CB antennes en SWR.

 

 

 1. Inleiding.
Je hebt je een CB toestel aangeschaft, inclusief kabel en antenne, en na wat passen en meten is het toestel geplaatst....Maar waar zet je nu de cb antenne op de Suzuki Samurai? Het beste is  in het midden van je (metalen) dak, door gebruik van een magneet voet, dan hoef je geen gat te boren want daar komt wel wat extra werk bij...Ofwel gebruik je een dakgoot klem, speciaal voor auto's om je antenne op te plaatsen. Ofwel plaats je hem achteraan op het kofferdeksel. Sommigen zullen zeggen dat je hem overal kunt plaatsen, maar heb je dan het hoogste rendement aan ontvangst of zend vermogen? En ligt de antenne "plat"(CB uitdrukking). Waarmee bedoeld wordt, een lage SWR waarde afregelen,daardoor straal je dus het meeste vermogen uit. Achteraan op het dak, en op het kofferdeksel geeft het beste stralingsveld naar voren toe, in de rijrichting gezien (de antenne ziet in die richting het meeste metaal,om als grondvlak te kunnen gebruiken, om zijn signaal te af stralen)

Dus van opzij,  zul je normaal gezien iets mindere ontvangst hebben, en minder ver kunnen zenden, dan naar voor toe. Deze techniek wordt dus toegepast bij het "vossejagen" om een zender te kunnen opsporen. Als je met je auto op een vrije plaats, in een cirkel rijdt, zul je zien dat op een bepaalde plaats in de cirkel, je signaalmeter meer signaal geeft, in die richting moet je dus rijden(als je antenne achteraan staat) om de zender op te sporen. Hoe dichter je bij de zender komt, hoe hoger je signaalmeter komt te staan. Cirkels rijden en richting rijden, doe je dus geregeld opnieuw, totdat je bij de zender komt...degene die er het eerste is,  is dus..lol... eerst.

 

 2.    4x4 Samurai antenne plaatsing.

Indien je geen metalen dak, of kofferdeksel hebt, zoals onze Samurai, wordt het moeilijker, we hebben een beugel gemaakt en gelast op de metalen steun van het reserve wiel.

 Om het kort te houden,de antenne heeft nu geen metalen grondvlak meer rondom, En de eigenschappen van de antenne kunnen daardoor sterk veranderen (swr). Het zou dus kunnen dat je eigenlijk minder goed ontvangt, of uitzend, dan normaal mogelijk is.

 Als je dus de antenne plaatst zoals wij, of je plaatst hem op een hoek, is het aan te raden om de SWR na te meten. Door de minder goede plaatsing, (uit antenne oogpunt gezien) krijgt de antenne bij manier van spreken, niet alles uitgestraald, en gaat er een gedeelte van je "POWER" terug naar je toestel. Dus je antenne zendt niet meer het volle vermogen uit. Om dit te checken gebruik je dus een SWR meter. Deze plaats je met een tussenkabeltje tussen je CB toestel en antenne, ( "stoven, nabranders, lineairs, versterkers"om je vermogen op te peppen, er tussenuit halen).   Let op de aanduidingen op de SWR meter, aan welke connector je de antenne, en op de andere connector je CB toestel aansluit.

 Hiernaast zie je 3 SWR meters met enkele extra's op. De bovenste heeft ook nog een power- en FM zwaai meter. De onderste is een cross needle meter, de ene naald geeft uitgaand vermogen, de andere het teruggekaatste vermogen( bv. van een slecht afgeregelde antenne) en op de kruising van de naalden, kun je SWR aflezen.... De middelste heeft nog een ingebouwde "matcher" om antennes met een slechte SWR bij te regelen.

 We nemen de middelste als voorbeeld. Aan de linkerkant staat "transceiver" daar steekt het korte kabeltje in naar ons CB toestel, aan de rechterkant staat "ANT" daar komt onze antennekabel in. SWR meter tussen CB toestel en antenne plaatsen, aan de rechterkant van de SWR meter schakelaartje in stand SWR zetten. Het linkse schakelaartje naar boven, Stand "FWD". ..CB bak opzetten op kanaal 1(er van uitgaand dat je een 40 kanalen bak hebt), micro indrukken, naald slaat uit, en met de draaiknop tussen de 2 schakelaartjes, afregelen tot de naald op het "set" merkteken op einde van de schaal staat. Micro niet meer indrukken, linkse schakelaartje, van stand "FWD" in stand "REF" zetten,(niet meer aan regelknop draaien!). Micro terug indrukken, nu kun je de SWR van je antenne aflezen...Stel , naald duid 3 streepjes aan, dan heb je een SWR van 1.3 (1punt3 uitgesproken) micro niet meer indrukken, zet bak op kanaal 20, herhaal procedure SWR meting( noteer afgelezen waarde) en doe hetzelfde voor kanaal 40.   Wat nu met deze waardes? hoe lager hoe beter, naald  rond 2.5 is niet goed...voor ons CB gebruik, omdat het normaal beter kan..(ook afhankelijk van de soort gebruikte antenne)..Naald in rode zone of boven 3.... is slecht..De kans bestaat dan, dat bij langdurig continue moduleren, je eindtrapjes het begeven en er evt.  rook tevoorschijn komt....bakje kapot... 

Als voorbeeld, hetgeen wij gemeten hebben met een  antenne, geplaatst  op de reservewielsteun van de Samurai.  Kanaal 1 SWR van 1.5 (niet slecht) , Kanaal 20 SWR van 2 (niet zo goed) Kanaal 40 SWR  halverwege rode schaal (slecht)...Wat beduid dit voor onze antenne? Daar de swr op kanaal 1  ok is, werkt onze antenne    (als op kanaal 1 ook in rode zone moest zijn, zoals op kanaal 40, dan antenne mogelijk kapot,of er is te veel aan geknipt  of in kortsluiting)  daar SWR op kanaal 1 goed is, en op kanaal 40 te hoog, betekend dit dat onze antenne mogelijk te lang is voor kanaal 40( hoe hoger het kanaal of frequentie, hoe korter de lengte van antenne behoord te zijn)..

 3. Antenne bijregelen

Eerst als voorbeeld een oudere antenne, de "DV27",  is een ietwat dikkere grijze of zwarte antenne,deze heeft bovenaan  een regelstaafje, borgmoertje los, en voor een te hoge SWR op kanaal 40, staafje bv.  0.5cm indraaien,dus antenne word korter. SWR meting uitvoeren, beter? nog wat verder indraaien, enz. tot ge een goede SWR waarde hebt. Ook tussendoor nog is een meting doen op kanaal 1, want op de duur gaat de SWR daar stijgen als je het staafje blijft indraaien  ...

Voor een 40 kanalen bak regel je dus de antenne zodanig dat je op kanaal 20 de minste SWR hebt, en op kanaal 1en 40 ongeveer dezelfde SWR hebt (welke iets hoger zal zijn dan op kanaal 20).  Gebruik voor te experimenteren dus eerst een antenne met bovenaan een regelstaafje, er zijn verloop voetjes te verkrijgen om deze antennes op de nieuwere voeten te kunnen plaatsen.

 

4. Antenne met stalen spriet.      (top)

 

Onderaan de stalen spriet, zie je 2 inbus boutjes, beetje los draaien, en spriet 0.5 cm naar beneden schuiven, (voor een te hoge SWR op kanaal 40) en procedure volgen zoals voor de "DV27"........Spriet schuift  niet naar beneden? of je kunt niet verder omdat ze al helemaal beneden zit? Dan knip je bovenaan een 0.5 cm van de stalen spriet af. Opgepast ,in dit geval moet je op tijd de SWR op kanaal 1 meten, als je teveel geknipt hebt is de antenne te kort voor op kanaal 1(en stijgt de SWR daar) en moet je de spriet terug iets uitschuiven. Heb je in 1 keer ettelijke cm geknipt dan geraak je er niet meer door de spriet terug uit te schuiven, om terug een lagere SWR op kanaal 1 te krijgen,..en kun je een nieuwe gaan kopen....

DUS .. als de antenne te lang is op kanaal 40, VOOR dat ge gaat knippen ,eerst altijd proberen, van de spriet in te schuiven, door de inbusboutjes los te draaien....Zit de spriet al volledig naar onder, dan pas gaan knippen met KLEINE stukjes, beetje te ver geknipt? geen erg dan, want je kunt dan nog steeds de spriet terug uitschuiven.....  Als je metingen overal  achteraan in de rode zone, of einde schaal liggen,  dan eerst controleren   of je kabel niet in kortsluiting, of open ligt, en of je antennevoet wel in orde is...en of je kabelconnectors wel goed gesoldeerd zijn..... voor dat je gaat knippen, want anders knip je  je antenne naar de...... 

5.  Samengevat.

SWR kanaal 40 te hoog ,  antennespriet inschuiven of inkorten

SWR kanaal 1 te hoog, antenne uitschuiven

Voor volledige afregeling zie paragraaf 3.      Als je met 2 personen werkt, ene bedient de micro en de SWR meter, en de andere doet de regeling aan de antenne, dan moet deze zich een beetje verwijderen van de antenne tijdens de meting, want als je er vlak vlak bij blijft, bv met je hand dan zie je dat aan de SWR meter naald...en zo zie je dat je dan de meting benvloed...ook moet je er op letten dat de auto niet onder of naast een metalen afdak, of ander metalen constructie staat. Het beste is dat je de auto een beetje vrij zet van grote muren, en metalen zaken....

 

6.  EXTRA.

 

 Om ineens je kabel en antennevoet houder uit te testen, kun je gebruik maken van een "dummyload" zoals hiernaast afgebeeld. Je schroeft je antenne van zijn voet, en draai de dummyload in de plaats.Zulke dummy loads hebben een lage swr waarde, dus als je nu je metingen doet, moet je goede waardes halen, dan weet je tenminste dat je kabel en antennevoet houder  in orde zijn. 

 

nota; op de allerbovenste foto op deze pagina zie je dus een antennevoet houder, zonder antenne, maar wel met een opgeschroefd plastiek bescherm dopje, want als er geen antenne op zit, kan er natuurlijk water in, daarom, als je de antenne eraf doet , altijd afschermdopje in de plaats schroeven. Ook de kabel aansluiting onderaan de antennevoet houder, steeds afplakken met plakband, doe je dit niet dan kan er ook water in geraken, met alle gevolgen van dien...

 

Deze handleiding is opgezet voor de leek, en getracht om zo simpel mogelijk te houden...voor de toekomst zullen hier nog enkele links volgen naar sites die er dieper op ingaan. Voor verregaande informatie kan ik je het "ARRL ANTENNE  HANDBOOK" voor radio amateurs aanraden.

   

7. Bedenking.    (top)

Bezint eer je begint, of laat het door iemand doen die het kent.

deze tekst en foto's zijn zeker niet bedoeld als enige en echte handleiding, en kunnen fouten bevatten, tekst en foto's zijn louter bedoeld ter informatie..als je er ook aan begint, is het op je eigen verantwoordelijkheid en risico, en hangt het van je kennis en handigheid af, of je tot een goed resultaat komt..... 

Veel succes.

          Terug naar  Suzuki Samurai