Militaire Vliegtuigen

Bristol Beaufort

Home Land E-Mail
 Type:  Mk I

 Functie:  Bommenwerper
 Bouwer:  Bristol Aircraft Company
 Motor:  2x Bristol Taurus VI
 Stuwkracht:  elk 1130 PK
 Lengte:  13.46 meter
 Hoogte:  4.34 meter
 Gewicht:  5945 Kg (leeg)
 9630 Kg (max beladen)
 Plafond:  5030 meter
 Snelheid:  426 Km/h
 Spanwijdte:  17.63 meter
 Vleugeloppervlak:  
 Bereik:  2575 kilometer
 Bemanning:  4
 1e vlucht:  15 oktober 1938
 Bewapening:  4x 7.7mm machinegeweren
 1 torpedo 
 of 900 Kg aan bommen
 Info:  * De Beaufort was van origine een torpedobommenwerper, maar was zo ingericht dat
   hij ook als gewone bommenwerper kon dienst doen.
 * Was de standaard torpedobommenwerper van RAF van 1940 tot 1943.
 * Is gemaakt op basis van de Bristol Blenheim.
 * Er zijn er 2080 van gebouwd, waarvan 700 in AustraliŽ.
 * Versies:
   Mk I: Geheel metalen vliegtuig en eerste produktie model.
   Mk II: Vele verbeteringen tov de MkI. De belangrijkste was de motor, het werd een
          Amerikaanse Pratt & Whitney van 1200 PK.
   Mk III: Deze versie is nooit in productie gegaan.
   Mk IV: Het volgende productie model met Rolls Royce Merlin XX motoren. Er werden
          er 400 van besteld in 1942, maar er is er maar 1 effectief gemaakt.
   Mk V: Geproduceerd in AustraliŽ door DAP. Deze versie had Pratt & Whitney
         R-1830-S3C4G motoren.
   Mk VI: Ook geproduceerd in AustraliŽ. Had Pratt & Whitney R-1830-S1C3G motoren
          en een propeller van Curtiss Electric.
   Mk VII: Had dezelfde motor als de Mk VI maar met Hamilton Standar propellers.
   Mk VIII: Mk V toestellen met Curtiss Electric propellers, de machinegeweren in de
            vleugels werden vervangen door 2 in de neus.
   Mk IX: 46 Mk VIII toestellen werden omgebouwd tot vrachtvliegtuigen, ze kregen de
          naam Beaufreighters mee.