Vertrekpunt: Braunschweigerhut

Routebeschrijving:

Als je met je rug naar de uitgang van de Braunschweigerhut staat loop je rechtdoor, richting Karlesferner. Deze gletsjer hoef je echter niet ver over te steken, je wandelt nog een stuk naar onder en daar wordt de gletsjer alsmaar smaller. Misschien moet je een sneeuwveld over, maar dat hangt ook weer af van de periode wanneer je de wandeling maakt. In ieder geval moet je aan de overkant weer een stukje omhoog en zie je waarschijnlijk al wel een spoor of anders de paaltjes die op de Mittelbergferner als markering dienen.

De Mittelbergferner oversteken mag geen probleem vormen, blijf in de buurt van de markeringen . Eens over de gletsjer zie je waarschijnlijk terug rood-witte markeringen. Je moet nu naar links in stijgende lijn. Het restaurant ligt achter de berg waar je momenteel op kijkt. Waarschijnlijk kom je hier al een pak dagtoeristen tegen want de kabelbaan is vlakbij.

Kaartjes voor de Panoramabahn kun je kopen beneden bij de bedieners van de lift (zomer 2004 was dit 6€). De kabelbaan brengt je tot 3440m. op de top van de Brünnenkogel. Eens boven loop je door de sneeuw voorbij de oranje vangnetten in dalende lijn. Ongeveer 200 meter verder aan de linkerkant begint de gletsjersteig.

Nu volgt een steile afdaling over een prachtige graat. Er hangen overal kabels waaraan je kunt zekeren of ze eventueel als leuning gebruiken. Op vele plaatsen zijn zelfs trappen aangelegd die je het wel heel erg makkelijk maken.

Onderaan blijf je gewoon de rood-witte tekens volgen in de richting van de Taschachferner. Je ziet een klein meertje, daar moet je naartoe. Voorbij dit meer gaat het rechtsaf, verder in dalende lijn. Je wandelt nu over een prachtige morene vlak naast de imposante gletsjer.

Waar de Taschach ijsval begint daalt het pad heel steil af naar de gletsjer. In de gletsjer zitten twee “verdiepingen” waartussen en vlak gedeelte is. Het is op dit vlak stuk dat je de gletsjer moet oversteken.  In het begin gaat het heel steil omhoog (misschien stijgijzers nodig) eens boven is het vlak. Normaal mag ook deze oversteek geen probleem vormen, al zijn er aan de overkant toch een paar flinke spalten. Voor je helemaal oversteekt is het belangrijk dat je goed je richting bepaalt ten opzichte van het pad aan de overkant. We deden dit niet en hebben nog een kwartier staan zoeken aan de overkant op de morene om de aansluiting van het pad naar het Taschachhaus te vinden. Als je op het pad geraakt is het nog ongeveer 20 min. in licht dalende lijn tot aan de hut.

Je kan deze tocht eventueel ook als dagwandeling doen: vanuit Mittelberg met de kabelbaan tot bovenop de Brunnenkogel; van daaruit via de gletsjersteig naar het Taschachhaus en dan zo weer naar het dal.

Nodig voor deze tocht: Het hangt wat van de weersomstandigheden af, maar stijgijzers en wat touw kan nooit geen kwaad.

Technische fiche:

Hoogteverschil 150m. 1000m q
Stapuren 6 uur
Hutten  1 (bergrestaurant)
Toppen 1
Moeilijkheid

Afbeeldingen:

Klik om de afbeelding te vergroten