Robbe Windstar

 

 

 

 

 

 

Technische Fiche

 

Lengte : 100 cm

Breedte : 19,5 cm

Masthoogte : 93, 123 of 160 cm

Zeiloppervlakte : 24, 37 of 52 dm2

Gewicht : 4330 gr

 

 

J

  • Zeer goede zeileigenschappen, snelle boot

  • Prachtige GFK romp

  • Optuigen/Afnemen van de zeilen

L

  • Geen 1:1 bouwplan

  • Geen bootstandaard bijgevoegd

  • Enkele moeilijke bouwfases

  • Standaard geleverde zeilen van slechte kwaliteit

 

 

Beoordeling           

 

Kwaliteit bouwdoos :   ppppr

Bouwvriendelijkheid :   pprrr

Zeilkwaliteiten : ppppp

Subjectieve score : ppppr

 

Totaalscore : 75 %

 

 

  1. Inhoud Bouwdoos

    De Robbe Windstar is een competitie zeilboot uit de zogenaamde 1 meter klasse (zie ook : http://www.onemetre.net/Opinion/IOMclass/IOM.htm) Bij het ontwerpen van deze boot hadden de makers maar één enkel doel voor ogen : een boot bouwen die zo snel mogelijk vooruit gaat, liefst nét iets sneller dan andere  gelijkaardige boten. Alle overbodige versieringen werden weggelaten. Om de boot efficiënt te kunnen inzetten bij wisselende weersomstandigheden wordt de Windstar aangeboden met drie vershillende zeiltypes : een normaal zeil (5-6 beaufort), een (kleiner) zeil voor sterke wind (vanaf 7 beaufort) en een (groter) zeil voor lichte wind (tot 4 beaufort). Het zeil zit dus niet vervat in de bouwdoos en dient afzonderlijk te worden aangekocht. Omdat ik van plan was om de Windstar voornamelijk in te zetten op warme zomerdagen en er dan per definitie niet veel wind is, koos ik voor het lichte wind zeil.

    In de bouwdoos liggen de verschillende onderdelen overzichtelijk bijgesloten. Het zware loodgewicht is afzonderlijk verpakt in een stijve kartonnen koker die op zijn plaats wordt gehouden door een aantal stevige nietjes. Pronkstuk is de prachtige witte romp uit glasvezel. Het roer en zwaard zijn kant en klaar bijgevoegd. Een aantal individueel verpakte kleinonderdelen zijn netjes aan de binnenkant van het deksel vastgeniet. Ontbrekende stukjes waren er niet bij. Een aantal grote proppen papier tenslotte zorgen ervoor dat alles op zijn plaats blijft. Wat ook opvalt, maar dan in de negatieve zin, is het ontbreken van een 1:1 bouwplan en dat vond ik persoonlijk een afknapper van formaat. Vermits de Windstar mijn allereerste modelzeilboot was, heeft het ontbreken van dergelijk plan mij regelmatig kopzorgen bezorgd omdat ik er in sommige gevallen geen flauw benul van had hoe ik een bepaalde bouwfase tot een goed einde moest brengen. Ervaren modelbouwers zullen zich hier wellicht minder erg aan storen, maar het blijft hoe dan ook een spijtige zaak, eentje waar Robbe zich trouwers wel vaker aan bezondigt.

    Wat ontbreekt is een (krachtige - min 5 kg) servo voor het roer (ik koos voor een Hitec HS-605BB) én een speciale zeilwinch voor het vieren en aanhalen van de zeilen. Verder heb je nog een zender en ontvanger + ontvangerbatterij nodig, maar dit is allemaal vrij normaal voor een boot die dergelijke ambities koestert. Wat minder logisch is, is het ontbreken van een bootstandaard, af fabriek kost dit haast niets, maar je ergert je dood wanneer je op een mooie zondagvoormiddag aan de kit wil beginnen en al onmiddellijk je knutselspullen weer mag opbergen omdat het materiaal voor fase 1 ontbreekt !
     

  2. Het Bouwen

    2.1. De Romp

    De romp uit glasvezel is bijzonder mooi afgewerkt, in die mate zelfs dat schilderen overbodig wordt, op voorwaarde uiteraard dat tijdens het bouwen de romp niet beschadigd wordt. Dek en romp zijn netjes met elkaar versmolten, de lasnaad is zichtbaar, maar stoort niet écht. Het luik dat toegang verschaft tot de radiocomponenten en zeilwinch is vooruitgesneden en dat is handig meegenomen. Bij de Robbe Comtesse is dit bv. niet het geval en het is geen sinecure om dit uitsnijden tot een goed einde te brengen

    Het eerste wat dient te gebeuren is het boren van de verschillende gaatjes in het dek voor de bevestiging van alle nodige kabels, mast, zwaard, roer, enz. Door het ontbreken van een bouwplan 1:1 evenals de afwezigheid van referentiepunten op het dek, vraagt dit heel wat meetwerk om alles min of meer correct uit te lijnen. Neem hiervoor rustig de tijd en meet alles drie keer na. Hoe nauwkeuriger hier gewerkt wordt, des te beter zal de Windstar later zeilen.

    Vervolgens dienen een aantal houten verstevigingsstukjes langs de binnenzijde van de romp te worden ingebouwd en door de aanwezigheid van slechts één enkele, vrij kleine dekopening, is ook dit geen eenvoudige taak. Let er vooral op dat je de houten inbouwplaat en andere houten onderdelen waterdicht maakt door ze bv. te behandelen met G4 Polyuretaanhars (VosChemie). De Windstar helt soms heel erg over, waarbij de zijkant van het luik van de dekopening het wateroppervlak raakt en waardoor er tamelijk wat water in de romp kan komen. Ik maakte de fout door dit niet te doen en zag mij achteraf genoodzaakt de inbouwplaat weer te verwijderen en opnieuw te maken.

    De inbouw van het zwaard verloopt ook niet helemaal zonder problemen. Het zwaard blijkt immers net iets te groot voor de opening in de romp en dient voorzichtig te woren bijgetrimd. Robbe stelt voor het ballastgewicht in het zwaard te lijmen met Stabilit Express, maar voor alle veiligheid boorde ik daarna twee gaatjes dwars doorheen gewicht en onderkant van het zwaard waar ik vervolgens twee stalen staafjes doorheen stak en eveneens vastlijmde. Dit om er absoluut zeker van te zijn dat het gewicht nooit in de eindeloze diepten van één of ander meer zou verdwijnen om nog maar te zwijgen van het lot dat de Windstar daarna zou te wachten staan.

    De inbouw van het roer, de zeilwinch en de overige R/C apparatuur, stelt weinig problemen. Ik voegde ook een Voltspy toe, wat een visuele controle van de spanning van de ontvangstbatterij erg eenvoudig maakt, wat op een zeilboot toch wel een nuttige accessoire is. Het aanbrengen van de touwen waaraan later hoofdschoot en fokkenschoot moeten bevestigd worden vraagt wel een zekere behendigheid en creativiteit want de verschillende doorvoeropeningen zijn werkelijk zéér krap bemeten.

    2.2. Mast, bomen, zeilen en takeling

    De grootste moeilijkheid in deze fase is het nauwkeurig boren van de verschillende gaatjes in mast, giek en fokkeboom. Een vaste boorstandaard en kleine spanvijs zijn hier onmisbaar. Voor het overige valt het allemaal nogal mee, trek er alleen voldoende tijd voor uit en ga behoedzaam te werk. Het afnemen en optuigen van de zeilen is erg eenvoudig : eerst worden alle kabels en touwtjes aan de respectievelijke haken bevestigd en vervolgens wordt de mast door een soort schroefsysteem naar boven geduwd, waardoor alle kabels zich vanzelf aanspannen. Eenvoudig en efficiënt !

    2.3. Afwerking

    Dit is ongetwijfeld de eenvoudigste fase in de bouw van de Windstar : er is namelijk geen afwerking voorzien ... Ik beperkte mij tot het spuiten van romp en zwaard in een wit/turkoois combinatie. Meer moet dat niet zijn !
     

  3. Het zeilen

    Vermits dit het punt is waar het bij de Windstar allemaal om gaat, was ik uiterst benieuwd om te ontdekken wat deze boot in zijn mars zou hebben. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Windstar lost de aan hem gestelde verwachtingen probleemloos in. Wat een schitterende zeilboot ! De smalle romp klieft letterlijk door de golven en de boot weet zelfs bij heel weinig wind knappe prestaties neer te zetten. Mede dankzij de uitmuntende wendbaarheid hebben andere, minder prestatiegerichte zeilboten zoals bv. de Robbe Comtesse geen enkele kans om de Windstar bij te houden. Bij sterkere wind en met de zwakke-wind-zeilen helt de Windstar af en toe wel vervaarlijk over. Het lijkt gevaarlijker dan het is, want door het zware loodgewicht is kapzeisen onmogelijk, maar de zeilefficiëntie lijdt er wel onder. De extra zeiloppervlakte zorgt er alleen maar voor dat de Windstar meer wordt platgedrukt zonder dat dit aanleiding geeft tot meer snelheid.
     

  4. Tuning

    Na afloop van het eerste zeilseizoen en confrontatie van mijn Windstar met die van andere clubleden, bleken er toch een aantal dingen fout te zitten. Hoewel mijn zeilboot best snel was in vergelijking met andere niet-competitie boten, lag hij toch hopeloos achterop wanneer de concurrentie wat serieuzer werd ... De eerste oorzaak was vrij snel gevonden : de standaard geleverde zeilen (Robbe) evenal de mast- en boomconstructie waren niet erg goed, om niet te hoeven zeggen : ronduit slecht ! Enige Internetpagina's verder wist ik ook dat kiel+ballastgewicht van de Robbe nog maar nét voldeed aan de internationale 1-meter norm (min. 2.200 gram, na weging kwam ik uit op 2.197 gram), maar dat dit eigenlijk onvoldoende was voor een correct vaargedrag : een zwaarder kielgewicht (toegelaten is max. 2.500 gram) zorg er namelijk voor dat de boot minder overhelt en dus meer wind vangt. De oorzaak van het probleem waarover ik hierboven reeds sprak bleek dus gevonden. België is bijzonder slecht bedeeld op het vlak van gespecialiseerde modelzeilbootwinkels, maar via het Internet vond ik probleemloos wat ik nodig had bij http://www.rcsegel.de/. Ook bleek een correcte afstelling van de zeilen van véél groter belang dan ik aanvankelijk voor mogelijk had gehouden en afsluitend kan ik er ook nog bij vertellen dat ik mijn Windstar onnodig had verzwaard door het gebruik van Sanyo 3000 NiMH batterijen (door ze te vervangen door 1000 mAh cellen won ik bijna 200 gram aan gewicht !).

    Door deze wijzigingen gingen de prestaties er gevoelig op vooruit. Ondanks het feit dat mijn Windstar vaarklaar 4.330 gr weegt (en hiermee 330 gram boven het minimumgewicht zit) kan ik nu probmeemloos de snelste Windstar van onze club bijhouden, die nochtans een heel stuk lichter is en eveneens beschikt over professionele zeilen. Het overdreven overhellen is volledig verdwenen en de zeilen nemen (bij correcte afstelling) een mooie bolvorm aan, iets wat met de standaardzeilen onmogelijk was.
     

  5. Besluit

    De Robbe Windstar is een zeilboot vol tegenstellingen. De bouw ervan is niet altijd even eenvoudig en zorgde bij mij meermaals voor een bron van ergernis. Een 1:1 bouwplan zou in dit opzicht al veel goed kunnen maken. Anderzijds biedt Robbe met de Windstar aan iedereen een (bijna) kant en klare oplossing om op eenvoudige wijze in de wereld van het competitiegebeuren te stappen.  Voor al wie prestaties belangrijk zijn en lak heeft aan overbodige tirlantijntjes, is deze zeilboot een absolute aanrader, maar vervang dan wel de standaard Robbe zeilen door een meer professionele versie en gebruik ook een zwaarder kielgewicht.