TESLA TURBINE MET CD-SCHIJVEN

 

Johnny Verhoeven

Katleen verhoeven

Hilda Vanden Bossche

 

 

7 mei 2004

Probleem :

 

Het ontwikkelen van een eenvoudige motor die weinig onderhoud vergt.

 

Inleiding :

 

Bij het zoeken naar een eenvoudig te bouwen motor ben ik op het patent van Dr. Tesla  gestoten.

 

Het patent dateert van 6 mei 1913. Dr. Tesla beschrijft hierin een vloeistof pomp die door het grenseffect in staat is om ‘lastige’ vloeistoffen te verpompen.

Het toestel bestaat uit een aantal vlakke platen die in het midden rond de as een aantal gaten hebben en de uitlaat van de pomp is aan de buitenzijde van de platen.

 

Onderstaand is de originele tekening van het patent.

 

 

 

Hij beschrijft ook dat het fenomeen omkeerbaar is.  Alhoewel het origineel ontwerp voor vloeistoffen is bedoeld blijkt het ook te werken met gassen.


 

De turbine

 

De turbine is zeer eenvoudig te maken. In tegenstelling tot een conventionele turbine die schoepen heeft, heeft de tesla turbine slechts een aantal vlakke platen.

 

 

 

 

Werkingsprincipe.

 

Tangentieel op de schijven wordt perslucht of stoom over de schijven geblazen. Door het grenseffect blijft de lucht ‘plakken’ aan de schijven. Hoe vlakker het oppervlak hoe beter de lucht blijf plakken. De lucht moleculen geven hun energie door aan de schijven en de schijven gaan draaien. Naarmate de lucht moleculen energie verliezen en dus snelheid verliezen verplaatsen ze zich spiraalsgewijs naar het midden waar ze  aan de as naar buiten gedreven worden.

 

Hoe groter het oppervlak hoe krachtiger de turbine wordt.

 

Belangrijk is ook de afstand tussen de schijven. Glen A. Barlis heeft zich verdiept in de fysica van de schijven en meer bepaald de afstand tussen de schijven. Mr Barlis komt tot de volgende conclusie.

 

De optimale afstand tussen de schijven in meter volgt uit  :

 

Pi*SQRT(Kv/Vo)) met

 

Pi= 3,14

Kv = Kinetische Viscositeit in m2/s

Vo = Omtreksnelheid in m/s.

 

Vo= (RPM*D*Pi)/60

 

 


 

Kinetische viscositeit is de verhouding van dynamische viscositeit t.o.v. de densiteit. Volgende figuur illustreert dit voor lucht.

 

Een turbine die aan 10.000 RPM bij normale temperatuur zou draaien heeft een optimale afstand van 6mm. 

 


 

Constructie

Het doel van de constructie is een eenvoudig te maken turbine. Wat nodig is, is een hand frees, een kolomboormachine en een draaibank om de as te draaien.

 

Als schijven wordt er gebruik gemaakt van CD’s. Deze zijn immers vlak, makkelijk te bewerken en ruim beschikbaar.

 

Het maken van de as .

 

 

 

 

Daarna worden cd –schijven gemonteerd.

 

Het turbine huis heeft een spiraal vorm. Dit wordt uitgefreesd aan de hand van een mal.

 

De mal maken.

 

 

 

 

 

Hieronder zie je de mal met de CD.

 

 

 

Hierboven die je de mal voor het turbinehuis.

 

 

Met behulp van de mal worden de twee zijkanten en de twee tussenstukken uitgefreesd. De twee bussen worden in de zijkanten geklemd . het geheel wordt samengevoegd tot de uiteindelijke turbine.

 

 


 

 

En werkt het ?

 

Hier zie je een kort filmpje van de draaiende turbine .

 

Toon film

Bronnen :

 

Het origineel patent :

 

Original application filed October 21, 1909, Serial No. 523,332. Divided and this application filed January 17, 1911. Serial No. 603,049

 

 

Kinetische viscositeit :

 

Spyros A. Kinnas, Ph.D.

Associate Professor
Carrol Allen Teaching Fellow in Civil Engineering
Associate Director, Offshore Technology Research Center

Mailing Address and Telephones:

The University of Texas at Austin
Civil Engineering Department-EWRE
1 University Station C1786
Ocean Engineering Group, ECJ8.604
Austin, TX 78712-0280

319 LAB book, chapter 1, Kinematic Viscosity

Heeft u nog vragen of wil u graag bouwtekeningen van de voornaamste onderdelen mail dan naar johnny_verhoeven@yahoo.com

 

 

U bent bezoeker nr :