Vertrekpunt:

De wandeling begint net voor de Canišal tunnel. Als je van Machico komt en richting Canišal rijdt is er net voor de tunnel een bushalte en een klein straatje op je rechterkant. Hier kan je de auto kwijt. Deze wandeling is geen lus en te lang om via dezelfde weg terug te keren. Of je neemt een taxi of de bus terug naar de auto of je keert halverwege de wandeling om. Wij kozen voor de eerste optie.

Routebeschrijving:

Net voor de tunnel loopt de levada do Canišal. Het is misschien even zoeken maar hij is er wel. Deze begin je te volgen. Je loopt eigenlijk in een boog rond Machico en zo heb je constant een mooi uitzicht op de tweede grootste stad van Madeira. Je ziet ook duidelijk hoe de landingsbaan een stuk in de zee is gebouwd. Op het einde van het dal kom je bij een splitsing (ongeveer 45min. stappen). De levada loopt rechtdoor maar wij gaan rechts en beginnen de klim door een prachtig bos naar de Boca do Risco. Er is eigenlijk maar ÚÚn pad dat je constant in stijgende lijn volgt tot boven op de pas. Ben je er, dan ben je de 200 meter klimmen gauw vergeten want het is hier prachtig. Driehonderd meter onder je beukt de zee tegen de rotsen. Als je naar links kijkt zie je meteen het verdere verloop van de route. Je volgt het smalle pad verder langs de kust. Opletten met hoogtevrees, het pad is soms maar 50cm. breed en daarnaast gaat het onverbiddelijk de dieperik in, leuningen of steunpunten zijn er nauwelijks. Uiteindelijk kom je op een brede bosweg die verder afdaalt naar Porta da Cruz. Heb je geen zin om een bus of taxi te nemen keer je hier gewoon via dezelfde weg terug. Wij namen een taxi, maar dat is niet goedkoop. Reken op ongeveer 15 Euro om je terug tot bij de auto te laten brengen. Ga je verder dan heb je nog zo'n 400 hoogtemeter afdalen voor de boeg. Je hebt nu heel de tijd een mooi uitzicht op Porta da Cruz en de machtige Adelaarsrots, die bijna 600 meter boven de zee uitsteekt.