REIZIGERSSTATION ANTWERPEN - DAM/
 
Ook het reizigersstation Antwerpen - Dam blijft niet gespaard van de sluiting, door de aanleg van de HST in Antwerpen te weeg gebracht. Dit station kent een lange geschiedenis, waarvan u hieronder een stukje kan terugvinden.
 
Het station Antwerpen - Dam, dat in 1892 opgericht werd, heette oorspronkelijk Stuyvenberg (reizigers). De naam Stuyvenberg bleef echter niet behouden, omdat dit nogal wat verwarring veroorzaakte met het goederenstation Stuyvenberg, dat er op boogscheut van gelegen was.
Het station onderging in 1907 een merkwaardige verplaatsing, die in haar tijd als uniek mag beschouwd worden, voor de verhoging en verbreding van het ringspoor rond Antwerpen (in Duitsland ook wel S-baan genoemd). Zo moest het station ongeveer 36 meter verplaatst worden, in Zuid-Westelijke richting. Deze verplaatsing gebeurde door middel van een onderstutting, waarmee het gebouw omhoog werd gebracht, en vijzels voor het verdere transport van dit bouwwerk. De gehele operatie gebeurde in ongeveer drie weken.
Het station Antwerpen-Dam, tijdens de verplaatsing. Op deze prentkaart kunt u duidelijk zien dat het station werd opgetild (1.60m) en dan werd verplaatst
Deze verplaatsing was goedkoper, dan een nieuw station te bouwen volgens de NMBS.
Op de bovenstaande tekening kunt u zien in welke richting het staion verplaatst werd. De bovenkant van de prent stelt ongeveer het Noorden voor (deze tekening is niet op schaal).
 
Voordat het huidige station er stond, was er al een ander station aanwezig. Dit werd in 1873 in dienst gesteld, terzelfdertijd als het ringspoor rond Antwerpen.
 
In de loop der jaren werd het station als monument geklasseerd, wat het in de toekomst van de sloophamer kan redden of wat het al gered heeft.
 
Vandaag de dag is het stationsgebouw al gesloten, en omgevormd in een bistro. Het station zelf wordt nog gebruikt voor enkele bommeltreintjes, maar dat zal snel gedaan zijn met de komst van het nieuwe station Groenendaal (dat enkele kilomters verder ligt).