To display this page you need a browser with JavaScript support. percussie

Percussie

Afrikaanse Percussie: Voor mij is het verhaaltje enkel jaren geleden begonnen, het sfinks festival in Boechout.
Een djembe gekocht na een lange onderhandeling over de prijs (altijd proberen), en 1 jaar later lessen gaan volgen bij Robinia te Dendermonde. Nu heb ik inmiddels toch al 28 lessen achter de rug en boeien doet het me nog. Het gevoel om een te worden met je instrument is gewoon fantastisch.
Nu inmiddels hebben we toch een hechte groep met altijd dezelfde personen die terugkomen voor de lessen, en we worden er allemaal beter in. Als je met een man of 10 kan samenspelen op een snelle ritmische deun zoals yankadi-makru of een ander ritme voel je je adrenaline stromen, en als je echt mee bent hoor je niets meer buiten het geheel, af en toe vergeet je dan zelfs dat er ook moet gestopt worden. Intussen is inmiddels de derde cursus begonnen. Het enige verschil hier is dat ik nu bijna uitsluitend de douns bespeel tijdens het samenspel, ( de djembe ritmes leer ik ook nog aan hoor) en speel ik inmiddels in de begeleiding van een afrikaanse dans lesreeks.
Voor inlichtingen kan je me steeds mailen.

Het gemiddelde in de les is één ritme over drie lessen, Maar na die drie lessen kan je dit ritme wel spelen voor een groepje mensen met een goed gevoel over jezelf. Zoals eerder gezegd heb ik mijn eerste djembe gekocht op sfinks, echter dit was een jaar voor dat ik ook effectief begon met de lessen. Natuurlijk speel je thuis al wel eens voor de lol (je bakt er wel niets van maar kom...)maar de djembe wordt meer gebruikt als onderzettafel als voor muziekinstrument. Dit eist wel zijn tol voor de djembe. En vooral in de 2de lessenreeks wordt dit storend, je slaat precies op een emmer, het gaat wel, maar muziek, ho maar. Dus heb ik dit jaar maar beslist om een 2de djembe aan te schaffen.
Nu je echter weet waarop je moet letten (en dat is toch wat) kun je natuurlijk een veel beter instrument kopen dan de eerste. En ik ben er samen met enkele vrienden toch in geslaagd om een juweeltje van een djembe te bemachtigen. Eveneens van Sfinks en voor dezelfde prijs als de eerste heb ik hier een prachtkoopje gedaan, (laat de biedingen nu maar komen :-) ).

 

Hier alvast enkele zaken om op te letten:

bullet

Kijk altijd goed na of de kuip en de voet overal dezelfde dikte hebben, een zekere minimum dikte is van groot belang om trillingen tegen te gaan.

bullet

Kijk in de binnenzijde van de voet, dit moet mooi glad zijn.

bullet

kijk door de voet in de richting van het licht naar het vel, let vooral op kleine gaatjes of krasjes.

bullet

Bekijk het vel grondig aan de bovenzijde, is het mooi glad in 1 richting en licht grof in de andere richting ?

bullet

Let op de rugnaad van het vel, deze moet zichtbaar zijn.

bullet

Is het vel bespannen met behulp van 2 ringen bovenaan en een derde ring onderaan ? Dit is belangrijk voor de degelijkheid.

bullet

En eveneens zeer belangrijk, de  touwen. Deze mogen niet rekbaar zijn, stevig en niet te dik, en mooi parallel lopen, Een verkoper die de snaren niet mooi spant, heeft voor de andere details meestal ook geen oog.

bullet

En je wil ook geen djembe kopen die al 2 maal helemaal rond is aangespannen, dit is ofwel een oud vel ofwel een niet goed aangespannen djembe van in het begin.

Djembe's kunnen afkomstig zijn uit verschillende streken van Afrika. Mali, Ivoorkust, Senegal, enz... Ik prefereer die van ivoorkust, die van Senegal zijn meestal (opgepast, dit is geen gouden regel) minder fraai afgewerkt.
De verschillen merk je aan het vel, netheid, besnaring en afwerking.

En als dit allemaal in orde is, dan heb je een pracht van een djembe en kan je hem met een gerust gemoed kopen, vergeet wel niet er even mee te spelen en eis altijd dat ze hem ter plekke op spanning brengen, anders kan je de klank niet testen.

Als je dan toch aan het kopen bent geslagen, haal er dan gelijk ook een degelijke tas voor. Dit om koudeschokken te voorkomen, Hou hem ook weg van een plaatsje naast de kachel, hier kan je beter de mand voor je hond of kat zetten.

Het belangrijkste heb je al, de djembe. Nu enkel nog de moed om er mee te leren spelen, heb je goede buren ? Nee ? dan kan je met een gerust gemoed veel oefenen, anders moet je hier toch even over nadenen. De djembe maakt nogal veel lawaai, en gaat los door de muren heen.

Schrijf jezelf in geniet van elk moment !!

Hier heb je enkele foto's van mijn eerste djembe. Ter info: gekocht via Ayebo, te vinden op mijn links page.

.

De djembe aan de bovenzijde, hij heeft een hoedje gekregen van mij, tegen de koude

Na hierboven even een korte inleiding te hebben gegeven over de djembe geef ik hier een beetje uitleg over de douns.

Indien je vind dat het djembe spelen je niet slecht afgaat kan je al dan niet overwegen een set Douns te kopen. De douns zijn de grote trommels die gebruikt worden om de djembe te begeleiden.
Ze bestaan uit drie trommels:            

bullet

De kenkeni: is de kleinste van de drie, zowel in hoogte als in diameter. Deze geeft de hoogste toon van de drie, eventueel wordt deze vergezeld met een Glocke (een bel).

bullet

De sangban: de middelste van de drie, groter dan de kenkeni in diameter en in hoogte. Deze geeft een klank in de middentoon. En eveneens kan deze worden vergezeld met een Glocke

bullet

Tot slot de Dun dun: Dit is de grootste en zwaarste van de drie, en de klank die hij weergeeft is een zware bas. Deze kan eveneens worden vergezeld met een Glocke.

In de afrikaanse muziek worden deze trommels bespeeld door 3 mensen, elk met een trommel en een bijhorende glocke, (met bijhorende glocke bedoel ik dat deze glocke's ook verschillen in grootte en toonaard.) In de meeste lessenreeksen en Europese groepen worden deze bespeeld door 1 man, Hiervoor worden dan de drie trommels en de glocke voor de dun gebruikt. Dit zijn dus 4 instrumenten die ter beschikking staan van de trommelaar. Om deze alle 4 te kunnen bespelen worden de klanken van de ritmes geslecteerd, dwz. dat een aantal klanken geschrapt worden, immers 1 man moet hier 3 trommelaars vervangen. Toch geeft dit geen slechter klinkend ritme en het tempo lijdt er al evenmin onder.

Hieronder zal ik al even enkele fotootjes van mijn douns publiceren.

.

De drie douns naast elkaar

De trommelaar heeft het ritme van de groep volledig in zijn macht, als hij traag speelt zal de groep het moeilijk hebben om te versnellen, hij houdt de groep in het juiste tempo. Deze trommels hebben dus een grote verantwoordelijkheid en het beste kennen ze het ritme van de djembespelers eveneens, dit vergemakkelijkt het doun spelen.

Om de douns lekker te laten klinken speel je best (uit ervaring) met afgeronde gladde stukken borstelsteel, deze zijn groot en krijgen de goede klank uit de zware koeievellen, (djembes worden bespannen met geitevellen en zijn dus fragieler)

Er zijn echter douns uit vele streken in Afrika.  Ivoorkust, Senegal, Guinnee, enz... elk met hun eigen kenmerken. Douns van Guinnee zijn groot en zwaar en klinken ook zo, ze zijn ook de duurste. Douns van Senegal zijn de kleinste en af en toe bespannen met geitevel, waardoor ze sneller stuk gaan, (kun je nagaan wat er gebeurt als je op de deze even hard slaat met je bezemstelen als op de grote uit Guinnee.). De mijne komen van ivoorkust en zijn een goede middenmaat.

Het bespelen van de douns geeft mij tonnen energie, en voor iedereen die is volop wil gaan in zijn muziek en de Afrikaanse ritmes raad ik dan ook tenvolle aan om het zeker eens te proberen.

Tenslotte, al wat ik hier vermeld is mijn persoonlijke mening en algemene kennis. Iedereen is vrij te kiezen wat voor hem het beste lijkt.

Ritmes

Home Fotografie Afrikaanse Percussie Wapens Boxer Overige Links