Handels- en dienstencentra

Winkelcentra aan de rand van de stad

Centr'O te Oberhausen (Duitsland)

De stad Oberhausen in 1862 gesticht is met 209.292 (2714 inw/km²)(31/12/2014) inwoners één van de steden van het Ruhrgebied. In de jaren zestig raakten de steenkoolmijnen in een crisis en in de jaren zeventig volgde het staal. Veel bedrijven werden gesloten en duizende arbeidsplaatsen gingen verloren. In 1992 begon men op een oppervlakte van 100 ha oude fabrieken te slopen en in 1996 verrees op die plaats Centr'O. Het winkelcentrum is 70 000 m2 groot. Het telt reeds meer dan 250 zaken (boetieks tot en met een groot warenhuis). Het winkelcentrum is driemaal groter dan dat van Wijnegem bij Antwerpen. Er is ook een groot pretpark (Centr'Opark). Tussen het winkelcomplex en het pretpark is er een 400 m lange boulevard met cafés, restaurants, bars, dancings, discotheken, theaters, bioscoop en een evenementenhal (Arenapark). In de omgeving kwam ook nog een zeewateraquarium en een jachthaven. Aan de rand (ten westen) van het winkelcentrum zijn er hotels en kantoorgebouwen. Centr'O ligt vlak naast de autoweg A42 en in een straal van 2 km liggen nog 12 op- en afritten van de autowegen A2, A3, A40 en A516. Het park heeft een eigen metro- en busterminal en er zijn parkeerplaatsen (negen) voor meer dan 10 000 auto's. Er is werk voor meer dan 10 000 werknemers.


Op deze site vindt men al de gegevens over Centr'O. Klik hier.

fig128.jpgfig129.jpg

fig127.jpg
fig130.jpg

Winkelcentrum Wijnegem. Klik hier.

fig131.jpg
Jaarlijks bezoeken zo'n 10.000.000 mensen het shopping center. 49% Van de winkels verkoopt Mode, 12% (geschenken, huishoudartikelen, woondecoratie...), 20% (vrije tijd, hobby, speelgoed, verzorging,...), 12% Horeca en Diensten en 7% Voeding. De totale oppervlakte van het shopping center beslaat 57.440 m2 met daarin 250 winkels, 15 roltrappen, 2 panoramische liften en 5.000 gratis parkeerplaatsen.


Maasmechelen Village. Klik hier en Klik hier.

Een "hoofdstraat" - de Mijnwerkersstraat - doorkruist de 150 ha van de Eisdense Toeristische Mijnsite. Met meer dan 100 merken in bijna evenveel winkels, is Maasmechelen Village een internationaal gerenommeerd winkeldorp dat (bijna) nooit sluit. Het shoppingcenter staat vooral bekend om de luxemerken die aan ongewoon lage prijzen worden aangeboden. Maasmechelen Village is trouwens niet de enige troef van de regio, die bezaait ligt met natuurgebieden en musea. De 2,5 miljoen bezoekers die het winkelcomplex ieder jaar aantrekt, zijn er in ieder geval al van overtuigd dat Maasmechelen en zijn “shopping village” een bezoek waard zijn. De winkels van Maasmechelen Village zijn sinds oktober 2001 geopend. Het winkelcomplex beschikt over 4000 gratis parkeerplaatsen, met speciale parkeerplaatsen voor andersvaliden en moeder- en babyparkings extra dicht bij de ingang.


fig132.jpg fig133.jpg fig134.jpg

Hypermarkt. Klik hier.

In Anderlecht, op het kruispunt van de invalsweg uit Lennik en de ringautoweg, bevindt zich de grootste hypermarkt van België. Met 2500 parkeerplaatsen, 14 restaurants en 27 onafhankelijke winkels in het complex is het een eerste voorbeeld van een geïntegreerd winkelcomplex in België. De inplanting gaat ten koste van de nabijgelegen grootwarenhuizen, winkels aan de westrand van de hoofdstad en zelfs het winkelcomplex van Woluwe aan de noord-oost-rand.


fig135.jpg

Uitleg over het begrip concurrentie, Klik hier.

Selecteer het antwoord dat je het meest juist lijkt en/of vul in.

WINKELCENTRA AAN DE STADSRAND

Door het intens autoverkeer zijn de meeste stadscentra moeilijk bereikbaar. Er ontstaan problemen in verband met parkeerplaatsen, stockeerplaatsen, losplaatsen en laadplaatsen. De meeste grote winkels wijken dan ook uit naar de rand van de steden. De winkels vestigen zich vooral langs hoofdwegen, autowegen en kruispunten. In die grote winkelcomplexen, vaak overdekt, vindt men alle nutsvoorzieningen. Deze winkelparadijzen zijn ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Nadelen: lawaaihinder voor de buurtbewoners, concurrentie voor de kleine winkels in de omgeving, leegloop van de binnenstad.