Vertrekpunt:

Je kan deze wandeling ook omgekeerd maken en vanaf de Pico do Ariero vertrekken, maar wij sliepen de nacht daarvoor in Santana in het noorden dus vertrokken we vanaf de parkeerplaats Achado do Teixeira. In Santana ga je aan een Shell pompstation linksaf richting Pico Ruivo. Je blijft deze weg volgen tot je boven bij de parkeerplaats komt.

Routebeschrijving:

Vanaf de parkeerplaats gaat een breed pad naar de Pico Ruivo hut. Dit pad is voor iedereen makkelijk te doen. Vanaf de hut is het dan nog een kwartiertje klimmen over een smal maar gemakkelijk pad tot het dak van Madeira.  Heb je hier helder weer, dan is het uitzicht werkelijk adembenemend. Je kan alle delen van het eiland duidelijk zien. Prachtig!! Je daalt vervolgens in een minuut of vijf terug af tot aan de hut. Nu gaat het richting Pico Arriero, de koningsroute van Madeira. Het pad heeft zijn naam zeker niet gestolen, elke stap die je hier zet is puur genieten. Gevaarlijk is het nooit want alles is met staalkabels gezekerd en het pad is goed onderhouden, enkel bij de afdaling van de Pico del Torres is het opletten. Blijf het pad altijd volgen, ook als je rechts van je een tunnel ingang ziet. De meeste wandelaars gaan hier rechts om zo de Pico del Torres te mijden en onder de berg door te wandelen. Dit is een mooie optie als je terugkomt en ongetwijfeld wat vermoeid bent maar voor de heenweg zou ik toch kiezen om rechtdoor te wandelen.  Na een steil stukje volgt het moeilijkste deel van de wandeling. Een steile afdaling, hier en daar met treden, maar zeker bij nat weer is het toch opletten geblazen.  Daarna volgt een vlak stuk en kom je opnieuw op een splitsing. Hier komt rechts de weg van de tunnels weer bij elkaar. Er volgen nog enkele tunnels en veel trappen maar uiteindelijk kom je uit op de parkeerplaats vlakbij de Pico do Ariero. De terugweg begint hetzelfde alleen ga je nu bij de eerste splitsing links, richting Pico del Torres tunnel. De terugweg is anderhalf uur korter dan de heenweg. Bij de Pico Ruivo hut terug rechts naar de parkeerplaats.