Militaire Vliegtuigen

Junkers Ju 290

Home Land E-Mail
 Type:  Ju 290A-5



 Functie:  Verkenningsvliegtuig 
 Bouwer:  Junkers Flugzeug und 
 Motorenwerke A.G.
 Motor:  4x BMW801
 Stuwkracht:  Elk 1700 Pk
 Lengte:  28.64 meter
 Hoogte:  6.83 meter
 Gewicht:  Kg (leeg)
 44970 Kg (max beladen)
 Plafond:  meter
 Snelheid:  440 Km/h
 Spanwijdte:  42 meter
 Vleugeloppervlak:  203.6 m2
 Bereik:  5950 kilometer
 Bemanning:  
 1e vlucht:  Augustus 1942
 Bewapening:  
Geschiedenis:
  Wanneer de Ju 290 de Focke Wulf FW 200 condor verving in 1942 als lange afstandsverkenningsvliegtuig kreeg de bemanning een meer betrouwbaar toestel dan de oude Condor. Maar 65 Junkers Ju 290 toestellen werden gebouwd en er waren er altijd maar maximum 20 toestellen beschikbaar.

  De Basis van de Ju 290 gaat terug tot in 1936, wanner de Dornier Do 19 en de Junkers Ju 89 langeafstandsbommenwerpers werden geannuleerd. De Ju 89, ontworpen door Dr Ernst Zindel, zou nooit in productie gaan al werden de 2 prototypes door de Luftwaffe gebruikt. Junkers besliste om de onderdelen van het derde prototype te gebruiken voor een langeafstandsverkeersvliegtuig, de Junkers Ju-90.

  Uiteindelijk werd een prototype van de Ju 90, de Ju 90V-11 officieel de Ju 290V-1 en vloog voor het eerst in augustus 1942. Productie startte onmiddellijk, twee Ju 290A-0 en vijf Ju 290A-1 toestellen werden afgewerkt als transport toestellen welke dienst deden aan het oostelijke front en de Middellandse zee.

  Het eerste gevechtstype was de A-2. Het was eigenlijk een Junkers Ju 290A-1 maar uitgerust met een radar die een konvooi van schepen kon detecteren van op 100 kilometer afstand. De A-3 en A-4 hadden andere bewapening. Op 15 oktober 1943 begon Fernaufklaringsgruppe 5 operaties vanaf Mont-de-Marsan in Frankrijk, hier werd de Focke Wulf Fw 200C vervangen door de Ju 290 in zijn rol om informatie te verzamelen voor de Duitse U-boten. Na twee A-2's, drie A-3's en vijf A-4 toestellen ontving het de eerste A-5 toestellen. De Enige A-6 die gebouwd werd was voor persoonlijk transport van Hitler. Later volgden nog Typen A-7, A-8 en A-9.

  De productie werd verminderd wanner het rode leger een fabriek in Praag veroverde,  in oktober 1944 stopte de productie volledig omdat Duitsland zich moest concentreren op het bouwen van jachtvliegtuigen. De Ju 290B, C, D, en E modellen kwamen nooit van het tekenbord.

Gerelateerde vliegtuigen:
Focke Wulf FW 200 Condor
Dornier Do 19
Junkers Ju 89
Junkers Ju 90