Van Eynde Orgel (1717) St.-Pieterskerk Oostkamp, viert haar 300ste verjaardag!


<Historiek>       <Dispostie>     <Concertactiviteiten 23 jaar>   <Programma 2017>   <De Vrienden van het Orgel>     <Blik in ons gastenboek>      <Site over orgels>

<Voeg deze pagina aan uw favorieten toe>


Beknopte historiek




Volgens de notities van notaris Henri-Joseph Claeys opgetekend rond de jaren 1882 bezat de kerk van Oostkamp reeds een orgel in de 17e eeuw.

In 1716 besliste de parochie (gemeente Oostkamp) om een nieuw orgel te laten bouwen voor 1300 gulden. 

Dit orgel werd gebouwd door Jacobus van Eynde, orgelmaker te Ieper, die het voltooide in 1717, jaartal vermeld op de orgelkast.
 




<Klik hier voor betere orgelfrontfoto>




Verdere evolutie:

1749: onderhoud door Andries Berger , orgelbouwer te Brugge
1827: onderhoud door Gerrit Hooghuys , orgelbouwer te Brugge
1857: onderhoud door Charles-Louis Van Houtte , orgelbouwer te Waregem
1870: onderhoud door François Van Houtte , orgelbouwer te Waregem en zoon van Charles-Louis
1924: oksaalwerken en totale verbouwing naar pneumatische tractuur door Jules Anneessens, orgelbouwer te Menen.

Vroegere en geromantiseerde dispositie na 1924:

1 klavier met Bourdon 16, Montre 8, Flûte Harm.8, Viola 8, Voix Celeste 8, Prestant 4, Doublette 2 en Trompette 8. Gelet op de decadente toestand van het orgel en het oksaal besliste de kerkraad op 4 oktober 1981 tot restauratie.
Gab. Loncke uit Overmere werd als orgeldeskundige aangesteld.  Het orgel zou in de oorspronkelijke "van Eynde"-geest worden herbouwd.  Na aanbesteding in 1990, toekenning kredieten en goedkeurend KB in 1991 en aanvang van de werken in 1992 door firma Verschueren Orgelbouw Heythuysen BV uit het Nederlandse Heythuysen was het orgel voltooid op 17 november 1993. Onderhoud en stemming wordt voorzien door <Andriessen Orgelbouw Anneessens bvba> uit Menen (Paul Andriessen),  dagelijkse tongwerkenstemming door Jan Huylebroeck of Mithra Van Eenhooge.



back to top


Huidige dispositie:

Onderklavier (groot orgel) C-D tot c'''
  • Vantùre 4
  • Cornet
  • Bourdon 8
  • Flute 4
  • Nazart 3
  • Doublette 2
  • Larigot 1 1/3
  • Sexquialtra
  • Furniture 3
  • Cimbal
  • Trompet 8 (gedeeld op d')
  • Vox Humana 8 (gedeeld op d')
Bovenklavier (echo) slechts c' tot c''' (C-D tot b is vast)
  • echocornet
Pedaal (aangehangen blokpedaal C-D tot d)
Register
Extra's:
  • Nachtegaalpijpje (+reservoir)
  • Tramblant (inliggend)
  • Ventile
Stemming: a' = 415, middentoonstemming met zes reine tertsen
Tractuur is mechanisch
Luchtvoorziening:
  • elektromotor
  • met twee handbediende blaasbalgen
back to top


Concertactiviteiten 23e jaargang, 300ste verjaardag>

Sinds 1995 wordt op op elke donderdagavond in de maand augustus een orgelconcert georganiseerd. 
Initiatiefnemers zijn
  < De Vrienden Van Het Orgel St.-Pieter Oostkamp> . 

Organisten van binnen- en buitenland en van topniveau worden ook dit jaar naar Oostkamp gehaald.
Tijdens augustus 2017 vindt het 23-jarige seizoen plaats.

Op 6 maart 2015 werd de prijs "De Gouden Merel Cultuur Gemeente Oostkamp" aan De Orgelvrienden Oostkamp toegekend, een blijk van gegronde waardering, die door ons geweldig wordt geapprecieerd.

Diverse orgelverenigingen uit België, Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland kennen ondertussen de weg naar Oostkamp, wat extra concerten en orgeltrips met zich mee brengt.

Wil u meer info terzake: <zend ons een e-mail met uw vraag>

Een overzicht van de organisten die hier in deze concertreeks reeds concerteerden:

Chris Dubois, Togliavini (I), Ewald Demeyere, André Degraer, Carlos Van Maele, Peter Ledaine, Jos Van der Kooy (NL), Jan Vermeire, Jozef Sluys, Serge Schoonbroodt, Jean-Claude Stricanne, Kurt Hollants, Edward De Geest, Dirk Blockeel, Peter Thomas, Torsten Laux (D), Jos Van Immerseel, Ignace Michiels, David Van Bouwel, Ludo Geloen, Sofie Van Herle, Lieve Van de Rostyne, Bart Jacobs, Tom Hoornaert, Peter van Dijk (NL), Jan Huylebroeck, Kristiaan Van Ingelgem, Jean-Pierre Hautekiet, Joost Termont, Roland Muhr (D), Luc Ponet, Wolfgang Seifen (D), Jan Devliegher, Ben Van Nespen, Erwin Van Bogaert, Wieland Meinhold,  Margreeth de Jong, Gail Archer (USA), Frederik Albertsson (S), Johan Hermans, Sebastiaan Van Steenberge, Frank Scheffler (D), Claire Chassin (F), Wannes Van der Hoeven, Neeka (Ilse Goovaerts), Donato Cuzzato (I), Johan Huys,
Federica Iannella, Giuliana Maccaroni, Els Biesemans, Pieter Dirksen (NL), Arnau Raynes Floret (E), Korneel Bernolet, Bart Naessens, Giampaolo Di Rosa (I), Remy Syrier (NL), Dimos de Beun (B), Paul Dinneweth (B), Christoph Grohmann (D), Luca Benedicti (I), Antoine Tronquo (B), An Vanderstappen (B), Bart Rodyns (B), Michael Eckerle (D), Miquel Gonzales (E), Joris Lejeune (B), Mithra Van Eenhooge (B), Daniël Zaretsky (R), Hannes Torgler (A), Franz Günthner (D), Giulio Mercati (I), Antonina Krymova (Rus) , Roman Perucki (P), Gert Amerlinck, Frank Heye,

Musici niet-organisten:

Inge Zutterman (sopraan), Orlandusensemble (Peter Ledaine), Iepers Kamerkoor (D. Coutigny), Da Cantar en Regalo (Wim Maeseele), Francisca Van Herle (sopraan), Steve Dugardin (altus), Ultreya (Volksinstrumenten), Magdalena Bens (slaginstrumenten), Scola Gregoriana Brugensis (R. Deruwe), St.-Eligiuskoor Ruddervoorde, Bryghia Cantat (R. Uyttendaele), Bart Coppé (trompet), Marleen Leicher (cornetto), Les Göuts Réunis, Vinciane Baudhuin (barokhobo), Filip Delameilleurre (slagwerk), Guy Godts (trompetten), Thuma Mina jeugdkoor.
Fabienne Vénien (cello), Dick Vandaele (tenor), Matthias Schlubeck (panfluit), Gabriël Dessauer (koordirectie), Annne Cambier (sopraan), Steven Bossuyt 'natuurtrompet), Patrick Beuckels (traverso), Doron David Sherwin (cornetto), Harry Ries, Adam Bregman, Wim Becu (tromboni), Amarillys Dieltiens (zang), Reinhilde Bovend'aerde (zang), Dimphna Vandenabeele (barokhobo), Koor Musica Nova Boom, Wim Brabants (traverso), Jolien De Gendt (zang), Emilie De Voght (zang), Karen Ketels (blokfluit), Ardalus Ensemble (B), Marcel Ponseele (barokhobo), Barokorkest B'Rock, Lore Binon (sopraan), Pieterjan Van Kerckhoven (barokmusette), Ellen Van den Brande (barokcello), Astrid Verstuyft (dwarsfluit),
bPijpjes


Voor het 23e zomerseizoen augustus 2017 worden VIJF donderdagconcerten voorzien op de vaste locatie : OOSTKAMP St.-Pieterskerk en kaderen in de 300ste verjaardag van het orgel.

U mag dus, het werd ondertussen een traditie, organisten van eigen bodem verwachten, zoals in elk lustrum- of bijzonder verjaardagsjaar.

Deze concerten vinden nog steeds mee plaats onder de lokale noemer : "Oostkamp zomert".

  3 augustus :
Giuliana Maccaroni & Martino Pòrcile (I) (zij spelen op 4 augustus in de Brugse kathedraal)
10 augustus:
Stefan Kagl (D) (hij speelt op 10 augustus in de Brugse kathedraal)
17 augustus: Eric Lebrun (F) (was leraar van Mithra Van Eenhooghe)
24 augustus: Jan Huylebroeck (orgel), Charlotte Van Passen & Gunter Carlier (trombones)
31 augustus: Mithra Van Eenhooghe (orgel) en Cantorij Jubilate Oostkamp

CONCERT 1               CONCERT 2               CONCERT 3             CONCERT 4             CONCERT 5          

  • 3 augustus:
Giuliana MACCARONI (I) & Martino PÒRCILE (I): (orgelduo)
Geboren in 1971 in Pesaro, waar ze aan het G. Rossini Conservatorium aldaar orgel en orgelcompositie bij maestro Marco Arlotti volgde en er cum laude afstudeerde. Na verdere studies behaalde ze een diploma klavecimbel alsook musicologie (specialisatie muziekbibliotheekwetenschappen) aan de Universiteit van Cremona. Daarnaast behaalde ze de meestergraad orgel aan het Conservatorium van Vicenza bij maestro Roberto Antonello. Giuliana Maccaroni volgde later meestercursussen orgelmethodiek en interpretatie in Italië en het buitenland bij bekende meesters zoals L. Ghielmi, E. Kooiman, H. Vogel, M. Radulescu, W. Zerer, Ch. Stembridge, M.C. Alain, L. Lohmann. Giuliana Maccaroni kreeg twee studiebeurzen en won vele prijzen op nationale en internationale wedstrijden.

Giuliana Maccaroni doceert orgel aan de Muziek-Hogeschool G. Tartini in Triëst. Ze is de vaste organiste van de Christus-Koning-kerk in Pesaro, waar ze een Mascioni historisch orgel, gebouwd in 1906, bespeelt. In deze kerk is ze artistiek leider van het internationaal orgelfestival "Vespri d'organo a Cristo Re".

Giuliana heeft een drukke concertagenda, zowel als soliste als in ensemblespel, op belangrijke Italiaanse en buitenlandse Festivals in België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Tsjechië, Verenigde Staten van Amerika, Rusland, Siberië, Zwitserland, Engeland, Finland, Noorwegen, Andorra e.a. Ze is vooral geïnteresseerd in orgelcomposities in operastijl en verdiept zich in het repertoire en het uitvoeren van zowel originele composities alsook transcripties.

Significant is haar activiteit als orgelduo met organist Martino Pòrcile, tevens haar echtgenoot. Samen brengen ze boeiende programma's variërend van vroege muziek tot hedendaags, met bijzondere aandacht voor de Italiaanse operatraditie. Haar interesse in dit repertoire heeft haar via geslaagde opnames en wereldpremières zeer gewaardeerd weten te maken bij de critici en het publiek. Enkele voorbeelden: voor het label Tactus: Giovanni Morandi de sonates voor vier handen (TC 771 301); Gioachino Rossini's symfonieën voor vierhandig orgel (TC 791 805) en "Theatrale sferen voor orgel voor vier handen", met muziek van Rossini, Bellini en Donizetti Mozart (TC 75001). Ook verscheen, voor Armelin Music, het tweede deel van de "Opera omnia" (sonates) van Baldassare Galuppi, een kritische uitgave (GOS AM201).

Giuliana was reeds in 2009 bij ons in Oostkamp te gast, ook als duo, maar toen met Federica Iannella als orgelspelpartner.

Muzikale kennismaking met het concertduo?  Kik op deze link!

Lees meer op hun webstek: http://www.giulianamaccaroni.it/en/plans/organ_four_hands.aspx

PROGRAMMAKEUZE 2017
  • 10 augustus:


Stefan KAGL (D)
Stefan Kagl werd geboren in München in 1963. Hij studeerde aan de Hochschule für Musik in München onder Professor Klemens Schnorr en nog eens zes jaar aan de Schola Cantorum in Parijs onder Jean Langlais en aan het Parijse Conservatorium. Aan de Schola Cantorum won hij de Prix de Virtuosité en is later afgestudeerd aan de Hochschule für Musik und Theater in München in de specialisatie "Orgel" als "Uiterst gekwalificeerde kerkmusicus". Zijn debuut in Parijs en Londen kwam er in 1988 in respectivelijk de Notre Dame en St Paul's Cathedral met werken van Reubke en Langlais.

Stefan Kagl was de eerste prijs-winnaar bij de International César Franck Competition in de St Bavokerk (Haarlem, Nederland). Hij bekleedde de functie van cantor in Bad Kissingen van 1991 tot 1996 en in Rudolstadt (Thüringen) van 1997 tot 2002. Sinds juli 2002 is hij cantor en organist van de kathedraal van Herford in Noordrijn-Westfalen, alsmede de artistiek directeur van het jaarlijkse festival van de Herforder Orgelsommer.

Stefan Kagl is sinds 2005 hoofddocent aan de faculteit "Orgel en Orgelimprovisatie" aan de Hochschule für Kirchenmusik in Herford. Hij concerteert over de hele wereld en maakte tal van radio-  en CD-opnamen met inbegrip van de twee albums met muziek door Tournemire Langlais, uitgebracht in 2007, en de orgelwerken van John Ireland, uitgebracht in 2008.

PROGRAMMAKEUZE 2017
  • 17 augustus:
Eric LEBRUN (F)

Eric Lebrun studeerde orgel bij Leurent Marie-Angel, Michel Chapuis en Gaston Litaize aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs en in Issenheim in de Elzas. Lebrun werd laureaat van het Concours International regionale Vittoria d'Ile Capet.

Hij is docent vocale- en orgelmuziek aan het Conservatorium van Angers en gaf ook masterclasses voor orgel aan het Conservatorium van de Saint Victoires.

Eric Lebrun is één van de toonaangevende organist/componisten van zijn generatie en titularis-organist van Saint Antoine des Quinze-Vingts in Parijs. Hij is algemeen bekend voor zijn bekroonde opnamen, waaronder de werken van Buxtehude, Boëly, Jehan Alain en Gaston Litaize.

Die laatste, zijn orgelleraar Gaston Litaize, vanaf de geboorte door een ziekte blind geworden, was ooit leerling van Louis Vierne en Marcel Dupré, twee gigantische orgelreuzen uit hun tijd. Lebrun zelf was dan weer leraar van onze goede orgelvriend en Oostkampse orgeltitularis Mithra Van Eenhooghe, die bij ons dit jaar het laatste concert voor zijn rekening zal nemen. De link binnen de grote Franse orgeltraditie Vierne-Van Eenhooghe bestaat dus!

(voorlopige bio)

PROGRAMMAKEUZE 2017
  • 24 augustus:


Jan HUYLEBROECK (orgel), Charlotte VAN PASSEN & Gunter CARLIER (trombones)
Jan Huylebroeck is altijd een multi-instrumentist geweest: toetsen, slagwerk en autodidact zwaar koper.

Na zijn studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent startte hij in 1976 als pianoleraar maar gaf de carrière in 1985 een andere wending. Het muziekspelen zelf zou zijn verdere beroepsleven bepalen. Na enkele duizenden concerten tot op heden is dit wellicht geen verkeerde keuze geweest. Pianobegeleiding zou zijn hele onderwijscarrière domineren, tot vandaag. Zo was hij sinds 1979 tot 30 september 2016 pianist-pianobegeleider aan het Stedelijk Conservatorium Brugge, waar hij ook het klavecimbel en het orgel als begeleidingsinstrument gebruikte, maar inmiddels met pensioen is gegaan.

Als paukenist startte hij in 1975 in het voormalige West-Vlaams Orkest om daar in 1985 ontslag te nemen en over te stappen naar diverse orkesten "periodische instrumenten": eerst bij La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), in 1990 bij Anima Eterna (Jos Van Immerseel) en Il Fondamento (Paul Dombrecht) e.a., en in 2008 bij B’Rock. Van september 2002 tot mei 2012 aanvoerder-slagwerk-eerste paukenist in het Symfonie Orkest Vlaanderen.

Zijn interesse voor koperblaasinstrumenten begon op 16-jarige leeftijd waarbij hij zichzelf euphonium leerde spelen. Dit evolueerde al vlug naar het grotere werk: de C-bastuba waarmee hij in menige harmonie of fanfare de baslacune ging opvullen. Na enkele jaren sluimeren en stilzwijgen in deze amateursector hervatte hij deze interesse, maar legde zich toe op de voorouders van de tuba, en dit nu in het professioneel circuit. Sinds 2003 wordt Jan daardoor regelmatig professioneel gevraagd om serpent en ophicleïde te spelen in periodische bezetting.

Verder is hij componist van kamermuziekwerken in zeer diverse bezettingen. Ook werken voor brassband, solo-instrumenten, werken voor het muziekonderwijs, symfonische bezetting, alsook voor elektronische instrumenten al dan niet gemengd met akoestische instrumenten komen in zijn compositielijsten voor.
Naast componeren is hij ook muziekarrangeur voor alle instrumentbezettingen.  Schreef in de ruim tien jaar dat hij eerst als free-lance en later als muziekleider voor de musicalafdeling van het Ballet Van Vlaanderen werkte een gigantisch aantal musical-arrangementen bijeen.

Hij was ook dirigent-muziekleider bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (afdeling Musical) vanaf september 1995 tot januari 1997. 499 musicalvoorstellingen werden onder zijn leiding gespeeld.

Meer dan dertig jaar werkte Jan aan pedagogische schoolconcerten, voornamelijk voor Jeugd & Muziek Vlaanderen. Zo was hij stichter, muzikaal en zakelijk leider van het concertkwartet CD-Live. Deze groep werd in juni 2005 na 17 jaar en vele honderden school- en avondconcerten ontbonden. Deze groep fungeerde jarenlang bij het Ballet Van Vlaanderen Musical als huisorkest voor de kleine producties tussen 1990 en 2000.

De  orgelspelinteresse startte heel vroeg. Op 11-jarige leeftijd kreeg Jan de kans de misvieringen op het orgel op te luisteren. Hij leerde zichzelf improvisatie- en begeleidingsspel op maar weigert zichzelf "organist" te noemen uit respect voor ..."organisten". Hierbij doorbreekt Jan graag de evidentie van het aan het instrument gelinkte verwachte repertoire en durft te freewheelen in de keuze van de klaviermuziekwerken.

Webstek: www.janhuylebroeck.be
Charlotte Van Passen

Na het behalen van een bachelor degree in zowel viool en trombone aan het Conservatorium van Brussel, wilde Charlotte Van Passen zich volledig concentreren op de trombone. Ze begon te nemen lessen met Wim Becu en later met Adam Woolf op de sackbut, naast een diploma moderne trombone in Amsterdam, Lyon en tot slot Luik.

Naast haar baan als een trombonist bij het "Symfonieorkest Vlaanderen" speelt Charlotte met talrijke orkesten zoals de Vlaamse Opera en Brussels Philharmonic, het hedendaagse muziekensemble Ictus, en met 'early music'-groepen waaronder Scorpio Collectief en La Violetta.

Ze is ook tromboneleraar in de muziekacademie van Lier en gastdocent aan de faculteit van de kamermuziek van het Conservatorium van Luik.

Als kamermusicus maakt Charlotte deel uit van Bl!ndman [koper], Open Schuif Ensemble en Osiris - historisch koper.

In 2011 werd Charlotte uitgenodigd om deel te nemen aan de "Internationale Praag Spring Competition" en een jaar later won ze de eerste prijs en de prijs van Conn-Selmer op de ITA alto trombone competitie.

In 2015 speelde ze als solist met het Orchestre Philharmonique de Liège doordat ze finalist werd in hun Classic Academy.

Gunter Carlier

Gunter Carlier genoot zijn muzikale opleidingen aan het Muziekconservatorium te Brussel, het Lemmensinstituut te Leuven en aan de Hochschule für Musik in Köln(D).

Gedurende het seizoen 1990-1991 was hij trombonist in het European Community Youth Orchestra tijdens een
concerttoumee door Oost-Europa met concerten in o. a.Warschau, Praag, Budapest en Berlijn.

Hij is oprichter en bezieler van het Beaux Art Brass Quintet waarmee hij tal van nationale en internationale prijzen
wegkaapte.

Als freelance-trombonist (een weloverwogen en bewuste keuze) is hij, na jarenlang heel actief te zijn geweest in praktisch alle symfonische en operaorkesten in België, de weg van de originele uitvoeringspraktijk en origineel instrumentarium ingestapt.
In dit genre is hij vast verbonden als (bas)trombonist in het symfonisch orkest Anima Eterna Brugge (J. van lmmerseel), De Nederlandse Bachvereniging(NL) en het Ensemble Matheus-Brest(F). Hij is een veelgevraagde en graag geziene gast in het Orchestre des Champs Elysées (Ph. Herreweghe) uit Frankrijk waarmee hij talrijke buitenlandse tournees maakte naar o. a.
Taiwan, China, Singapore, St. Petersburg, Istanbul, Australië e.a.

In functie van deze genre-specialisatie was hij de medestichter van Triangolo-vzw, waarmee hij verschillende uitvoeringspraktijken en historisch instrumentarium onderzoekt en beoefent. Onder de vleugels van deze vereniging organiseerde hij gedurende 10 jaren jaarlijks tijdens de zomermaanden, met groot succes, een Muziekstage in de Abdij van Groot-Bijgaarden.

Op kamermuziekvlak was Gunter jarenlang lid van het ensemble La Cacccia (met uitsluitend Alta-Capella instrumenten) en heeft hij talrijke concerten gespeeld met gerenommeerde ensembles zoals Cantus Köln (D) en het ensemble Concerto Palatino.

Gunter Carlier is als componist-arrangeur verbonden met muziekuitgeverij DMP (Digital Music Print Antwerpen) en is dirigent van Concertband Oordegem (divisie Uftïuuntendheid). Gedurende 2 jaar dirigeerde hij het Carmina Kamerkoor uit Meise in grootse orkestproducties zoals o. a. Israel in Egypt (G.Fr. Handel) en het Requiem van Mozart.

Hij is te beluisteren op ongeveer een veertigtal Cd-opnamen. Naast zljn beroepsbezigheden als musicus was hij gedurende acht jaren directeur van de Academie voor Muzische Kunsten Meise.
Thans is hij directeur van het Stedelijk Conservatorium Brugge.

PROGRAMMAKEUZE 2017
  • 31 augustus :
Mithra VAN EENHOOGE (orgel) & koor Cantorij Jubilate Oostkamp (jubileum 50 jaar jong)
Mithra Van Eenhooge werd geboren in 1983.

Hij begon zijn muziekstudies aan het Stedelijk Conservatorium van zijn geboortestad Brugge.
 
Vervolgens studeerde hij orgel bij Ignace Michiels aan het Koninklijk Conservatorium van Gent waar hij in 2008 zijn masterdiploma behaalde met de grootste onderscheiding. Hij vervolmaakte zich bij prof. Eric Lebrun te Parijs (die dit jaar hier in Oostkamp het derde concert komt verzorgen trouwens) waar hij de Prix de Perfectionnement behaalde.

Daarnaast volgde hij verscheidene masterclasses bij o.a. O. Latry, L. Van Doeselaar, J. Laukvik, J-B Robin, J-C. Zehnder.
In 2008 en 2014 won hij verscheidene prijzen op het orgelfestival te Kortrijk.
Mithra Van Eenhooge was o.a. assistent-organist aan de St. Salvatorkathedraal te Brugge (2008-2013) en is momenteel titularis-organist van de St. Pieterskerk te Oostkamp.
Hij verzorgde concerten in België (kathedraal Brugge, Antwerpen,Concertgebouw), Nederland, Frankrijk (kathedraal Chartres, Parijs,...), Duitsland en Italië.
Naast solo-concerten speelt hij ook geregeld in kamermuziekverband (in het bijzonder met sopraan Jolien De Gendt) en met koor en/of orkest.
Mithra Van Eenhooge was reeds meerdere malen op de VRT zenders te horen als organist.
 
Mithra stamt via zijn leraar Lebrun als organist in rechte lijn af van Louis Vierne en Marcel Dupré die beiden de leraars van de leraar (Litaize) van Lebrun waren.

Hij speelt voor u een spetterend orgelprogramma in dit slotconcert "editie 300 jaar van Eynde orgel",  omkaderd door het lokale en dit jaar jubilerende Oostkampse kerkkoor Cantorij Jubilate Oostkamp.

Bij zijn aanstelling als titularis organist in Oostkamp kwam hij oog in oog te staan met ons muzikale duiveltje: het van Eynde orgel uit 1717. Zijn repertoire lag tot dan grotendeels in het grote orgelwerk, klassiek tot symfonisch romantisch. Het was dus even wennen, maar al gauw groeide de liefde en sloot Mithra het barokjuweeltje in de muzikale armen. Een wereld ging open.

Dat Mithra topklasse is weten helaas veel te weinig muziek- en zelfs orgelliefhebbers. In zijn bescheidenheid is hij meester in het relativeren van eigen kunnen.

Klik op onderstaande links en u zal overtuigd zijn.

Wil u Mithra aan het werk zien en horen? Weliswaar op grote romantische orgels:
- Mithra aan het Cavallié Coll orgel Saint-Antoine-des-Quinze-Vingts, Paris waar hij bij Eric Lebrun studeerde speelt Joseph Callaerts
-- Nog eentje vanuit de Marktkirche in Wiesbaden waar hij Julius Reubke speelt.


Cantorij Jubilate Oostkamp

Oostkamp ... 1967 ...

Een goede 6000 inwoners... meestal landbouwersbevolking, maar meer en meer overschakelend naar het industriële. Vooral de fabriek Siemens, in de jaren 1961, lokte veel volk. De gebouwen rezen immers uit de grond en zorgden voor meer werkgelegenheid in de gemeente. Hoewel dicht aanleunend bij Brugge aan de noordgrens verschilde het cultuurleven zeer weinig van datgene wat destijds in de meeste landelijke gemeenten van West-Vlaanderen bestond.

Er was een Davidsfonds, er waren twee muziekverenigingen, om ideologische redenen kat en hond, en… er was een kerkkoor, dat natuurlijk uitsluitend uit mannen bestond. Het koor kende in de lange jaren zijn ups en downs, met in 1967 een dozijn getrouwen rond koster Roger d’Hondt zaliger.

Toen kwam in Oostkamp een jonge, rondborstige en geestdriftige Jan Vanmaele wonen. Het was de liefde die hem bracht, hij was immers pas getrouwd met een Oostkampse. Jan Vanmaele kwam uit Jabbeke, waar zijn vader dirigent was van de fanfare. Hij was natuurlijk lid van papa’s fanfare, waar hij tijdens de vakanties gelijk welk afwezig lid kon vervangen. Hij speelde om het even welk instrument, had het muzikale virus in de hoogste graad en evenaarde daarin zeker zijn kameraad uit dezelfde school en van hetzelfde jaar Willem Vermandere. Tevens was hij ook leraar godsdienst en wist wat af van Gregoriaans en... pastoors.

Psycholoog tot in de toppen van de vingers had hij onmiddellijk door wat voor hem hier bruikbaar was, en als een echte diplomaat met durf vond hij algauw de weg om zijn doel te bereiken.

Pastoor Vandenberghe, een zeer begaafd en bemind man, toen pastoor in de Sint-Maartenskerk te Kortrijk , arriveerde in Oostkamp. Bij zijn aanstelling had hij gezegd dat hij ervan droomde om van de parochie Oostkamp een biddende en zingende parochie te maken. Hij benaderde Jan en op slag waren beiden akkoord om te trachten in Oostkamp een gemengd kerkkoor te vormen. Er was echter een probleem. Wat met het bestaande mannenkoor van de hoogzaal?

De koster werd op de hoogte gebracht van de intenties, hij bracht ze over aan zijn zangers. Er werd heel wat over gepraat en zowel gunstige als ongunstige bedenkingen werden geopperd. Maar Jan, die we later veel beter als een doordrijver hebben leren kennen, bleek zich maar luttel om de bantoelogica te bekommeren, en liet alle bestaande oksaalzangers en gebeurlijk nieuwe rondschrijven toekomen. Dit met de mededeling dat het bestaande mannenkoor, dat reeds zovele jaren op voortreffelijke wijze het kerkelijk gebeuren had opgeluisterd, zou worden uitgebreid tot een gemengd koor. Dat rondschrijven mondde uiteindelijk uit in een eerste repetitie op 20 januari 1967.
PROGRAMMAKEUZE 2017
Alle concertdagen zijn jaarlijks op donderdagen, de concerten starten om 20.30h en duren ongeveer 60 tot 80 minuten.
 
Jan Huylebroeck groet u
              allen
Jan Huylebroeck en de Oostkampse Orgelvrienden groeten u en zeggen:

een zomeravond met cultuur kan ook in Oostkamp.
Tot binnenkort
voor onze uitgave 23 jaar!

Met de steun van
Gemeente Oostkamp en Provincie West-Vlaanderen

WV


Tot ziens op onze zomeravondconcerten!

<back to top>    <De Vrienden van het Orgel>    <homepage Jan Huylebroeck>


updated 21/04/2016