De mens in het industrieel milieu

Zoek in de rechterkolom het antwoord en sleep het naar de gepaste uitdrukking in de linkerkolom.

HET RUHRGEBIED

Het Ruhrgebied heeft een reusachtige afzetmarkt. Er is een rijk arbeidsaanbod wegens werkloosheid en de lonen liggen lager dan elders. Dankzij veel scholen zijn er voldoende geschoolde arbeiders. Het verkeerssysteem is degelijk ingericht. Er is een aangenaam woonmilieu en er zijn ruime recreatiemogelijkheden voor het personeel. Men doet aan herbebossing en op de vele storthopen van de mijnen legt men groen aan.


IN HET NOORDOOSTEN VAN DE USA

Sedert 1908 heeft G.M.C. zich overzee uitgebreid, hetzij voor autoproductie, voor assemblage of toelevering (banden, ruiten enz.). G.M.C. heeft veel assemblagebedrijven in arme landen. Daar is een grote reserve aan goedkope arbeidskrachten. Mexico, Kenya, Brazilië en Filipijnen zijn er voorbeelden van. Vanaf 1965 is Japan doorgedrongen tot het topwereldniveau aangaande de auto-industrie. Het succes van de Japanse autofabrikanten leidde tot invoerbeperking in Europa en de USA. Japan reageerde door daarop productie-eenheden in het buitenland op te richten.


AUTO-INDUSTRIE

De kredietcrisis die van de zomer van 2007 tot circa medio 2011 op de financiële markten woedde had een grote invloed op de economie ook op de autoindustrie. Vanaf 2014 ging de autoindustrie weer in stijgende lijn

In 2015 waren de 10 grootste autofabrikanten ter wereld

  1. Honda. Deze Japanse autofabrikant is één van de pioniers van waterstofauto’s, waarvan er al jaren één in Californië rondrijdt. Uit de ranglijst blijkt dat Honda nog beter kan scoren op koolstofuitstoot, water- en energieverbruik.
  2. Hyundai. Heeft de laatste jaren grote stappen gemaakt in zijn range van groene auto’s. Na de hybride Sonata, kwam de volledig elektrische Kia Soul Ev en het is nog even wachten op de Sonata plug-in hybride. Hyundai scoort nog niet goed op water- en energieverbruik.
  3. General Motors. Groene auto’s van deze fabrikant zijn onder andere de Chevy Volt, de elektrische Bolt en de Chevy Malibu. GM scoort redelijk in waterverbruik, maar moet nog verbeteren in energieverbruik en koolstofemissie.
  4. Fuji Heavy Industries. Moederbedrijf van Subaru, heeft erg goed gescoord op het beperken van afval en het recyclen ervan. Ook scoort deze fabrikant goed op waterverbruik, maar zeer slecht op koolstofuitstoot. Subaru heeft slechts één type hybride op de weg.
  5. Volkswagen. Deze Duitse autofabrikant wordt steeds groener. Naast diverse schone diesels, brengt het nu ook de volledige elektrische en wereldwijd goed verkopende e-Golf op de markt. Volkswagen heeft een redelijke score op alle facetten en scoort zeer goed op energieverbruik.
  6. Ford Motor Company. Ford heeft al jaren goede duurzaamheidsprogramma’s en scoort goed op waterverbruik en afvalproductie. Naast de energiezuinige Focus maakt de fabrikant ook hybride modellen als C-Max, Fusion Energi en de elektrische Focus.
  7. Nissan. Is de maker van de ’s werelds best verkopende elektrische auto, de Nissan Leaf. De fabrikant doet het goed in afvalproductie, maar minder in waterverbruik tijdens de productie.
  8. Daimler AG. Daimler dankt de derde plaats in de ranglijst voor excellente scores op koolstofemissies en waterverbruik en de productie van elektrische Smarts. Deze fabrikant maakt ook plug-ins en een elektrische B-klasse Mercedes.
  9. Toyota. Het mag geen verrassing zijn dat deze Japanse autofabrikant het milieu hoog in het vaandel heeft. Naast de baanbrekende en razend populaire hybride Prius en het pionieren met de waterstof Mirai, heeft Toyota een milieuvriendelijk productieproces. Toyota heeft de hoogste scores op energieverbruik en afvalproductie.
  10. BMW. Is de groenste autofabrikant volgens Newsweek. BMW heeft veel succes met de elektrische i-serie. De Duitse fabrikant heeft uitzonderlijk goed gescoord op afvalproductie, emissiebeheersing, water- en energieverbruik. Ook heeft de ‘zero-emissions’-fabriek, waar onderdelen van de BMW i3 worden geproduceerd, vast een belangrijk aandeel gehad in op het behalen van de toppositie.

Wereldwijde autoproductie een recordjaar (2017)

Het jaar 2017 zag er goed uit voor de globale automobielindustrie. Er werden meer auto’s dan ooit geproduceerd, bijna 85 miljoen stuks. Probleem voor de toeleveranciers in Europa is dat deze groei vooral buiten Europa te vinden is. Maar als men in het achterhoofd houdt dat de werktuigmachine-industrie voor de helft afhankelijk is van de automobielindustrie, zijn de vooruitzichten voor de machinebouwers zeer positief.

Amerikaanse autofabrikanten kunnen profiteren van Trump effecten
De positieve verwachtingen over de wereldwijde automobielmarkt, komen van het CAR, Center Automotive Research, verbonden aan de Universiteit van Duisburg-Essen. Werden er in 2000 wereldwijd nog 48,9 miljoen auto’s geproduceerd, na een dip in 2008 en 2009 waren er ongeveer 84,6 miljoen auto’s van de band gerold. Voor 2018 ziet men zelfs een record van 87,3 miljoen geproduceerde auto’s.

Druk op Europese markt
Hoewel de wereldwijde automobielmarkt stug doorgroeit, gedreven door landen als China, India, Spanje en Zuid Korea, ziet men wel degelijk ook een aantal donkere wolken opdoemen. In Europa speelt vooral de onzekerheid over de aandrijftechnologie de industrietak parten. Dieselgate en de veel hogere verbruiks- en CO2-uitstootcijfers dan fabrikanten de kopers voorspiegelen, drukken een stempel op de koopbereidheid. Zeker nu vier wereldsteden waarvan drie in Europa (Parijs, Athene en Madrid én Mexico Stad) in 2015 dieselauto’s hebben verbannen uit het stadscentrum. Californië, Noorwegen en Nederland denken zelfs na over het verkoopverbod van alle auto’s met een verbrandingsmotor in 2030 of enkele jaren later, Dit soort discussies remmen de kooplust van consumenten. Dat zet de volwassen automarkt in Europa extra onder druk. De groei zakt hier dan ook terug naar 1,3%.

Detroit loves Trump
De Amerikaanse automarkt zal doorgroeien en volgend jaar op oude recordniveaus komen, voorspelt men bij CAR. 17,9 miljoen stuks. Dat komt allereerst door de belastingverlagingen en conjuncturele stimulansen die de nieuw gekozen president Trump belooft. De tweede reden is nog onzeker, maar heeft te maken met de ‘muur’ tussen de VS en Mexico die Donald Trump beloofd heeft. In de VS worden jaarlijks 3,3 miljoen méér auto’s verkocht dan er gemaakt worden. Het grootste deel hiervan wordt in Mexico gebouwd. Alleen al het VW concern heeft in Mexico capaciteit voor 600.000 auto’s per jaar. Mexico produceert in totaliteit dit jaar 3,7 miljoen personenwagens (ter vergelijking: in Duitsland worden er 5,7 miljoen gebouwd). Als Trump invoerrechten op Mexicaanse auto’s gaat heffen, pakt dat positief uit voor de autofabrieken in de VS zelf. En voor de metaalindustrie in de Amerikaanse Rust Belt.

Mexico en Rusland
En de derde reden die men aangeeft, is dat Trump waarschijnlijk de aangekondigde regelgeving die een halvering van het verbruik van benzine auto’s eist, niet zal omzetten in wetgeving. Voor de Mexicaanse automobielindustrie zijn de vooruitzichten onzeker. Nog een punt dat hij maakt: als Trump de sancties tegen Rusland afbouwt, effent hij daarmee het pad voor Europa om hetzelfde te doen.

Chinese autofabrikant naar Europa
Interessant zijn eveneens de verwachtingen over de Chinese auto-industrie. CAR verwacht een lichte afname van de groei. Belangrijker is evenwel dat de Chinese autofabrikant Geely in 2017 de stap naar Europa gaat zetten. Geely is onder meer eigenaar van Volvo. De Zweden hebben voor het Chinese merk nieuwe platformen ontwikkeld. Hiermee heeft het concern de verkopen in 2016 met 45% kunnen doen toenemen. Chinese auto’s gebouwd op deze nieuwe platformen komen vanaf 2017 naar Europa onder de nieuwe merknaam Lynk & Co. Ferdinand Dudenhöffer omschrijft deze auto’s als ‘hoogwaardig design met Zweedse wortels’. De Chinese automarkt zelf groeide in 2017 naar 22,9 miljoen stuks. Voor de Duitse economie heel belangrijk, want de Duitse auto-industrie is voor een belangrijk deel afhankelijk van deze markt. De drie Duitse premium merken Audi, BMW en Mercedes hebben hun groei voortgezet in 2017. /b>


Drie grote autofabrikanten in de USA
Geschiedenis van General Motors Corporation. Klik hier.
Ford Motor Company. Klik hier.
Chrysler. Klik hier.

Autoindustrie Japan. Klik hier.

Autoindustrie China. Klik hier.

ONDERSTAANDE SLEEPOEFENING WERKT WAARSCHIJNLIJK NIET OP EEN TABLET! GELIEVE DAN OEFENING "INDUSTRIE10a" TE VERWERKEN DOOR TE KLIKKEN OP INDUSTRIE10a.

Indien je niet onmiddellijk bij de gepaste uitdrukking geraakt, plaats dan eerst je antwoord zo dicht mogelijk bij de juiste uitdrukking. Scroll vervolgens. Herhaal desnoods deze handelswijze tot uitdrukking en antwoord links op het scherm te zien zijn. Pas dan sleep je het antwoord naar de juiste uitdrukking. Als alle vragen zijn beantwoord klik je op de toets CONTROLEER.