Natuur


De ervaring betreffende de levensstijl van de onze kinderen in het algemeen, alsmede onderzoeken mbt. fitheid van pubers

en adolescenten heeft uitgewezen dat reeds van jongsaf kinderen dient bijgebracht te worden dat regelmatig sporten een onderdeel van het normaal levenspatroon zou moeten zijn.

Het misverstand dat men enkel kan sporten in een ge-eigende omgeving zoals een sportterrein, een voetbalveld, een sporthal kan al van kindsbeen af uit de wereld geholpen worden door in een natuurlijke omgeving eenvoudige sportieve activiteiten uit te voeren.

Hoeveel van onze lagere-schoolkinderen, bv. in de 1ste graad heeft reeds regelmatig een sportwandeling gemaakt van ongeveer 5 km zonder dat deze voor een (zonder twijfel goed bedoelde) sponsoring in aanmerking kwam?

Of hoe dikwijls krijgen zij de gelegenheid om in een natuurlijke omgeving een bosspel mee te maken, een crosswandeling inopen veld, een opdracht-parcours in een park, zoals bv. een verkenning met een citybike?

Met de sportdagen ziet men deze mogelijkheden soms wel gebruiken, met na afloop leerlingen met een gezonde blos opde wangen, moe en een beetje vuil , maar genoten dat ze hebben !

Afhankelijk van de inplanting van de school dient men kansen te benutten om de kinderen op een veilige wijze in bos, veld,speeltuin te laten stoeien/bewegen, of kan gebruikt gemaakt worden van de kansen die bosklassen, zeeklassen, sport- klassen bieden.

Met behulp van een aantal open/half-open opdrachten is het niet moeilijk om leerlingen hier te stimuleren tot het aangaan van een 'speelcontract' vertrekkend van zeer eenvoudige voorstellen tot later bv. het uitbouwen in de verdereleerjaren tot een (eenvoudige) oriĆntatieloop, een speelparcours, een hindernisbaan, een bosspel, een groepsprestatieloop,...

Wanneer er kansen bestaan waar een geďntegreerd onderwijs aan zijn trekken kan komen (verkenning van de omgeving,afstand, herkenningspunten, kennis van de natuur, confrontatie met koeien in de wei, leven in een kabbelende beek,groenten op het veld,...) kan ook hier de bewegings-opvoeding haar steentje bijdragen.