Open Quicklinks
  Terug naar overzicht van alle reizen   Terug naar overzicht van Ecrins   English version (Engelstalige versie)

Bourg d'Arud - Refuge de la Muzelle

© R. VUERINCKX
-- Deze had zich toch niet ingeschreven voor deze toch. --

Fragment uit het reisverslag

Donderdag, 16 Augustus 2001
Bourg d'Arud (935m) - Refuge de la Muzelle (2115m)

Vandaag komen we meteen in het wandelritme. Om 6u45 gaat het alarm af, en om 7u00 zitten we reeds aan de ontbijttafel. Het begint al goed met een croissant, maar dit zal vermoedelijk ook wel de laatste zijn tijdens onze tocht.
Tegen 9u00 heeft iedereen zijn rugzak klaar, inclusief een deel van onze 5-daagse picknick voorraad. Na 200m vlakke weg beginnen we onmiddellijk aan de klim naar het Lac Muzelle (2215m -- 1280m stijgen). Het eerste deel van de klim loopt doorheen het bos. Als we onze eerste rustpauze houden, hebben we ook het gezelschap gekregen van een ezel. Dit dier vertoont wel bijzonder veel interesse voor sommige rugzakken.
Het tweede deel van de klim brengt ons boven de boomgrens, maar hierdoor zijn we ook onze bescherming tegen de regendruppels kwijt. Uiteindelijk is het zelfs nodig om de regenjasjes boven te halen.
Net voordat we de hut bereiken, wordt de middagpicknick aangesproken. Om 13u bereiken we de hut en onmiddellijk worden de bedden verdeeld. Als grootste van de groep, eindig ik op de 3e verdieping van het stapelbed.
Een uurtje later vertrekken we dan richting Roche de la Muzelle. Het is te merken dat de gids nog niet in vorm is met de kaarten, maar via een niet zo gemakkelijke correctie komen we op het juiste pad uit. Het minder goede weer weerhoudt ons er echter van om volledig tot aan de voet van de rotsen te gaan. Op een smalle heuvelrug (2500m) houden we het voor gezien. Eerst genieten we wel nog van het zicht op de gletsjer en het vergezicht over de vallei (met onder andere Les Deux Alpes).
Ieder daalt de berg op zijn eigen tempo af. De laatsten doen er wel extreem lang over, maar dit ligt blijkbaar aan de gids die over alles en nog wat vertelt.
Om 20u00 wordt dan de maaltijd op tafel getoverd: soep, stoemp met couscous, kaas, en een cake. Om de avond af te sluiten, diepen we nog een (opgeblazen) zak chips op. Tegen 22u gaan we naar bed, samen met een groep "dikke, luidruchtige" Fransen.