PIZ  BO

Vertrekpunt:

Als je inderdaad beschikt over een panorama pas dan kan je de wandeling gemakkelijk beginnen vanuit Canazei. Eerst met kabelbaan n101 van Canazei tot aan Bellavista, vandaar nog een andere kabelbaan die je naar de Col di Ross brengt op 2383m.

Beschik je niet over zo'n pas dan is je vertrekpunt de Pordoi Pas

Routebeschrijving:

Als je vanaf de Col di Ross bent vertrokken dan loop je eerst nog drie kwartier te voet naar de Pordoi pas.  Even voorbij de kabelbaan tref je al de Rif. Belvedere, gewoon rechtdoor. Bij de Rif. Frederola ga je linksaf in lichtjes dalende lijn tot aan de Pordoi pas.

Ben je met de auto dan kan je direkt beginnen klimmen of weer met de kabelbaan omhoog die je in no time tot boven op het indrukwekkende Sas Pordoi brengt. Ga je te voet het Sas beklimmen begint even rechts van het dal station het pad naar boven. (wij deden 's morgens de klim te voet en gingen na de wandeling nog een keertje met de baan omhoog omdat het toch wel een heel speciaal ritje is) Bij een eerste splitsing ga je rechtdoor en blijft klimmen. Het pad wordt smaller, steiler en je klimt nu over losse puin. Te voet tussen het Sas lopen is indrukwekkend, enorme steile, loodrechte wanden liggen op een paar meter van je vandaan. Met wat geluk zie je hier rotsklimmers aan het werk. Ben je boven op het Sas kom je bij een kleine hut, de Rif. Forcla del Pordoi. Hier gaat het rechts (door het feit dat hier een kabelbaan is zul je hier ongetwijfeld een pak wandelaars aantreffen die dezelfde kant opgaan als jouw) Je volgt nu een stukje wandelweg n627. Bij een volgende splitsing gaat de 627 naar links maar rechts zie je een klein paadje dat tegen de rotsen omhoog loopt (n638). Vanaf nu altijd het pad tot aan de top. Bovenop deze prachtige uitzichttop bevindt er zich zelfs een heuse berghut!

De afdaling begint aan de andere kant van de berg. Je bent nu weer op wandelweg n638. Blijf deze weg altijd volgen tot je plots bij een enorme steile afdaling door los puin komt te staan. Voorzichtig bij het afdalen hier en voor steenslag en puin losgeduwd door andere wandelaars. Op dit heel kort stukje daal je bijna 100m, steil dus! Bij een splitsing onderaan ga je rechtsaf, wandelweg n 626.  De eerste splitsing ga je rechtdoor (rechts ga je naar de Via Ferrata C.Piazzetta), maar even verder is weer een splitsing, hier links afdalen.

Je komt onderaan uit bij een oorlogsmonument en een parking. Gewoon de asfaltweg in dalende lijn blijven volgen terug tot op de Pas Pordoi. Ben je te voet dan weer dezelfde weg terug naar de Col di Ross voor de kabelbaan, ben je met de auto dan zit de wandeling er weer op.

Technische fiche:

Hoogteverschil (te voet vanaf Col di Ross en klim Sas Pordoi)

+/-1050 p   +/-1050m.  q

Hoogteverschil (kabelbaan vanaf Pordoi Pas) +/-300 p   +/-1050m.  q
Stapuren

6 ,5 uur of 4 uur

Drank- Eetgelegenheid

6 (Canazei) , 3 (Pordoi Pas)

Toppen

Moeilijkheid kabelbaan Pordoi Pas

Moeilijkheid (klim Sas Pordoi)