroon van Europa en hoe belangrijk was de bekering van
Clovis voor de Kerk en het Westen? Dit boek zoekt een antwoord op al deze
vragen en reist daarvoor terug naar de tijd van de 5de tot de 7de eeuw na
Christus. Een boeiende periode waarin de overgang van de oudheid naar de
middeleeuwen zich voltrok en de Germaanse wereld en het christendom elkaar voor
het eerst ontmoetten.
♦
Bevrijd en gebonden. De Kerk van
Constantijn (4de – 5de eeuw)
Leuven, Davidsfonds, 2006, 308 blz.,
16,5 x 24 cm – ISBN 90 5826 419 X - € 24,
95.
Hoe is een gelovige gemeenschap van miljoenen christenen ooit
kunnen ontstaan uit een groep van twaalf apostelen en een handvol volgelingen?
Een fascinerende vraag. Dit boek begeleidt de lezer in de zoektocht naar het
antwoord. Na drie eeuwen als een marginale en vaak verdachte religieuze groep
overleefd te hebben, begint de christelijke Kerk vanaf 313 aan haar
veroveringstocht van de hele maatschappij. Keizer Constantijn doet aan
positieve discriminatie: er worden muntstukken geslagen met
Christusafbeeldingen, kerken verrijzen, geestelijken moeten niet langer
gemeenschapsdiensten uitvoeren, de georganiseerde liefdadigheid is een feit…
Het religieuze beleid van Constantijn kan men best kwalificeren als een van de
grootste verrassingen in de geschiedenis.
Maar er is ook een keerzijde aan de medaille: de Kerk kan de
liefdevolle gemeenschap van broeders en zusters niet realiseren in een
samenleving waar de verruwing groeit door armoede en uitsluiting, konkelende
clerici en ethisch lakse gelovigen brengen de christelijke gemeenschap in
diskrediet. Bevrijd en gebonden. De Kerk van Constantijn brengt een
wervelend totaalbeeld van de wellicht belangrijkste scharnierperiode uit onze
westerse geschiedenis.
Uitverkocht.
Voor mogelijke resexemplaren, zie op Google “Bevrijd en gebonden”. Indien deze
zoektocht niets oplevert, ben ik bereid u gratis de tekst in pdf-format te
bezorgen. Daarbij is de paginering wel die van mijn computer, niet van het boek
zelf.
² ¨
Van Petrus tot Constantijn. De eerste
christenen
Leuven, Davidsfonds, 2002, 374
blz., 14,50 x 22 cm, ISBN 90-5826-186-7.
Wie waren de
eerste christenen ‘in godsnaam’? Waarom voelden ze zich aangetrokken tot die
marginale beweging? En hoe heeft het prille christendom zich gaandeweg kunnen
manifesteren?
Met Paulus
is de jonge Kerk het waagstuk aangegaan om buiten haar vertrouwde milieu te
treden. In het Romeinse rijk zou ze haar vernieuwende kracht bewijzen.
Christen-zijn was er allesbehalve evident. Toch werden de eerste drie eeuwen
van het christendom een succesverhaal.
Van de
eerste verkondiging door Petrus tot de bekering van keizer Constantijn
exploreert de auteur hoe christelijke denkers van de begintijd, maar evenzeer
gewone gelovigen, hun geloof beleefden en overdachten.
De vroege
Kerk is groot geworden door het enthousiasme van een authentiek geloof. Zonder
alles te verwedden op structuren en dogmatiek, wist ze mensen aan te spreken.
Een bron van inspiratie voor het christendom vandaag?
Uitverkocht.
Voor mogelijke restexemplaren, zie op Google “Van Petrus tot Constantijn”. Indien
deze zoektocht niets oplevert, ben ik bereid u gratis de tekst in pdf-format te
bezorgen. Daarbij is de paginering wel die van mijn computer, niet van het boek
zelf.
¨
Naar wie zouden wij anders gaan? Ontmoetingen met
Jezus, de Christus
Leuven, Davidsfonds, 1998, 188 blz., € 19,75, ISBN
90 6152 577 2
Uitverkovht. Voor mogelijke
restexemplaren, zie op Google “Naar wie zouden wij anders gaan?”.
¨
- De eerste
kerstening van de Lage Landen. Een verhaal van slagen en falen
- Op weg naar
een christenheid in de Lage Landen
Eerste twee hoofdstukken in P. Nissen (red.), Geloven
in de Lage Landen. Scharniermomenten in de
geschiedenis van het christendom, Leuven,
Davidsfonds, 2004.
¨
Wanneer viert God feest? Origenes en de menselijkheid van God
In L. Aerts – M. Steen (red.), Met een naam
en een gezicht. Christelijke visies op God, Averbode,
Altiora, 2002.
‘Als de Schrift zo sterk de
mensbetrokkenheid en bewogenheid van God laat oplichten, dan moet dit toch
haaks staan op het ideaal van de ‘apatheia tou Theou’ of totale
onbewogenheid van God, dat in de Griekse Oudheid zo hoog in het vaandel gevoerd
werd? De bijdrage laat inderdaad zien hoe vroegchristelijke auteurs, zoals
Origenes, met deze spanning hebben geworsteld. De uitspraken van Origenes over
de bijbels-christelijke ‘pathische’ God, de liefhebbende God, klonken ongehoord
in de oren van geschoolde heidenen, waar waren ook voor de oudchristelijke
theologie allesbehalve evident. De bijdrage laat zien hoe gedurfd zij waren en
hoe zij actueel en inspirerend blijven. ‘Omdat wij menen dat de huidige
geloofscrisis in het Westen minder te maken heeft met beurse plekken van het
kerkinstituut dan met de kwaliteit van het godsgeloof, durven wij te stellen
dat theologische bijdragen zoals die van Origenes en levende getuigenissen
zoals die van de oude Kerk over de mensbetrokkenheid van God, nog altijd
verrassend actueel zijn” (besluit van de bijdrage).
¨
Gestalten van de Kerk in de geschiedenis
In J.
Stevens (red.) Geloven in de kerk. Een multidisciplinaire benadering, Averbode, Altiora, 2000.
¨
Een selectie van mijn vroegere publicaties
-
‘De grond van mijn grond’. De gedichten van Jan Luyken als theologische
vindplaats, in Tijdschrift voor Geestelijk
Leven 1975, nr. 4.
-
Volksgeloof in de middeleeuwen. Een beeld uit de ‘Canterbury Tales’ van G.
Chaucer, in Tijdschrift voor Geestelijk Leven 1984, nr 4.
-
Het Petrusambt in de patrologie: een verkenning,
in Communio 1985, nr. 2/3.
-
Kan een rijke gered worden? Stemmen over geloof en bezit in de tijd van de
Kerkvaders, in
Tijdschrift voor Geestelijk Leven 1986, nr. 3.
-
‘Het bloed van de christenen is een zaad’. De Kerkvaders en de vervolgingen,
in Communio 1987, nr. 2.
-
‘Het heilige is voor de heiligen’. De Kerkvaders en het geloof in de
gemeenschap der heiligen, in Communio 1988, nr. 1.
-
Over Jürgen Moltmann, theoloog van de hoop,
in Hoop en opstanding. Feestbundel bij
het emeritaat van Herman-Emiel
Mertens (red. G. De Schrijver - R. Michiels - L. Boeve), Leuven, Acco,
1993.
-
Isâ, Jezus in de koran, in Emmaüs 1993, nr. 5-6.
-
De bevrijdende kracht van de drie-eenheidsleer. Over het trinitaire programma
van Jürgen Moltmann, in Collationes 1996, nr. 1.
-
Waarheid en dwaling: wie ziet het onderscheid? De ‘geloofszin’ van de gelovigen
als belofte en uitdaging, in Tijdschrift voor Geestelijk Leven 1996,
nr. 5.
-
‘Toevertrouwd met de dienst van Jezus Christus’. Het diaconaat in de eerste
eeuwen, in Sacerdos
1996-1997, nr. 3.
-
De tekenen van de tijd en de christelijke hoop,
in Innerlijk Leven 1997, nr. 4.
-
Jezus, gave van de heilige Geest voor ons heil,
in Nieuw Leven 1998, nr. 1.
-
Belofte en vervulling. De zending van de Geest die opricht en vernieuwt,
in Nieuw Leven 1998, nr. 2.
-
De heilige Geest: levensbron en drijfkracht van de christelijke gemeenschap,
in Nieuw Leven 1998, nr. 3.
-
De heilige Geest, die allen en alles vernieuwt,
in Nieuw Leven 1998, nr. 4.
- “Vanaf de bisschoppen tot en met
de laatste lekengelovigen”. De geloofszin van de gelovigen in de tijd van de
kerkvaders en in het leven van de Kerk vandaag, in J. Haers – T. Merrigan –
P. De Mey (red.), ‘Volk van God en gemeenschap van de geloven’. Pleidooien
voor een zorgzame kerkopbouw. Feestbundel bij het emeritaat van Robrecht
Michiels, Averbode, Altiora, 1999.
-
Naar een nieuwe dialoog tussen geloof en wetenschappen. De bijdrage van het
procesdenken, in L. Aerts – M. Steen (red.), Iedere grens
voorbij. Visies over God, Averbode,
Altiora, 1999.
- Het nieuwe Godsvolk uit de menigte
geroepen… De Kerk als Volk van God, in Nieuw Leven 2000, nr. 3.
- Oriëntaties
voor de kerkopbouw in het post-Constantinum, in Toekomst voor de gereformeerde
traditie (red. K. van Bekkum), z.p., Nederlands Dagblad, 2004.
- De
eerste kerstening van de Lage Landen. Een verhaal van slagen en falen,
in Geloven in de Lage Landen. Scharniermomenten in de geschiedenis van het
christendom (red. P. Nissen), Leuven, Davidsfonds, 2004, 203 p., p. 9-17.
- Op weg naar een christenheid in de
Lage Landen, in Geloven in de Lage Landen.
Scharniermomenten in de geschiedenis van het christendom (red. P. Nissen),
Leuven, Davidsfonds, 2004, 203 p., p. 19-25.
- Wereldgodsdiensten, in Wegwijs
Cultuur (red. R. Dillemans – A.
Schramme), Leuven, Davidsfonds, 2005, 392 p., p. 24-26.
- ‘Het geloof heeft alles met eenvoud
te maken’. Hilarius van Poitiers, in Collationes.
Vlaams Tijdschrift voor Theologie en Pastoraal, 2005, nr. 3.
- Geloof als
hoop voor de wereld. Duitse theoloog Jürgen Moltmann tachtig, in
Tertio 7 (2006) 334, p. 14-15.
- Isidorus van Sevilla. Bruggenbouwer
tussen oud en nieuw, in Collationes. Tijdschrift voor
Theologie en Pastoraal, 2008, 1.
- Catechese en liturgie in de oude
Kerk. Oriëntatiepunten en vragen voor de situatie van vandaag,
in Tijdschrift voor Liturgie, 52ste Liturgisch Congres 2007: ‘Liturgie
vieren: groeien in geloof, p. 74 [18] – 81 [25].
- In de vuurlijn van de Vandalen. Uit de kerkgeschiedenis van Noord-Afrika, in Collationes. Tijdschrift voor Theologie en Pastoraal, 2010, nr. 3.
- Monniken
maken het historische ‘verschil’. Monastiek charisma in scharniermomenten, in De Kovel. Monastiek trijdschrift, 2012,
nr. 21, januari 2012.
-
De Heilige Bonifatius en de nieuwe start
van de Frankische Kerk, in Communio.
Tijdschrift voor Theologie en Pastoraal, 2013, 1.
-
Met een nieuwe adem… De Kerk in de tijd
van Sint-Jan Berchmans (nawerking concilie van Trente), in Jan Berchmans van Diest. De verre tocht
naar het licht, Diest, Jaarboek Vrienden van de Sint-Sulpitiuskerk, 2013.
- 1700 jaar Edict van
Milaan,
in Het Teken 86 (2013) september.
-
Het concilie van Trente en de katholieke
hervorming. I. Voorbereiding, verloop en hervormingsdecreten van het concilie,
in Collationes. Tijdschrift voor
Theologie en Pastoraal, 2014, 3.
-
Het concilie van Trente en de katholieke
hervorming. II. De eerste vruchten van de conciliaire hervormingsdecreten,
in Collationes. Tijdschrift voor
Theologie en Pastoraal, 2014, 4.
g