Het verkeer in het landschap

Men praat ook veel over de heraanleg van de IJZEREN RIJN, de spoorwegverbinding tussen Antwerpse haven en het Rurhgebied. Het zijn vooral de Nederlanders die deze spoorlijn als concurrentie beschouwen voor hun haven in Rotterdam. De IJzeren Rijn bestaat al vanaf 1878. Nu wordt een groot deel van de goederen uit de Antwerpse haven naar het Duitse industriegebied per vrachtwagen vervoerd of via de spoorlijn Antwerpen - Lier - Diest - Hasselt - Tongeren - Montzen.

Zie ook Infrabel mobiliteitsprojecten haven van Antwerpen. Klik hier.

Voor extra uitleg over de
IJZEREN RIJN. Klik hier.
IJZEREN RIJN. Klik hier.

Spoorwegtunnels in de ALPEN
fig89.jpg

Voor het wegverkeer is de Laerdaltunnel in Noorwegen de langste tunnel ter wereld. Hij is 24,5 kilometer lang. De tunnel maakt de rit tussen de steden Oslo en Bergen een stuk korter. Vroeger moesten de auto's langs een weg over de bergen. Die weg was lang en gevaarlijk. Van de spoortunnels is de Seikantunnel in Japan met 53.58 kilometer de langste. Er wordt gebouwd aan een langere tunnel, de Gotthardbasistunnel. De spoortunnel wordt 57 kilometer lang. De tunnel zal in 2017 gebruiksklaar zijn.


Zie website van Gotthardbasistunnel. Klik hier.

Voor extra uitleg over TUNNELS en de BOUWWIJZE. Klik hier en Klik hier.

Een onvolledige lijst van tunnels in Nederland, België, andere landen. Klik hier.


EXTRA OEFENINGEN IN VERBAND MET HET VERKEERSREGLEMENT. Klik hier.

Klik op het pijltje en kies het juiste antwoord. Vul eerst al de gaten in. Druk dan op "Controleer" om je antwoorden te controleren.
De IJzeren Rijn verbindt het Ruhrgebied in het land met de Belgische haven te . De IJzeren Rijn dateert van . De IJzeren Rijn is een zware concurrent voor de Nederlandse haven van .

ATLASPLATEN RAADPLEGEN.
Tussen de stad Salzburg in het land Oostenrijk en de stad Villach aan de Italiaanse grens ligt een tunnel met de naam tunnel. De Brennerpas op de Oostenrijkse-Italiaanse grens verbindt de Oostenrijkse stad met de Italiaanse stad . De Simplontunnel verbindt Zwitserland met het land .

Vanaf Waregem in België volg je de autoweg E17 en de A22 in Frankrijk! De 1ste grote stad is in België. De volgende Belgische grensgemeente is . In Frankrijk heb je achtereenvolgens , Roubaix en Rijsel of (Franse naam) . Deze steden vormen een aaneengesloten bewoning, fabrieken, diensten enz. Men noemt dat een metropool. In de Franse industriestreek LE NORD lopen een 7-tal autowegen en het gebied ligt tussen 2 rivieren. In het noordwesten de rivier La Deule. De Deule is een bijrivier van de (Nederlandse naam) . In het oosten stroomt de rivier (Nederlandse naam) . Beide rivieren zijn op Belgisch grondgebied verbonden met een kanaal. Geef de naam van dat kanaal? . Ten oosten van Roubaix op de Schelde ligt de stad Doornik, Franse benaming is .

Op bovenstaande kaart van de Alpen zijn 6 spoorwegtunnels met een nummer aangeduid. Zoek in je atlas of en in je handboek de namen van die tunnels.

Tunnel nr. 1 = Meer uitleg. Klik hier en Klik hier.
Tunnel nr. 2 = Meer uitleg. Klik hier.
Tunnel nr. 3 = Meer uitleg. Klik hier en Klik hier.
Tunnel nr. 4 = Meer uitleg. Klik hier en Klik hier.
Tunnel nr. 5 = Meer uitleg. Klik hier en Klik hier.
Tunnel nr. 6 = Meer uitleg. Klik hier.

Bouwwijze
Tunnels kunnen op verschillende manieren worden gebouwd. We onderscheiden onder meer:
  1. - door het afzinken van prefab elementen ontstaat er een tunnelbuis
  2. - door het graven met een boormachine ontstaat de tunnelbuis
  3. - door het graven van een sleuf, die de bouwput is, en hierin een tunnel te bouwen, ontstaat de tunnelbuis
  4. drukschildtunnel - Een schild wordt door de zachte grond geduwd, waarna de grond wordt weggegraven. Daarna wordt in het schild de tunnelwand gebouwd, waarna het schild verder wordt geduwd.


Uitleg over
Afgezonken tunnel. Klik hier.
Geboorde tunnel. Klik hier.
Open bouwput tunnel. Klik hier.