Vertrekpunt: Russelheimer hut

Routebeschrijving:

Net achter de hut begint een pad dat eerst even over de rotsen gaat en voorbij een klein kapelletje. Nadien wordt het iets vlakker en na een kwartiertje kom je bij een eerste splitsing. Rechts gaat het naar de Mainzer Höhenweg maar wij lopen gewoon rechtdoor. Aan een volgende splitsing kan je links naar Gahwinden en de Hohe Geige Westgraat. Hier moet je rechts voor de klim via de normaal route. Je loopt langs een beekje en (als er niet teveel sneeuw ligt) kan je duidelijk de rood-witte merktekens zien en deze volgen. Het pad loopt nu steiler tegen de bergwand op over rotspuin. Hierna kom je weer op een duidelijk merkbaar pad dat in serpentine tegen de berg op gaat. Maar dit duurt echter niet lang, het pad versmalt steeds en je krijgt het eerste (makkelijke) klimwerk.  Opnieuw wordt het pad breder en even verder moet je een gladde rots oversteken. Vanaf dan wordt het iets moeilijker en is het regelmatig klimmen met handen en voeten. Steeds de markeringen blijven volgen tot boven op een kam. Hier kom je weer tesamen met de Westgraat route. Rechts ligt een kleine gletsjer en voor je zie je een klein meertje. Best niet over de gletjser wandelen (zeker niet  zonder stijgijzers, voor ons was er eentje naar beneden geschoven tot in het meer). Ga beter links rond het meertje. Vanaf hier zijn er nog enkele steenmannetjes maar veel stelt het niet voor. Van markeringen is al helemaal geen spoor. Wij traverseerden in stijgende lijn tot we aan een graat ongeveer 50m. recht onder de top uitkwamen. Dan volgden we nog even deze graat tot helemaal boven. Voor de klim vanaf het meertje zijn voldoende alternatieven al is het uitkijken op deze grote rotsblokken die regelmatig losliggen. Pas dus op voor steenslag voor de eventuele kimmers die onder jouw lopen. Zelfde weg terug. Een pickel meenemen kan gemakkelijk zijn als er nog veel sneeuw ligt (beter dan wandelstokken)

Technische fiche:

Hoogteverschil 1072m. 1072m q
Stapuren 7 uur
Hutten 0
Toppen 1
Moeilijkheid

Afbeeldingen:

Terug naar tocht1:Plangeross-Russelheimerhut      Verder naar Tocht3:Mainzer Höhenweg