Historiek

 

Begin de jaren ’60 hadden mijn ouders en mijn grootouders een Opel P1. Een alledaagse wagen. Maar toen die auto verdween, verdween ook het plezier van de passagiers achterin. Je kon veilig leunend op de doorlopende voorzetel in het midden zitten meegenieten van een pracht zicht die de grote voorruit te bieden gaf. 

Tijden veranderen en de evolutie is niet tegen te houden. Het verbruik, de aërodynamica, de snelheid en het uiterlijke.

Naarmate ik ouder werd, kreeg ik het gevoel van gemis. Het gemis van dat Opelleke. Die bewuste  P1!

In de jaren ’80 had ik een P1 gevonden maar de auto leek wel een zeef. Dus…. niet gekocht en verder zoeken.

Maar op zondag 14 mei 2000, tijdens een moto-rit “De Abdijenroute” te Westerloo zag ik plots een P1-tje staan. Een bordje achter de voorruit verklikte de verkoop. Het telefoonnummer werd in de gsm opgeslagen en toen we terug thuis kwamen kon vreugde niet op! Het heeft geduurd tot de maandag avond 15 mei 2000 vooraleer ik de stap waagde te telefoneren om de verkoop te bevestigen.

De auto werd naar Kortrijk gebracht op woensdag 31 mei 2000 en van toen af ben ik steeds bezig geweest met het opmaken van mijn juweel.

         

Deze auto is verkocht geweest als volgt:

Antwerpse(zaterdag 30 mei 1959) 1e verkoop uit een garage (naam onbekend) Ingeschreven donderdag 11 juni 1959

 

Lint(1972) Gegevens onbekend

 

Erpe Mere(1985) Opgeknapt door een jonge man die naar verluid er mee naar Duitsland gereden is op huwelijksreis.

Laatste keuringsbewijs dateert van 04/1987.

 

Lede(1987) Verkocht met een gebroken distributietandwiel.

 

Westerlo(1997) Gegevens intern bekend

 

Kortrijk(05/2000) Intussen was een deel van de binnenbekleding spoorloos.

De bestaande zetels waren van wit kunstleder.

 

 

 

vrijdag 07 juli 2000: depanage Kortrijk ® garagehouder (Weedaeghe Frans & Frederick),

om het vernieuwen van distributietandwiel.

 

Eind 2000,

Na het herstellen van het distributietandwiel en een paar honderden km te hebben gereden

zijn de eerste werkzaamheden gestart @ home

     

Tja, er moet gewerkt worden ook hé.

   

November 2001…..

verwijderen van de verf en ontdoen van doorroestte plaatsen

Klaarzetten voor het zandstralen van de neus en moeilijk te bekomen steunbalken

   

Na het zandstralen en spuiten met zinkspray.

   

Januari 2002. Terug oplassen van nieuwe stukken deurdorpels,

onderplaten en wielkasten, kortom carrosserie!

      .

 

 

 en wat rest, is…………….. schroot 

 

Ondertussen had ik de mogelijkheid van een 2e P1 te kopen die alleen bestemd was voor het gebruik van het interieur.

De binnenbekleding was goed voor gebruik.

De beschermfolie(origineel)  die er voor zorgt dat de tand des tijds niet veel impact heeft was grotendeels weg.

De zetels waren dus minder goed bewaard maar niet stuk.

Dus….. de zetels waren aan een beurt toe! Of niet soms?

    .

 

 

Herlakken in originele kleuren en beginnen met de onderdelen terug te plaatsen.

   

 

     

 

                                        De eerste buitenlucht.Met fierheid gaan paraderen

      nogal een verschil hé   

 

 

En natuurlijk eens een treffen mee rijden

          

 

 

 

Mailto: opelp1@skynet.be