Matthew Zadow - Baritone

 
 

De carrière van de Canadese bariton Matthew Zadow raakte in een stroomversnelling sinds hij in 2007 neerstreek in Brussel en vooral na zijn recente debuut in de Munt als Commissionario/Dottore Grenvil (La Traviata, Verdi), en als Jonas Fogg (Sweeney Todd, Sondheim), in Bozar als Masetto (Don Giovanni, Mozart) en bij De Nationale Opera van Amsterdam als Baron Wurmerhelm (De Speler, Prokofiev).  Afgezien van België en Nederland, leidde zijn carrière hem naar de grote operahuizen en mooiste concertzalen van Canada, Ierland en China.


Zadow heeft al een mooi operarepertoire opgebouwd met rollen als Eisenstein (Die Fledermaus, Strauss), General Boum (La Grande-Duchesse de Gérolstein, Offenbach), Graaf Almaviva (Le Nozze di Figaro, Mozart), Danilo (Die lustige Witwe, Lehár), Belcore (L’Elisir d’Amore, Donizetti), Dancairo (Carmen, Bizet), Baron Douphol (La Traviata, Verdi), Cristiano (Un Ballo in maschera, Verdi) en Le Chat/L'Horloge Comtoise (L'Enfant et les Sortileges, Ravel).


In het concert- en oratoriorepertoire vertolkte hij zowel eigentijdse partituren als de grote barokwerken. Vooral met de muziek van J.S. Bach heeft hij een grote affiniteit; hij zong de bas- en baritonpartijen van vrijwel alle grote werken en heel wat cantates.  Als leerling van de kunstlied traditie heeft hij frequent   "Les Nuits d'Éte" van Berlioz, "Die Schöne Müllerin" van Schubert, "Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mahler, "Vier ernste Gesänge" van Brahms en "Songs of Travel' en "Five Mystical Songs" van Vaughan Williams geïnterpreteerd.


repertoire lijst (engels)


performance agenda (engels)


Engaged by:

Amadeus Choir / Elmer Iseler Singers (Toronto)

Bachchor BWV (Netherlands)

Brahms-Symphonieorchester (Berlin, China)

Brussels Choral Society

Brussels Operetta Theatre

Brussels Philharmonic Orchestra

BL!NDMAN collective (Belgium/Netherlands)

Calcant (Antwerp)

Camerata Vocale (Brussels)

Carpe Cantorem (Brussels)

Choir of the European Union

Choeur et Orchestre de la Chapelle des Minimes (Brussels)

Chorale Royale les Chantres de Notre Dame (Brussels)

Chorale Caecilia (Antwerp)

Le Concert d’Anvers

Confederation Centre of the Arts, (Charlottetown, PEI)

deChorale (Antwerp)

De Nederlandse Opera (Amsterdam)

Ensemble Orchestral de Bruxelles

Flanders Baroque Academy (Belgium)

Glenn Gould School / Royal Conservatory of Music, Toronto

Kingston Symphony

Melos Ensemble (Kingston)

Ministry of Operatic Affairs (Belgium)

Mississauga Choral Society

Octopus Kammerchor (Antwerp)

Opera2005 (Ireland)

Opera Avanti (Belgium)

Opera In Concert (Toronto)

Opera York

Orchestra Philharmonique de Liège

La Passione (Lier)

Pax Christi Chorale (Toronto)

La Régionale de Bruxelles

’s Hertogenbosch Vocaal Ensemble (Den Bosch, NL)

Sint Carolus Borromeuskerk (Antwerp)

Sint Pauluskerk (Antwerp)

Stratford Summer Music (Canada)

Summer Opera Lyric Theatre (Toronto)

Symphony Nova Scotia (Halifax)

Toronto Classical Singers

Théâtre Royal de la Monnaie (Brussels)

Toronto Operetta Theatre

Toronto Philharmonia

Vocaal Collectief (Belgium)

Westben Music Festival (Canada)

 

“Also notable was the Count of Matthew Zadow in an impressive role debut.  His handsome stage presence combined with a pleasing lyric baritone made his Almaviva less of a cad than usual.”


Joseph So

“Le Nozze di Figaro” Opera Canada

February 2007

“Soprano Marta Ewa Matulewicz (Sophie) had to negotiate a very high tessitura, while baritone Matthew Zadow (Hans) had to cope with dramatic declamation as well as arioso passages.  Both young Canadian artists show great promise.”


Paula Citron

“Die Weisse Rose”

Opera Canada

January 2005

“The best singer was baritone Matthew Zadow as a droll Eisenstein, acting up a storm and singing with rich tone and a timbre reminiscent of a young Hermann Prey in this role. His German was also the best in the cast.”


Joseph So

“Die Fledermaus”

Opera Canada

summer 2012

"…Matthew Zadow in de rol van Il Conte Almaviva. Ook hij bezit een prachtige stem en door  zijn uitstraling was hij een uitstekende graaf." 


  1. -Hendrik Verhoeven,

“Le Nozze di Figaro”

Opera Gazet (Belgium) september 2012

…Matthew Zadow est, en revanche, un atout pour le Général Boum, ici sosie du General Montgomery.


...Matthew Zadow is, however, an asset for "General Boum", here a dead ringer for General Montgomery.


Hélène Mante,

“La Grande Duchesse de Gerolstein”

Forum Opera (Belgium) january 2012

“Matthew Zadow (as Joseph) [was] very fine (and [his] French was excellent.)  Musically the performance I attended December 6 was a triumph… The finest moments were the duets between Marie and Joseph in scene five and the interchange between tenor and chorus…”


Hans de Groot
“l’Enfance du Christ” Wholenote Magazine, December 9th 2015