Vertrekpunt:

Nabij het Shell tankstation in Santana sla je linksaf richting Pico Ruivo. Ongeveer 5km. verder sla je rechtsaf, richting parking van de Rancho Madeira. Wil je de wandeling wat inkorten rij je voorbij het tankstation tot bij een parking in Santana.  Na deze parkeerplaats in Santana ga je links,  richting Queimadas. Bij de mooie hoeve begint voor jou dan de wandeling. Je kort zo dan de lange tocht een uurtje in.

Routebeschrijving:

Als je op de parkeerplaats bij de ranch vertrekt loop je gewoon rechtdoor langs een levada met daarnaast een brede aardeweg. Na een halfuurtje door een mooi bos gewandeld te hebben kom je bij Quieimadas, een prachtige hoeve midden in het bos. Hier beginnen de meeste wandelaars aan de trip. Vlakbij de hoeve is een houten bruggetje met daarachter een wegwijzer "Caldeirão Verde, 6.5km", hier ga je in. Het pad wordt steeds smaller en even later kom je bij een splitsing. Even verlaat je de levada door naar rechts te wandelen maar 50m. voegt het pad zich terug bij de levada. Tot Caldeiraõ Verde is er geen gevaar want alles is met staalkabels beveiligd. Je krijgt ook al vier tunnels voorgeschoteld, de eerste weliswaar erg kort (20m.), maar stikdonker omdat er een bocht in zit. De volgende twee tunnels zijn langer (200m.) maar lopen rechtdoor zodat je het eindpunt ziet. Na een laatste tunneltje loopt de levada het dalletje van de Ribiera Grande in. Je klimt een stukje hoger en zo kom je bij de eerste waterval. De meeste wandelaars keren hier terug. Heb je last van hoogtevrees, niet veel bergervaring en geen vaste voet dan doe je beter hetzelfde. Ga je toch verder, kan je je opmaken voor één van de spectaculairste stukjes van Madeira. Voor wie avontuur zoekt moet zeker verder, al raden sommige reisgidsjes het ten zeerste af. De afgronden worden vanaf nu precies nog dieper, de paden naast de levada zijn soms door steenslag helemaal weggeslagen en van leuningen of wat dan ook is geen sprake meer. Na 20min. naast de levada kom je bij een steile trap die je naar de ingang van de Pico Ruivo tunnel brengt (zo'n 80m. klimmen). Naast de Pico Ruivo tunnel ligt een kort tunneltje, die neem je en even verder sta je voor een langere tunnel die wordt gesperd door een waterval. 150 meter voorbij deze tunnel volgt een andere die eindigt met enkele trapjes. Hier heeft de Ribiera Grande een diepe smalle kloof geslagen. Er ligt een gammel houten bruggetje, hierover en dan weer de tunnel in. Na nog drie korte tunneltjes bereik je het einddoel, de Caldeirão do Inferno.  Schijn in de tunnel ook eens met je zaklamp naar het plafond, je zult zien dat je hier niet alleen bent. Hier komen niet veel wandelaars, dus dit is een mooie plek voor vleermuizen. Uiteraard moet je dezelfde weg terug.