Piz Ot

Vertrekpunt:

De wandeling begint aan het einde van Samnaun dorp voorbij een slagboom.

Routebeschrijving:

De Piz Ot is de huisberg van Samnaun. Opmerkelijk dat er geen gemarkeerd pad naar deze mooie berg loopt. Aangeraden wordt om deze wandeling met een gids te doen maar dit is niet nodig als je een beetje oriŽntatievermogen hebt in de bergen en je niet ongemakkelijk voelt bij het lopen over een redelijk scherpe kam. De wandeling begint dus voorbij de slagboom, je volgt deze brede berijdbare weg een hele tijd bergop richting Zeblasjoch. Je komt voorbij twee splitsingen, de eerste naar een waterval en op de volgende splitsing brengt een pad je naar de Sulnerferner. Maar je blijft nog een stukje op het brede pad lopen tot een derde splitsing even voor het Zeblasjoch. Hier gaat het rechts. Je loopt in een brede boog vlak onder de kam. Als de boog terug naar rechts draait zie je voor het eerst de Piz Ot. Nu moet je wel goed opletten want vanaf nu ga je niet meer over een gemarkeerd pad lopen. Je moet even zoeken maar je vind wel een begaanbaar paadje dat naar de kam van de Piz Ot loopt. Het paadje loopt in zigzag de hoogte in tot je voor de scherpe kam komt. Deze loop je verder omhoog tot je het zandmannetje op de top bereikt. Op de top heb je een heerlijk uitzicht over Samnaun dorp (dit is de enige berg met uitzicht op Samnaun dorp). Afdalen doe je terug via de graat tot aan het zigzag weggetje. Hier begin je in de richting te lopen van het Ravaischer Salaas, een opvallend landschap. Eens voorbij dit maanlandschap volg je de bordjes Ravaisch. Nu begint een steile afdaling met een kort gezekerd stukje. Eens beneden nog een stukje langs de beek terug tot in Samnaun dorp.