Vertrekpunt: Taschachhaus

Routebeschrijving:

Om de tweede hoogste berg van Oostenrijk van hieruit te bereiken mag je rekenen op vijf uur stijgen. Vanuit het Taschachhaus volg je het pad langs de bergflank in de richting van de Taschachferner. Op het vlakste stuk tussen de twee “verdiepingen” van de gletsjer moet je oversteken. Als je bijna aan de andere kant bent gaat het plots even steil naar beneden. Waarschijnlijk moet je hier toch nog even de stijgijzers aantrekken.

Dan gaat het een stuk steil omhoog tot je boven op een smal pad komt dat langs de Taschachferner blijft lopen. Dit pad blijf je volgen tot iets voorbij een meertje. Dan daal je af naar de gletsjer (ongeveer 2uur stappen tot hier). Eenmaal op het ijs spreekt het voor zich dat je de klimgordels aandoet en je de groep indeelt in cordees.

Je loopt nu verder over het ijs in de richting van het Mittelbergjoch. Je gaat geleidelijk aan mee in de bocht die ook de gletsjer hier neemt. Dit is een plek waar veel klimmers door een spalt zakken in de namiddag, wanneer de sneeuw wak is. Kijk dus goed uit hier bij de afdaling.

Vanaf nu loop je in een spoor en gaat het eerst geleidelijk aan naar boven. Even verder gingen wij naar links tussen twee ijstorens om zo verder via de noordzijde naar de top te klimmen. Dit gedeelte van het pad is ongerept en wordt bijna nooit genomen. (tenzij door gidsen maar dan nog moeten de omstandigheden optimaal zijn) De spalten hier zijn tientallen meters diep en de sneeuwbruggen zijn zelfs met koud weer niet echt stabiel omdat ze zo breed zijn. Wij huurden onze gids bij de Club Alpin Pitztal. Het rechtstreekse mail adres van onze gids Reini vind je hier.

Loop je zonder gids dan zou ik deze route niet aanraden maar gewoon de “gemakkelijke” standaardroute nemen. Blijf gewoon in het spoor lopen. Na het vlakke stuk krijg je even een steil stuk voorgeschoteld, dit is eigenlijk het moeilijkste deel op de gletsjer. Boven kom je op een soort plateau waar je rechts waarschijnlijk een spoor ziet dat afdaalt naar de Breslauerhut. Ben je hier in de zomermaanden dan is een verdere beschrijving eigenlijk niet nodig, want je zult hier tientallen klimmers zien die naar de top gaan. Gewoon volgen dus. Het laatste stukje is gemakkelijk rotsklimmen maar stelt eigenlijk ook niet veel voor. Misschien geeft de drukte bovenaan nog de meeste moeilijkheden. Eventueel kun je nog de Jubileumsgraat nemen naar de zuidtop om vandaar een prachtige foto te kunnen nemen van de top. Dezelfde weg terug.

Technische fiche:

Hoogteverschil 1330m. 1330m q
Stapuren 8 uur
Hutten  0
Toppen 1
Moeilijkheid

Afbeeldingen:

Terug naar tocht4: Pitztaler gletsjersteig      Verder naar Tocht6:  Fuldaer Hohenweg