JLM's   "Trans-AFRIKA"          

       

eind 2011

Al 25j geleden droomden we ervan om dwars door Afrika te trekken. Maar zoals bij iedereen worden ook bij ons niet alle dromen in een vingerknip gerealiseerd. Even dachten we zelfs dat het er niet meer zou van komen en we begonnen al andere continenten voor te bereiden. Tot in april uit onverwachte hoek plotseling een voorstel werd aangereikt met een eenmalige kans om door Afrika te trekken (met dank aan John van East-West Adventure!). De lange voorbereidingen startten en vrienden zorgen nu voor ons huisje, onze dochter voor de post, onze buren voor onze ezel, ... Met hartelijke dank aan allen, want zonder jullie was dit niet mogelijk !!!

Met een klein groepje gelijkgestemden trekken we dwars door Afrika !  Op het laatste ogenblik werd de vertrekplaats nog aangepast, omdat de oorspronkelijk geplande ferry van VenetiŽ naar AlexandriŽ niet meer vaart. Alle alternatieven om via Marocco of TunesiŽ en dan verder via Tchaad onze oorspronkelijke route in Karthoum (Soudan) weer op te nemen werden overwogen, maar uiteindelijk laat Soudan ons via die route niet binnen omdat we dan dicht bij Darfour en het Zuid-Soudanese probleemgebied komen. Daarom besloten we uiteindelijk (na overleg met de betrokken ambassades) om via Oost-Europa naar Istanbul te rijden, dan dwars door Turkije, SyriŽ en JordaniŽ, om met een korte ferry in Nuweiba (Oost-Egypte) te komen. Dan vervolgen we vanuit Sharm El Sheik met een 2de ferry naar Hurgada en pikken onze oorspronkelijk geplande route weer op  in Luxor (halverwege Egypte).

voor meer uitleg over volgend onderwerp, klik telkens op de bijhorende link

  De auto >> onze Land Rover Discovery 4

  Onze checklist en voorraad:   >> checklist lange reis + proviand

ter info:  - de checklist is zo opgevat dat ze uit onze ervaring in groepen ingedeeld werd zodat ze voor alle reizen kan gebruikt worden (bij een hotelreis of vliegtuigreis moeten gewoonweg meerdere groepen niet ingeladen worden)

- in de checklist zijn de uien en knoflook van niet te onderschatten belang. Immers van conserven kan je op lange termijn niet leven. Vitaminen uit verse groenten zijn nu eenmaal van levensbelang. Ui en knoflook zijn de enige verse groenten die langere tijd in moeilijke omstandigheden op schokkende wegen in de wagen kunnen bewaard wordren. Elke dag zonder verse groenten proberen we dus onze maaltijd aan te vullen met een ui en een teentje knoflook. Maar uiteraard staan ook lokale markten en eethuisjes op ons programma.

- we vinden eten belangrijk, meer bepaald vitaminen, mineralen, energie, afweermechanisme en een gezond & makkelijk ontbijt, vandaar dat ook onze voorraad Herbalife-producten nogal uitgebreid is. Met dank aan al onze Herbalife-uplines, medewerkers en collega's voor de steun, coaching en motivatie om ons deze uitvoerige kennis gedurende de afgelopen jaren bij te brengen.

- we hebben lange tijd overwogen om onze hond Amber mee te nemen, maar op de oorspronkelijk geplande 3daagse ferry van VenetiŽ naar AlexandriŽ mogen geen honden mee. Het bezoek aan de gorilla's kan 2 dagen duren, we kunnen de hond niet 2 dagen in de auto in Afrika achterlaten. In geen enkel wild- of natuurpark zijn honden toegelaten. En bovendien hebben we vernomen dat sommige grensovergangen van Zuid-Afrika geen honden binnen laten. Dus ... met pijn in ons hart is Amber in haar lievelingspension.

  De blog van onze groep onderweg(werd van het net gehaald, maar je kon ons regelmatig volgen)

de blog wordt onderweg aangevuld voor zover we over internet kunnen beschikken, dus de regelmaat blijft een vraagteken ...

De vooropgestelde route:

BelgiŽ, Turkije, SyriŽ, JordaniŽ, Sharm el Sheik (Egypte), Luxor, Aswan, Wadi Halfa (Soudan), Karthoum, Addis Abeba (EthiopiŽ), Nairobi (Kenia), Kampala (Uganda), de gorilla's, Serengeti (Tanzania), Ngorongo, Kilimanjaro, Dar Es Salaam, Lusaka (Zambia), Victoria Falls, Okavango (Botswana), Kalahariwoestijn, Windhoek (NamibiŽ), Kaapstad (Zuid-Afrika)

We schatten de totale afstand Brussel - Kaapstad via deze route op ongeveer 17.000 km.

Op 23 december komen we vanuit Dar es Salaam (Tanzania) voor de feestdagen terug naar huis.

Op 2 januari vervolgen we ons avontuur.

Op 31 januari 2012 steken we in Kaapstad onze auto in een container en wij stappen op het vliegtuig en landen op 1 februari in Zaventem.

De ganse route ligt slechts in grote lijnen vast en kan onderweg eventueel aangepast worden naar gelang het tempo, vertragingen aan grensovergangen of ... eventuele pech met 1 van de wagens, ...

De REALITEIT:

We vertrekken op dinsdag 8 november 2011. We komen tegen 8u samen op de parking langs de snelweg nabij Leuven. In de 4 dagen dat we van BelgiŽ naar Turkije reden was de toestand in SyriŽ zodanig opgekomen dat we geen toelating meer kregen om er door te rijden. Dus we zaten blok. Terwijl de begeleider John besloot om in 1 trek terug naar Brussel te rijden om daar de ambassades af te doen op zoek naar een alternatief, reed de groep ondertussen naar Igloumenitsa (Griekenland) en stak met de ferry over naar Bari (ItaliŽ), maar de papieren om van TunesiŽ via LibiŽ en Egypte naar Soedan te gaan zouden te lang op zich laten wachten, dus werd de reis door John afgelast !  Ontgoocheling en frustratie alom onder de deelnemers !  De deelnemers stellen ondertussen vast dat er bovendien te weinig voorbereiding werd gedaan door de begeleider John en dat een aantal beloftes niet werden nagekomen. De kleine groep valt in ontstentennis uiteen. 3 auto's vertrekken direct naar huis. 1 gaat naar TunisiŽ en wijzelf besluiten samen met het Nederlandse koppel om dan maar naar Marocco te gaan, omdat zonder voorbereiding daar het makkelijkst binnen te komen is en er voldoende pistes te beleven vallen om er toch nog iets deftig van te maken. Dus dan maar van Zuid-ItaliŽ een ommetje via de Franse CŰte d'Azur om dan via Spanje richting Gibraltar te rijden om dan van Algeciras naar Tanger over te zetten. Het is dus eigenlijk een trans-Europa geworden. Maar uiteindelijk in Marocco na 1 dagje verder naar het zuiden te rijden kwamen we op pistes en werd het eindelijk mooi weer. We trokken verder naar het zuiden, grotendeels over de pistes langs de Algerijnse grens tot TanTan ...  Zo konden we toch van nog een echt avontuur  genieten in de natuur van Zuid-Marocco en waren we net vůůr de feestdagen terug thuis.

De volledige som van de begeleiding, de visa, de verschillende vliegtuigen en de container werd niet meer gerecupereerd van de organisator (zelfs na een rechtsgeding - de eenmans organisatie is opgedoekt).

Reisweg in Marocco: Tanger - Chefchaouen - Taza - Boudenib - Merzouga - Tafraout - Mhamid - Foum Zguid - Tata - Imitek - Assa - Torkoz - M'Sied - TanTan - El Ouatia - de duinen boven Plage Blanche - Sidi Ifni - Aglou Plage - Tiznit - Agadir - Tazenakt - Alnif - gorges du Todra - Ait Hani - Msemrir - gorges du Dades - Ouarzazate - Telouet - Marrakech - Tanger

de foto's van Marocco 2011: http://fotos.3210.be/#!home-0

____________________________________________________________

 

© Copyright 2007 - 2008     Alle rechten voorbehouden