Vertrekpunt:

Tussen de gehuchten Alba en Penia vertrekt de kabelbaan N131 Alba Ciampac. Deze baan brengt je tot op een hoogte van 2170m. nabij de Rif. Tobia del Jagher.  Je kan ook nog een stuk hoger met de kabelbaan tot aan Sella Brunec op 2483m.  Van hieruit begint je tocht dan met een stevige afdaling, in het andere geval begin je met een lichte klim. Er is uiteraard voldoende parkeerplaats beneden bij de ingang van de kabelbaan.

Routebeschrijving:

Vanaf Sella Brunec volg je dus wandelweg n644  een stukje terug naar onder richting Rif. Tobia del Jagher (vertrek je vanaf de rifugio dan is het uiteraard omgekeerd en begin je meteen te klimmen) . In het begin gaat het pad flink steil, nadien wat gematigder. Op een splitsing ga je rechts, richting Forcia Negra, een pas op 2509 meter.  Hier splitst links een weg de hoogte in, deze neem je niet want die gaat over een klettersteig (Ferrata di Finanzieri) naar de top van de Colac. Je daalt af tot je op een volgende splisting komt van wandelwegen n646 en n613. We nemen de rechterweg (n613) die mooi op hoogte blijft. Je krijgt een klein laddertje voorgeschoteld maar moeilijkheden geeft dit niet. Dit pad blijf je altijd volgen tot op de Passo di San Nicola. Nog een klein stukje rechtdoor tot bij de Rif. Sent di Guerra.  Met mooi weer is het hier genieten van de fantastische uitzichten over de Dolomieten. Vanaf dan  gaat het steeds in dalende lijn via pad n608 tot aan de Rif.Contrin.  Voor je zie je de enorm steile wanden van de Marmolada. Deze wand is bijna 800meter hoog en n van de extreemste uitdagingen voor echte bergbeklimmers in de Alpen. De Rif.Contrin is erg mooi gelegen in de vallei van Contrin. Je hebt er een uitzicht op de Marmolada en de prachtige Cime Ombretta. Een frisse pint heb je nu ongetwijfeld wel verdiend!  Uiteindelijk daal je via het brede pad terug af tot in Penia.