Van Eynde Orgel (1717) St.-Pieterskerk Oostkamp


<Historiek>       <Dispostie>     <Concertactiviteiten 25 jaar>   <Programma 2019>   <De Vrienden van het Orgel>     <Blik in ons gastenboek>      <Site over orgels>

<Voeg deze pagina aan uw favorieten toe>


Beknopte historiek




Volgens de notities van notaris Henri-Joseph Claeys opgetekend rond de jaren 1882 bezat de kerk van Oostkamp reeds een orgel in de 17e eeuw.

In 1716 besliste de parochie (gemeente Oostkamp) om een nieuw orgel te laten bouwen voor 1300 gulden. 

Dit orgel werd gebouwd door Jacobus van Eynde, orgelmaker te Ieper, die het voltooide in 1717, jaartal vermeld op de orgelkast.
 




<Klik hier voor betere orgelfrontfoto>




Verdere evolutie:

1749: onderhoud door Andries Berger , orgelbouwer te Brugge
1827: onderhoud door Gerrit Hooghuys , orgelbouwer te Brugge
1857: onderhoud door Charles-Louis Van Houtte , orgelbouwer te Waregem
1870: onderhoud door François Van Houtte , orgelbouwer te Waregem en zoon van Charles-Louis
1924: oksaalwerken en totale verbouwing naar pneumatische tractuur door Jules Anneessens, orgelbouwer te Menen.

Vroegere en geromantiseerde dispositie na 1924:

1 klavier met Bourdon 16, Montre 8, Flûte Harm.8, Viola 8, Voix Celeste 8, Prestant 4, Doublette 2 en Trompette 8. Gelet op de decadente toestand van het orgel en het oksaal besliste de kerkraad op 4 oktober 1981 tot restauratie.
Gab. Loncke uit Overmere werd als orgeldeskundige aangesteld.  Het orgel zou in de oorspronkelijke "van Eynde"-geest worden herbouwd.  Na aanbesteding in 1990, toekenning kredieten en goedkeurend KB in 1991 en aanvang van de werken in 1992 door firma Verschueren Orgelbouw Heythuysen BV uit het Nederlandse Heythuysen was het orgel voltooid op 17 november 1993. Onderhoud en stemming wordt voorzien door <Andriessen Orgelbouw Anneessens bvba> uit Menen (Paul Andriessen),  dagelijkse tongwerkenstemming door Jan Huylebroeck of Mithra Van Eenhooge.



back to top


Huidige dispositie:

Onderklavier (groot orgel) C-D tot c'''
  • Vantùre 4
  • Cornet
  • Bourdon 8
  • Flute 4
  • Nazart 3
  • Doublette 2
  • Larigot 1 1/3
  • Sexquialtra
  • Furniture 3
  • Cimbal
  • Trompet 8 (gedeeld op d')
  • Vox Humana 8 (gedeeld op d')
Bovenklavier (echo) slechts c' tot c''' (C-D tot b is vast)
  • echocornet
Pedaal (aangehangen blokpedaal C-D tot d)
Register
Extra's:
  • Nachtegaalpijpje (+reservoir)
  • Tramblant (inliggend)
  • Ventile
Stemming: a' = 415, middentoonstemming met zes reine tertsen
Tractuur is mechanisch
Luchtvoorziening:
  • elektromotor
  • met twee handbediende blaasbalgen
back to top


Concertactiviteiten 25e jaargang: lustrum!

Sinds 1995 wordt op op elke donderdagavond in de maand augustus een orgelconcert georganiseerd. 
Initiatiefnemers zijn
  < De Vrienden Van Het Orgel St.-Pieter Oostkamp> . 

Organisten van binnen- en buitenland en van topniveau worden ook dit jaar naar Oostkamp gehaald.
Tijdens augustus 2019 vindt het 25-jarige seizoen plaats.

Op 6 maart 2015 werd de prijs "De Gouden Merel Cultuur Gemeente Oostkamp" aan De Orgelvrienden Oostkamp toegekend, een blijk van gegronde waardering, die door ons geweldig wordt geapprecieerd.

Diverse orgelverenigingen uit België, Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland kennen ondertussen de weg naar Oostkamp, wat extra concerten en orgeltrips met zich mee brengt.

Wil u meer info terzake: <zend ons een e-mail met uw vraag>

Een overzicht van de organisten die hier in deze concertreeks reeds concerteerden:

Chris Dubois, Togliavini (I), Ewald Demeyere, André Degraer, Carlos Van Maele, Peter Ledaine, Jos Van der Kooy (NL), Jan Vermeire, Jozef Sluys, Serge Schoonbroodt, Jean-Claude Stricanne, Kurt Hollants, Edward De Geest, Dirk Blockeel, Peter Thomas, Torsten Laux (D), Jos Van Immerseel, Ignace Michiels, David Van Bouwel, Ludo Geloen, Sofie Van Herle, Lieve Van de Rostyne, Bart Jacobs, Tom Hoornaert, Peter van Dijk (NL), Jan Huylebroeck, Kristiaan Van Ingelgem, Jean-Pierre Hautekiet, Joost Termont, Roland Muhr (D), Luc Ponet, Wolfgang Seifen (D), Jan Devliegher, Ben Van Nespen, Erwin Van Bogaert, Wieland Meinhold,  Margreeth de Jong, Gail Archer (USA), Frederik Albertsson (S), Johan Hermans, Sebastiaan Van Steenberge, Frank Scheffler (D), Claire Chassin (F), Wannes Van der Hoeven, Neeka (Ilse Goovaerts), Donato Cuzzato (I), Johan Huys,
Federica Iannella, Giuliana Maccaroni, Els Biesemans, Pieter Dirksen (NL), Arnau Raynes Floret (E), Korneel Bernolet, Bart Naessens, Giampaolo Di Rosa (I), Remy Syrier (NL), Dimos de Beun (B), Paul Dinneweth (B), Christoph Grohmann (D), Luca Benedicti (I), Antoine Tronquo (B), An Vanderstappen (B), Bart Rodyns (B), Michael Eckerle (D), Miquel Gonzales (E), Joris Lejeune (B), Mithra Van Eenhooge (B), Daniël Zaretsky (R), Hannes Torgler (A), Franz Günthner (D), Giulio Mercati (I), Antonina Krymova (Rus) , Roman Perucki (P), Gert Amerlinck, Frank Heye, Martino Pòrcole(I), Stefan Kagl (D), Eric Lebrun (F), Paul De Maeyer, Christian Tarabbia (I), Charlotte Marck (F), Marcel Mangnus (NL)

Musici niet-organisten:

Inge Zutterman (sopraan), Orlandusensemble (Peter Ledaine), Iepers Kamerkoor (D. Coutigny), Da Cantar en Regalo (Wim Maeseele), Francisca Van Herle (sopraan), Steve Dugardin (altus), Ultreya (Volksinstrumenten), Magdalena Bens (slaginstrumenten), Scola Gregoriana Brugensis (R. Deruwe), St.-Eligiuskoor Ruddervoorde, Bryghia Cantat (R. Uyttendaele), Bart Coppé (trompet), Marleen Leicher (cornetto), Les Göuts Réunis, Vinciane Baudhuin (barokhobo), Filip Delameilleurre (slagwerk), Guy Godts (trompetten), Thuma Mina jeugdkoor.
Fabienne Vénien (cello), Dick Vandaele (tenor), Matthias Schlubeck (panfluit), Gabriël Dessauer (koordirectie), Anne Cambier (sopraan), Steven Bossuyt 'natuurtrompet), Patrick Beuckels (traverso), Doron David Sherwin (cornetto), Harry Ries, Adam Bregman, Wim Becu (tromboni), Amarillys Dieltiens (zang), Reinhilde Bovend'aerde (zang), Dimphna Vandenabeele (barokhobo), Koor Musica Nova Boom, Wim Brabants (traverso), Jolien De Gendt (zang), Emilie De Voght (zang), Karen Ketels (blokfluit), Ardalus Ensemble (B), Marcel Ponseele (barokhobo), Barokorkest B'Rock, Lore Binon (sopraan), Pieterjan Van Kerckhoven (barokmusette), Ellen Van den Brande (barokcello), Astrid Verstuyft (dwarsfluit), Charlotte Van Passen (trombone), Gunter Carlier (trombone), Benjamien Lycke (componist-dirigent), Jan Huylebroeck (pauken)
bPijpjes


Voor het 25e zomerseizoen augustus 2019 worden VIJF donderdagconcerten voorzien op de vaste locatie : OOSTKAMP St.-Pieterskerk.

U mag dus, het werd ondertussen een traditie, organisten van eigen bodem verwachten, zoals in elk lustrum- of bijzonder verjaardagsjaar.

Deze concerten vinden nog steeds mee plaats onder de lokale noemer : "Oostkamp zomert".

  1 augustus :
Mithra Van Eenhooge (Pels-orgel) en Antoine Sarkar (trompet). In dit concert komt enkel het PELS-orgel aan bod.
  8 augustus:
Tommaso Mazzoletti (I) (VanEynde-orgel EN Pels-orgel)
15 augustus: Florence Rousseau (VanEynde-orgel) (F)
22 augustus:
Jan Huylebroeck (VanEynde-orgel) en Jeroen Billiet (natuurhoorn)
29 augustus: Léon Kerremans (VanEynde-orgel)

CONCERT 1               CONCERT 2               CONCERT 3             CONCERT 4             CONCERT 5          

  • 1 augustus: 

    Mithra zal tijdens dit concert enkel het nieuwe Pels-orgel bespelen!
Mithra VAN EENHOOGE (B) (Pels-orgel) & Antoine SARKAR (F) (trompet)
Mithra Van Eenhooge werd geboren in 1983.

Hij begon zijn muziekstudies aan het Stedelijk Conservatorium van zijn geboortestad Brugge.

Vervolgens studeerde hij orgel bij Ignace Michiels aan het Koninklijk Conservatorium van Gent waar hij in 2008 zijn masterdiploma behaalde met de grootste onderscheiding.

Hij vervolmaakte zich bij prof. Eric Lebrun te Parijs waar hij de Prix de Perfectionnement behaalde.

Daarnaast volgde hij verscheidene masterclasses bij o.a. O. Latry, L. Van Doeselaar, J. Laukvik, J-B Robin, J-C. Zehnder.

In 2008 en 2014 won hij verscheidene prijzen op het orgelfestival te Kortrijk.

Mithra Van Eenhooge was o.a. assistent-organist aan de St. Salvatorkathedraal te Brugge (2008-2013) en is momenteel titularis-organist van de St. Pieterskerk te Oostkamp.

Hij is tevens leerkracht orgel in de kunstacademie te Knokke.

Hij verzorgde concerten in België (kathedraal Brugge, Antwerpen,Concertgebouw,...), Nederland, Frankrijk (kathedraal Chartres, Parijs,...), Duitsland, Italië en Groot-Brittannië (Westminster Cathedral,...)

Naast solo-concerten speelt hij ook geregeld in kamermuziekverband (in het bijzonder met sopraan Jolien De Gendt) en met koor en/of orkest.

Mithra Van Eenhooge was reeds meerdere malen op de VRT zenders te horen als organist.

Mithra speelt Toccata van J. Callaerts op een Cavaillé-Coll des Quinze-Vingts in Parijs
Antoine SARKAR (F)
Antoine Sarkar werd geboren in Parijs, waar hij reeds op zevenjarige leeftijd trompet leerde spelen.

Na zijn studie aan het Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris onder Stéphane Gourvat (Orchestre de Paris), studeerde hij bij Pascal Clarhaut (Orchestre de l'Opéra de Paris).

Hij studeerde verder bij Alan Thomas, Jason Evans, Nicholas Betts en Alistair Mackie en voltooide zijn Bachelor of Music Degree aan de Royal College of Music, ondersteund door de Henry Wood Accommodation Trust. Hij voltooit nu een Master of Performance-studie bij Jason Evans, David Elton, Alan Thomas en Catherine Moore als een "RCM Scholar" die wordt ondersteund door een "Michael Quinn Award".

Naast het spelen in talrijke RCM orkestconcerten, was Antoine eerste trompet van het Symfonieorkest van de Universiteit van Londen, het London Mahler Orchestra en het Ulysses Orchestra. Hij is ook een van de oprichters van het B9 koperkwintet samen met RCM-studenten.
Naast zijn focus op orkestspel heeft hij een grote ambitie voor solo-optredens. In 2016 werd Antoine geselecteerd om in een masterclass van professor Mathias Höfs te spelen. Hij heeft ook deelgenomen aan masterclasses van Håkan Hardenberger, Gareth Small, Francisco Pacho Flores, Manu Mellaerts, Stefan Dohr, Thierry Caëns, Michel Becquet en Arturo Sandoval.

PROGRAMMAKEUZE 2019
  • 8 augustus:

    Tommaso speelt een gedeeld programma op de TWEE orgels!


Tommaso MAZZOLETTI (I)
Tommaso Mazzoletti werd in 1991 in het Italiaanse Novara geboren. Vanaf zijn kindertijd wist Tommaso dat muziek zijn leven zou worden. Hij startte aanvankelijk zijn piano- en orgelstudies bij Alberto Sala, organist van de kathedraal van Novara, om verder te studeren aan de conservatoria "Cantelli" van Novara en "Ghedini" van Cuneo, in de disciplines "orgelspel" en "orgelcompositie" bij Massimo Nosetti, waar hij cum laude afstudeerde.

Tommaso Maria Mazzoletti ging zich voor orgelspel verder bekwamen bij Pierre Meà in de kathedraal van Reims en bij Emanuele Vianelli in Milaan. Voor orgelimprovisatie volgde hij cursus bij Fausto Caporali.

Hij nam deel aan verschillende seminars, cursussen en masterclasses gegeven door Massimo Nosetti, Andrea Macinanti, Pier Damiano Peretti, Stefan Kagl (speelde in Oostkamp), Michel Colin, Maxine Thevenot en Oliver Latry (titularis Notre Dame Parijs).

Tommaso Mazzoletti vervolmaakte zich in  orgelspel en improvisatie als "Master of Concert" aan de University of Music of Geneva in de klas van Alessio Corti.

Hij is momenteel bezig met het behalen van een Master in solo-orgelspel aan de Muziekuniversiteit in Lausanne bij Jean-Christophe Geiser.

In 2010 won hij de tweede prijs in de "International Organ Competition" van de stad Stresa.

In 2012 won hij de Concert Scholarship uitgereikt door de Academie van Sacred Music van San Rocco in Alessandria en in hetzelfde jaar werd hij tweede in de nationale competitie "Camillo Guglielmo Bianchi".

In 2013 won hij de Nationale Kunstwedstrijd in Rome.

In 2017 won hij de orgelprijs "Pierre Segond" uitgereikt door de staat Genève.

Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al een intense concertactiviteit op oude, romantische en symfonische orgels. Om een ​​paar te noemen: kathedralen van Genève, Brugge, Florence, Messina, Warmińsko - Mazurska Filharmonia in Polen en in de prestigieuze festivals in Rome, New York, Marseille, Stuttgart, Timisoara, Oslo, Venetië, Bratislava, München. ..

Hij was organist in de middeleeuwse abdij van San Nazzaro e Celso (van 2008 tot 2016) en in de kathedraal van Vercelli (van 2012 tot 2016).

Sinds 2016 is hij titularis-organist van de Protestantse Gereformeerde Kerk in Gland en in Vich (Vaud, Zwitserland).

In 2017 werd hij benoemd tot voorzitter van de vereniging "Organ in Games - The Side" en artistiek directeur van het festival "Organ in Games".

Tommaso nam verschillende cd's op met de discografische huizen IMD Music (Virtuoso Organ Music) en ISMEZ. Hij neemt het volledige orgelwerk van Pietro A. Yon op voor het Brilliant Classics-label.

http://tommasomazzoletti.com

PROGRAMMAKEUZE 2019
  • 15 augustus:
Florence ROUSSEAU (F)




Florence Rousseau
dankt het grootste deel van haar opleiding aan haar leraren Jean Boyer, Liesbeth Schlumberger en Louis Thiry.

Oorspronkelijk uit Cherbourg, begon ze haar muzikale studies aan de faculteit en het conservatorium van Rouen, waar ze met eenparigheid van stemmen een ​​eerste orgelprijs won.

Ze vervolgt haar studie aan het Nationaal Conservatorium voor Muziek van Lyon en ontvangt het Nationale Diploma voor Hogere Muziekwetenschappen. Daarnaast voltooide ze haar opleiding "oude muziek" door klavecimbel, basso continuo en kamermuziek te studeren bij Bibiane Lapointe en Thierry Maeder aan het Conservatoire de Caen; ze studeerde aan het einde van haar studie af voor klavecimbel.

Florence Rousseau nam deel aan verschillende stages en academies bij Odile Bailleux, Jan Willem Jansen, Mickaël Radulescu en Aline Sylberajch. Ze volgde eveneens cursussen "hymnologie" bij professor James Lyon, die haar zijn passie voor Engelse muziek en de geschiedenis van Engeland meegeeft.

Als titularis-organiste van de kathedraal van Rennes treedt Florence Rousseau regelmatig op, zowel in Frankrijk als in het buitenland.

Gedurende vele jaren was ze "artist in residence" aan de Bach Academie van Arques la Bataille (Haute-Normandie). Als onderdeel van deze samenwerking bieden zij en Loïc Georgeault, om historische orgels te ontdekken, culturele uitstapjes naar Duitsland en Nederland aan.

Sinds 2012 bepaalt ze samen met Loïc Georgeault de artistieke invulling van het festival La Route des Orgues in het Pays de Saint-Malo, dat een gevarieerd muzikaal programma biedt met aandacht voor het erfgoed van de orgels van de stad Saint-Malo en haar omgeving.


PROGRAMMAKEUZE 2019
  • 22 augustus:


Jan HUYLEBROECK (orgel) & Jeroen BILLIET (natuurhoorn)
Al meer dan 40 jaar is Jan, naast componist en occasioneel dirigent, professioneel uitvoerend musicus op diverse instrumenten gaande van piano, over slaginstrumenten met als specialisatie paukenspel, naar bijzondere blaasinstrumenten zoals de ophicleïde en de serpent.

Ook klavecimbel en orgel is Jan niet vreemd, al weigert hij zich "organist" te noemen. De affiniteit met vroeg orgelwerk echter ligt hem na aan het hart.

Zijn vaste job als pianobegeleider aan het Brugse Conservatorium ligt nu bijna drie jaar achter hem, wat hem absoluut niet belet zijn podiumwerk stevig verder te zetten. Musicus blijf je voor het leven.

Jan is een oude bekende in Oostkamp en heeft ondertussen een stevige liefdesband ontwikkeld met dit prachtige van Eynde orgel.

Reeds 22 jaar is Jan rechtstreeks betrokken in de programmatie van dit jaarlijkse orgelfeest en is hij steeds bereid in lustrumedities (jaar 0, 5, 10, 15, 20, 300 jaar orgel) een eigen bijdrage te leveren. Zo ook in dit 25-jarig bestaan van dit festival.

Hij gaat hierbij steeds op zoek naar zeer gewaardeerde muziekcollega's en bereidt telkens speciaal voor de gelegenheid een concertprogramma voor.

Dit jaar was natuurhoornspeler Jeroen Billiet heel erg bereid mee te werken. Vele jaren al werkt Jan met Jeroen samen, zelfs toen Jeroen nog student was, en Jan diverse keren zijn pianobegeleider was.
Jan en Jeroen werken de laatste jaren opnieuw heel intens samen binnen het doctoraat van Jeroen. Jan is editor-arrangeur in de heruitgaves van "vergeten" muziek voor hoorn door Gentse componisten, alsook pianist in de hieraan gekoppelde cd-opnames in dit project.
www.janhuylebroeck.be

Jeroen BILLIET (natuurhoorn)

Jeroen Billiet studeerde bij Luc Bergé aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij in 2001 met grote onderscheiding slaagde voor het meesterexamen hoorn.

Billiet vervolmaakte zijn studies o.a. bij Froydis Ree Wekre, Claude Maury, Uli Hübner en Anthony Halstead en deed orkestervaring op bij verscheidene professionele Belgisch orkesten.
Hij specialiseerde zich al tijdens zijn conservatoriumstudies in het bespelen van historische hoorntypes.

Jeroen Billiet is een veelgevraagde gast bij internationale topensembles als le Concert d'Astrée (Emmanuelle Haim), B'Rock Gent en het Orchestre Révolutionaire et Romantique (J.E. Gardiner). Daarnaast was hij solohoorn van onder meer Il Fondamento (Paul Dombrecht) en Insula Orchestra (Laurence Equilbey).

Hij is onderzoeker aan de School of Arts/Koninklijk Conservatorium van de Hogeschool Gent alsook docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

Sinds 2002 leraar hoorn aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge.

In juni 2008 verwierf Jeroen Billiet con brio de titel 'Laureaat van het Orpheus Instituut' voor zijn proefschrift "200 years of Belgian Hornschool - A Comprehensive Study of the Horn in Belgium, 1789-1960".

In juli 2019 was Jeroen Billiet host van het bijzonder succesvolle en wereldwijd gesmaakte 51ste International Horn Symposium te Gent. Die intense week besloot met een aanval op het wereldrecord "Grootste Hoornensemble ooit". Guinness-book was aanwezig en stelde deskundig vast dat het oude record letterlijk verbrijzeld werd. Met liefst 127 hoornisten erbij staat de teller nu op 402.

http://www.corecole.be/

PROGRAMMAKEUZE 2019
  • 29 augustus :
Léon KERREMANS

Léon Kerremans werd geboren in 1957. Na de Grieks-Latijnse Humaniora van de "Athénée Royal" van Mons, ging hij naar het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij in de klas van Leopold Sluys in 1981het orgel Hoger Diploma orgel behaalde, alsook een Eerste Prijs voor Kamermuziek in 1985.

Hij ging zich in PARIS bij Odile Pierre, voormalig titularis-organist van de "Madeleine" vervolmaken, en kreeg daar aan het Nationaal Conservatorium van Parijs, de "First Award of Excellence" voor orgel in 1985.

Léon Kerremans treedt regelmatig op als concertartiest in binnen- en buitenland. Hij gaf een recital in de Notre-Dame de Paris op 1 juli 1984.

Naast de werken van J.S. Bach speelt Leo uiteraard heel wat ander repertoire. Zo heeft hij een voorliefde voor de 19e eeuwse orgelmuziek. Daarnaast speelt hij ook hedendaagse muziek en hij herontdekt hij graag het werk van vergeten of onbekende meesters.

Leo KERREMANS doceert orgel aan de Academies van Mont-sur-Marchienne Music, Ukkel en Schaarbeek.
Na zeven en een half jaar titularis-organist Saint-Ghislain bij Bergen te zijn geweest, volgde hij in 1987 Paul Eraly, titularis-organist van het Klais-orgel van de Sint-Servatiuskerk in Brussel — het grootste orgel in Brussel (76 registers, vier klavieren en pedaal) — op.

Sinds december 1993 is hij voorzitter van de Waalse Unie van Organisten. Hij is auteur van diverse artikelen gepubliceerd in het tijdschrift "The Organist".

Léon KERREMANS is ook een expert in orgelbouw (vooral in de 19e en 20e eeuw). Laatste prestaties:
- St. Christopher Basilica in Charleroi
- St-Remy Church in Cuesmes
PROGRAMMAKEUZE 2019
Alle concertdagen zijn jaarlijks op donderdagen, de concerten starten om 20.30h en duren ongeveer 60 tot 80 minuten.
 
Jan Huylebroeck groet u
              allen
Jan Huylebroeck en de Oostkampse Orgelvrienden groeten u en zeggen:

een zomeravond met cultuur kan ook in Oostkamp.
Tot binnenkort
voor onze uitgave 25 jaar!

Met de steun van
Gemeente Oostkamp en onze trouwe sponsors




Tot ziens op onze zomeravondconcerten!

<back to top>    <De Vrienden van het Orgel>    <homepage Jan Huylebroeck>


updated 25/04/2019