Vertrekpunt: Rifflseehut

Routebeschrijving:

De Cottbüser Höhenweg verbindt de Riffelseehut met de Kaunergraathut. Vanuit de Rifflseehut loop je in de richting van het bergstation van de Rifflseebahn. Aan de Rifflseebahn loop je een stukje naar links in dalende lijn. Net voor het meer kun je rechts een pad inslaan. Hier begint de Höhenweg. Eerst nog een stukje omhoog maar dan blijft het pad op hoogte. Moeilijkheden zijn er in het begin niet, al krijg je af en toe toch al een stukje met kabelzekeringen voorgeschoteld. De echte moeilijkheid zit hem in het midden van de höhenweg. Je komt aan een kloof die je eerst dmv kabels moet afdalen. Daarna gaat het aan de andere kant omhoog via stalen U-vormige haken in de rotsen. Echt moeilijk is het niet maar, vooral bij regen, is er toch wat voorzichtigheid geboden. Eens boven volg je gewoon het pad verder. Eerst nog door rotspuin, en nadien neemt het pad een bocht naar links het dal in. Het eigenlijke pad blijft op dezelfde hoogte verder lopen tot bijna aan de Kaunergraathut. Voor wie echter wil afdalen naar het dal is er het volgende alternatief: vlak na de bocht naar links, wanneer de Hohenweg dus een ander dal is ingedraaid (je ziet misschien ook al de Kaunergraathut liggen in de verte) zie je op je rechterzijde een klein, smal pad in dalende lijn gaan. Het pad wordt echter niet veel belopen en staat ook niet op de kaarten. Het gaat steil naar beneden en komt onderaan uit bij de Lissbach. Deze beek volg je een eindje stroomafwaarts tot je voorbij een soort watercentrale komt. Nu is het wat zoeken tussen de lage struiken maar een 50-tal meter verder loopt opnieuw het pad. Eens je dit bereikt hebt is het gewoon verder afdalen tot in het dal

Je kan deze tocht ook als dagtrip maken:

-Vanuit Mandarfen met de Rifflseebahn omhoog. Dan een klein stukje naar beneden lopen richting Rifflsee. Hier kan je rechts aansluiten op de Cöttbuser Höhenweg.

-Vanuit Plangeross vertrekken tot aan de Kaunergraathut (reken op 3,5uur stijgen). Dan links en aansluiten op de Cöttbuser Höhenweg. Eventueel dan met de Rifflseebahn terug naar onder

Technische fiche:

Hoogteverschil 150m.p    650m q
Stapuren 4 uur
Hutten  0
Toppen 0
Moeilijkheid

Afbeeldingen:

Klik om de afbeelding te vergroten Klik om de afbeelding te vergroten