WETTERKREUZHÜTTE

Vertrekpunt:

De wandeling begint in Virgen, aan de parkeerplaats van de rodelbaan. Achter het kantoor van de toeristische dienst heb je een smal straatje naar beneden. Dit volg je bergafwaarts (+/- 1km.), daar kun je weer links tot op de parkeerplaats. De wandeling begint dus in feite aan de andere zijde van het dal (de schaduwzijde)

Routebeschrijving:

Waar je de auto geparkeerd hebt, zie je waarschijnlijk al de weg die links naar boven gaat. Er staan ook bordjes, met daarop "Wetterkreuzhütte 3 stunden". Dit klopt inderdaad in de zomer maar in de winter tel je er nog maar gerust een uurtje of anderhalf bij. Na een half uurtje klimmen kom je bij een splitsing. Rechts gaat het naar de Würzlerhütte (het beginpunt van de rodelbaan) maar wij gaan verder links omhoog. Veel kun je in feite niet verkeerd doen. Gewoon altijd het brede bospad en de bordjes "Wetterkreuzhutte" blijven volgen. Na 2 1/2 uur kom je nog voorbij een verlaten alm. Erg mooi gelegen met een prachtig uitzicht op de Lasörling. Blijven klimmen, waarschijnlijk ben je nu al serieus door de sneeuw aan het ploeteren want hier komt geen mens meer. Wat lager heb je misschien geluk gehad en heb je een stuk kunnen wandelen door autosporen van gepasseerde boswachters. Maar de aanhouder wint en na een uurtje of vier zul je blij zijn dat je de tocht gemaakt hebt. Het uitzicht is werkelijk adembenemend. Dit is wat mij betreft het mooiste winteruitzicht dat ik ooit ergens gezien heb. Bij helder weer ligt het Virgental volledig aan je voeten. De Grossvenediger, de Grossglockner en tal van andere 3000-ers zijn met sneeuw bedekt. Geen skiërs, geen liften die de natuur ontsieren. Gewoon bergen en een ijzige stilte. Wij klommen nog een stukje hoger naar een klein kruis zo'n 100m. hogerop maar dit bepaal je zelf. Terug gaat via dezelfde weg. Leuk alternatief voor de afdaling (maar niet zo lzuk bij het klimmen!!) : een slee meenemen naar boven, naar onder sleeën is héél leuk en gaat natuurlijk een pak sneller.