Alles is begonnen ongeveer 23 jaar geleden, bij de aankoop van de eerste grootspoortrein, van Playmobil (reed op sporen van LGB), voor mijn zoontje. Ikzelf was toen al ruim 20 jaar modelbouwer op de klassieke kleinere schaal HO ( 1/87 ), met materiaal van verschillende merken, maar in hoofdzaak wel Marklin.

de eerste treinen

In mijn achterhoofd had ik reeds jaren het idee om ooit met een grote trein te kunnen starten, maar dit was financieel nog niet haalbaar en ik had ook niet de nodige ruimte, binnen of buiten.

Bij aankoop van onze huidige woning met tuin, zo'n 25 jaar geleden, kwam er licht in de duisternis, enkel het financiele bleek nog een struikelblok. Marklin begon met Spoor 1, maar dit bleek kwalitatief minderwaardig te zijn ( maar wel erg duur ! ) en kwam zeker niet in aanmerking voor een buitenbaan in de tuin. ( al staat het wel vermeld in de catalogi ! ). Het Playmobil treintje werd vooraan in de tuin geinstalleerd en legde daar menig kilometer af, tot groot jolijt van de kinderen van de buren en voorbijgangers ( veel wandelaars in de zomerperiode ), die hun ouders verplichtten om langs onze tuin te komen om de trein te zien rijden.
Voor ons was dit niet zo interressant, daar wij telkens alle materiaal moesten buitenzetten en na afloop weer binnen en van in onze woonkamer konden wij de trein niet zien, we moesten aan de garagepoort gaan zitten. Dit was dus slechts een tijdelijk oplossing, die na ongeveer 2 jaar werd opgedoekt.

Toen was het een aantal jaren erg stil rond de grote trein, hij sliep in zijn doos zoals doornroosje in haar kasteel.

Mei 1997 :
Maar toen kwam de prins, mijn zoon was 17 jaar en vroeg me om de trein terug vanonder het stof te halen en deze keer in de achtertuin te leggen.
Toen mijn echtgenote ook groen licht gaf voor dit idee, werd al spoedig het definitieve startschot gegeven. Op enkele dagen werd reeds een voorlopig plan uitgetekend, er werd een stuk van 6 bij 8 meter afgebakend en iedereen hielp mee ( vader, moeder, zoon en dochter ), het moest vooruitgaan.
Nauwelijks enkele weken verder werd het bergreliëf reeds zichtbaar er was al een grote put gegraven voor het latere"meer". Een voorlopige noodbrug van metalen L-profielen maakt de eerste omloop rond, zodat de kleine playmobiel diesel zijn eerste proefrondjes mocht rijden, met succes.
In een hels tempo werd er gewerkt aan tunnels, rotsen, bergen, huisjes en er werden aanplantingen gedaan van boompjes, struikjes, planten en bloemen. De noodbrug werd al spoedig vervangen door een zelfbouw, metalen constructie ( van alu profielen ) van 2 meter lengte.
Het meer werd afgewerkt en met water gevuld en van een fontein voorzien, het zicht werd steeds fraaier. Ook een kabelbaan ( van LGB ) mocht niet ontbreken, dwars over het dorp en meer.
Dit alles in een tijdsspanne van twee jaar ( einde 1999 ). Dan kwam er ook nog een tuinverlichting bij rondom het terrein, later uitgebreid met een aantal kleine spots en verlichting in de huisjes.

2002 - Er werd een tandradtrein aangekocht ( de zugspitz-trein - blauwe uitvoering ) zodat er ook een bijkomend spoor wordt aangelegd, dat zich kronkeld tussen huizen, over bergen en bruggen en door tunnels met steile hellingen, meteen ook de bouw van enkele nieuwe bruggen en viaducten.

2004 - Na aankoop van nog wat nieuw rollend materiaal, blijkt dat de huidige baan in principe te klein wordt en worden er in stilte plannen gesmeed voor uitbreiding.
In de woonkamer werd ondertussen reeds een schuifraam geplaatst, zodat er een vrij uitzicht is op de tuin, een hele verbetering.
Maar de bediening is nog steeds mobiel ( op een tafeltje ) en moet dus telkens ( ook bij regen ) binnen worden gezet, alsook alle rollend materiaal, dat in de garage wordt gestokkeerd. Voor één of twee kleine treintjes is dit nog haalbaar, maar wordt het meer, dan wordt het knap lastig en vraagt te veel tijd en voorbereiding om een trein te laten rijden ( een onverwacht bezoeker, liefhebber moet dan wel wat
tijd maken ! ).

2005 - De oplossing komt eraan :
Enkele bomen moeten wijken, het oude vervallen tuinhuisje van 2 bij 3 m wordt vervangen door een Chalet van 4 bij 5 meter, zal dienst doen als werkplaats - seinhuis en stuurstand en stokkage van rollend materiaal maar ook als overdekt station ( waar een aantal treinen rechtstreeks kunnen binnenrijden ).
Er wordt ook een uitbreiding voorzien, groter dan het oorspronkelijke, zodat bijna de ganse achtertuin wordt ingenomen, voortaan zal er geen gras meer worden afgereden ( alles is weg ! ).

2006 - Het terrein voor het nieuwe gedeelte wordt aangelegd, de eerste sporen worden geplaatst, grote werken in volle gang.