ELFERSPITZE

Vertrekpunt:

De wandeling begint in Neustift, nabij de Elferlift. De auto kan je makkelijk kwijt op de parking.

Routebeschrijving:

Bij het vertek heb je twee mogelijkheden: ofwel neem je de Elferlift tot bij restaurant Agrar op 1794 meter ofwel ga je te voet. Je maakt de wandeling dan wel twee uur langer en je moet zo'n 800 meter meer klimmen.

Vanaf het restaurant ga je richting Elferhütte. Een klim van ongeveer 45 min. Hier kan je even wat rusten en wat eten of drinken. Vanaf daar gaat het in ongeveer anderhalf uur tot de top van de Elferspitze (2505 m.) Let op! Volg de rode wandeling, niet de zwarte want dat brengt je tot bij een loodrechte klettersteig. Om bij het kruis te komen moet je wel even recht omhoog klimmen maar dit is niet moeilijk en zonder gevaar.

Je daalt af en aan een splitsing ga je rechts, richting Zwolfernieder,  een kruispunt van bergpaadjes op 2335 meter. Vanaf nu gaat het altijd in dalende lijn. Volg richting Pinnisalm (1560 m.) Een klein smal paadje brengt je in ongeveer een uur tot bij de Alm. Je komt nu op een grote, brede weg. Je gaat hier links, richting Herzeben. Onderweg kom je nog twee hutten tegen waar je, als je nog tijd over hebt, wat kunt eten of drinken.

Vanaf hier volg je de brede bosweg helemaal terug tot in Neder. In dit dorpje nog even naar links en je bent weer terug bij het vertekpunt.

Technische fiche:

met Elferlift zonder Elferlift
Hoogteverschil 712m.h 1513m.i 1513m.h 1513m.i
Stapuren 6 uur 8 uur
Hutten 4 4
Topbeklimmingen 1 1
Moeilijkheid

Afbeeldingen en kaart:

Klik hier om de foto te vergroten Klik hier om de foto te vergroten Klik hier om de foto te vergroten
  Klik hier om kaart te vergroten