XML

Farewell Song
Home ] Nieuws ] Artikels ] Bio ] Blog ] Composities ] Favorieten ] Theorie ] Varia ] Sitemap ] Contact ]

 

Up
3001 A Bug's Paradise
7pm and a guy in a suit
After Dark
A Microwave Affair
Art. 234 EC-Treaty
Back to Greece
But I do care about you
Cheesy Song
Coffee without Tenderness
Colonel Parker's Vagabond Union
De zee
Diary of Insanity
Dodekakafonie
Ernest
Farewell Song
Game of Goose
Ghost
Het ei
Humpty
I Can Rock
If Only
In Cis
Inès
Jerdy
Kleinkunst
Krvrrsch
Kyrie Eleison
La Catedral
Mille Regretz
Miserialism
Mosquito Love
My Copernican Bride
My Favourite Song
My Grandaddy
My New Year's Resolutions
One Day
Passionate Guy
Psycho
Puerto Rico
She has it
Silence
Slightly Yellow, Mostly Black
Sneaky Angel
So Silly
Survival of the Fittest
Ten Good Things
The End of this Song
The Morning
This is not Minimalism
This is why I hate Serialism
Today
Yodel song
Walking

 

 

 

 

farewell song for you
is all I can do
a farewell song
farewell song for you

 

 

 

 

 

Alternatieve versie

De originele versie van dit nummer had een nogal lang(dradig) eerste deel met volgende tekst (wat nu -glorie glorie hallelujah- weggelaten is) :

Not really drunk I was only pretending
Not really angry we both knew there was nothing we could do
But nevertheless we both knew things were ending
We had to start off with someone knew

An ideal crash for me and a farewell song for you

Commentaar

Ijzersterke ballad.  Uitgangspunt was het akkoordenschema van 2 meisjes (Raymond van het Groenewoud) waarin ik een bijzonder kleine, irrelevante, muggenzifterige, technische onvolkomenheid had opgemerkt (het tweede en derde akkoord is hetzelfde, wat zou kunnen wijzen op een fout tegen het harmonisch ritme).  Versta me niet verkeerd.  2 meisjes is een fantastisch nummer, maar ik zocht dus een oplossing voor het derde akkoord.  Resultaat is een nog droever akkoordenschema dat op de grens tussen tonaliteit, dodekafonie en atonaliteit balanceert.   De eerste twee en de laatste twee akkoorden zijn duidelijk tonaal, wat tussenin zit, zou atonaal kunnen zijn ware het niet dat deze akkoorden niet zo lang duren (noem het een soort van cirkelredenering: het startpunt is tonaal, de muziek verwijdert zich vrij ver van dat tonale uitgangspunt, maar komt op het moment dat je het niet meer verwacht terug op het tonale spoor.  Dit leidt tot een bijzonder wrang gevoel.)

Dit nummer is de basis geweest van mijn harmonisch systeem waarin bII geen subdominant maar een dominant is.

Het akkoordschema van het refrein is één van de weinige voorbeelden van een auteursrechtelijk beschermde akkoordenschema.  Meestal is een akkoordenschema niet beschermd, want niet origineel (het aantal mogelijke akkoordenschema's is relatief beperkt).  Het hier gebruikte schema is echter nooit in de muziek voorgekomen en voldoen dus wel aan de wettelijke vereisten.

It's sad so sad; ik vind dit nummer één van de sterkste akkoordenschema's hebben die ooit -wereldwijd- in de muziek zijn voorgekomen: 19,5/20

Akkoordenschema

Gm    /     D/F#      /     F7b5     /      Fbsus-Fb*     /     Eb      /     A7/C#    /     Gm/D    /    D7      ://

*Fb is op de meeste instrumenten hetzelfde als E, theoretisch gezien gaat het hier wel degelijk om Fb

 

 

 

-------
(c) Tijs Laurens
-------
Reageer
-------