Parapente te Tenerife.

 

Vliegweek van 9/11 tot 20/11/2011.

Para42 - Tenerife.

Tenerife, het grootse eiland van de Canarische eilanden wordt ook het eiland van de eeuwige lente genoemd. Toen ik uit het luchthavengebouw kwam was dit ook te merken. Blauwe lucht en 24°C. De zon deed al flink haar best.  Vanochtend was de vlucht JAF3113 van Jetairfly precies om 6.20u opgestegen en 4 uur en 20 min  later zijn we hier zacht geland. Het eerste wat je dan mag doen is de klok één uur terugdraaien. Lang op debagage heb ik niet moeten wachten en tien min later stond Henry van Para42 er al om mij op te pikken en naar Het hotel Fonda Central in Adeje over te brengen. Het is de derde keer al dat ik hier verblijf.

DSC03728.jpg

Eerste foto genomen van op de luchthaven. Op de achtergrond de "Pico del Teide"

Woensdag 9 november 2010.

Vandaag twee vluchtjes gemaakt vanaf startplaats Taucho. Ideaal om er hier opnieuw wat in te komen. De condities waren eigenlijk vrij zwak. Bij de eerste vlucht toch nog boven de start geraakt maar eens verder van de helling weg, ging het omlaag. Bij de tweede vlucht was de wind al aan het wegvallen waardoor er soms zelfs een zwakke rugwind doorstak. Bij nulwind dan maar voorwaarts gestart en goed weggeraakt voor een boterzachte glijvlucht richting landingsterrein.

 LandingTaucho.jpg

Onderweg richting landingsplaats die zich rechts onderaan op de foto bevindt.

StartplaatsTaucho.jpg

De startplaats Taucho van uit de lucht.

Donderdag 10 november 2010.

Afspraak om 10 u voor het hotel. Van daaruit ging het naar vliegplaats Jama. Er was weinig wind op de startplaats, net genoeg om achterwaarts te kunnen vertrekken. Voor de helling hier en daar een zwakke bel, maar je moest geconcentreerd zijn om boven te kunnen blijven. De landingsplaats is niet direct de gemakkelijkste en het gevaar voor overschieten loert er om de hoek. Maar iedereen heeft er zich veilig kunnen neerzetten. M”n sportcamera heeft de vlucht geregistreerd. Een montage volgt nog later.  Daarna zijn we naar Ifonche gereden, maar daar was de lage wolkenbasis spelbreker. De startplaats ligt er op zo’n 1000 m en dat was vandaag te hoog voor de wolken. Startplaats Taucho ligt een stukje lager dus hebben we daar nog een mooie vlucht kunnen maken. De thermiek was er present, maar na enkele draaien zat je direct in de wolken. Daarna zijn we nog een tweede keer naar boven gereden, maar slechts enkele konden nog vertrekken alvorens de wolken het zicht totaal wegnamen. Bah ja, toch opnieuw twee leuke vluchten vandaag.

StartplaatsJama1.jpg

Startplaats Jama.

StartplaatsJama2.jpg

Zicht op de startplaats.

StartplaatsIfonche.jpg

Startplaats Ifonche .....

Ifoncheindewolken.jpg

.....volledig in de wolken.

Tauchoindewolken.jpg

Taucho ging nog juist.

Tauchostartindewolken.jpg

Maar later op de dag ook in de wolken.

Vrijdag 11 november 2010.

Vanochtend grijs en grauw. De stralend blauwe hemel zat verscholen achter de eerste wolkenvelden van een front dat morgen met regen gaat voorbij komen. We zijn nog naar Taucho geweest en er wat gewacht op startcondities, maar je zag al snel dat het vergeefse moeite was. De meteowind kwam van achter de start en zonder zon geen startbries natuurlijk. Naast een groep Duitse ploten lagen er ook nog twee duo’s te wachten, maar tevergeefs. Tijd genoeg om Johan te gaan bezoeken in Los Christianos. Johan is een ex - Jan Van Gent piloot die nu van zijn pensioen geniet hier in Tenerife. Het terras van zijn appartement heeft een mooi uitzicht op Playa de las Vistas.  Allé,we zijn weer bijgepraat. Bij leven en welzijn….tot volgend jaar, Johan!

Tauchoparawaiting.jpg

Parawaiting op startplaats Taucho.

MetJohanopdefoto.jpg

Samen met Johan op zijn terras.

PlayadelasVistas.jpg

Het mooie zandstrand van Playa de las Vistas.

Zaterdag 12 november 2010.

Vandaag ging er een front voorbijtrekken met regen, maar daar hebben we hier in't zuiden van het eiland niet veel van gezien. De voorbije nacht moet het hier even geregend hebben, maar vanochtend was alles opnieuw opgedroogd. Omdat we maar vanaf de middag gingen vliegen, heb ik in de voormiddag nog een lange bergwandeling gemaakt hier boven het hotel. De Barranco del Infierno is echt de moeite waard.

Wandeling.jpg

En vanaf de middag was het opnieuw vliegweer. Eerst een vluchtje van Taucho en daarna richting Ifonche voor een mooie lange vlucht. Foto's heb ik niet genomen , maar m'n sportcamera heeft alles geregistreerd. De montage volgt later.

LandingIfonche.jpg

Net geland op het landingsterrein van Ifonche.

Zondag 13 november 2010.

Vandaag een half uurtje vroeger opgestaan en ontbijt, want om 9:30u was de afspraak al voor het hotel. Toen het busje vol zat zijn we richting Guimar, aan de oostkant van het eiland, gereden. Er zijn daar een drietal startplaatsen, De hoge startplaats lag al in de wolken, dat was al duidelijk te zien vanaf de autoweg. Aan de landing op het strand was het windstil. Na de koffie op een terras aan het strand werd er besloten om terug naar het zonnige zuiden te rijden, want de wolken lieten al motregen los. Direct naar startplaats Jama waar we een vlucht konden maken. De startbries was perfect maar in de lucht was het al serieus thermisch. Bij mijn landing was ook daar de wind al aangetrokken zodat het in combinatie met de thermieken geconcentreerd blijven was. Sommige lieten zich verrassen en belanden tussen en in de cactussen. Na het broodje hebben we in de buurt van Ifonche eerst nog een bergwandeling gemaakt, nog een uur of twee geparawait, maar de wind wou er niet vallen. Gelukkig was de zonsondergang weer al een mooi spektakel. Morgen betere condities en vanaf dinsdag opnieuw normaal., d.w.z. NO wind zodat we hier in het zuiden de hele dag kunnen blijven vliegen.

LandingJama.jpg

Peter Hürlimann op de landing van Jama.  Peter is een Zwitsere piloot

 Voor zijn Blog, foto's en video's:

http://antiwintertrip.blogspot.com/

https://picasaweb.google.com/pescaone

http://vimeo.com/31952462

Zonsondergang1.jpg

Zonsondergang vanaf Ifonche.

Maandag 14 november 2010.

Vandaag waren we al na elven op de startplaats van Taucho voor een eerste vlucht.  Maar de meteowind blies er nog uit het oosten en dus was het wachten tot de zeebries doorstak alvorens we er konden starten. Na de sandwich zijn we richting startplaats Ifonche gegaan. De startbries was er zwak maar net genoeg om reverse te starten. Maar eens voorbij de rotsformatie “The 4 fingers” waren de condities super. De thermiek was er present. Om de dag af te sluiten opnieuw nog een vluchtje van Taucho. Drie vluchten op de teller erbij vandaag.

StartplaatsTaucho2.jpg

Startplaats Taucho.

Toeristischcentrum.jpg

Zicht van uit de lucht richting toeristisch centrum Los Christianos - Las Americas - Costa Adeje.

Dinsdag 15 november 2010.

Vandaag wellicht al de beste dag van de vliegvakantie. We waren wel meer dan een uur te vroeg op de startplaats Taucho, maar dat kwam eerder omdat de bries wat later present was. Maar eens in de lucht kon je zonder veel moeite tot de wolkenbasis draaien op zo’n 1300 m en heel het reliëf afvliegen. Foto’s van uit de lucht heb ik niet kunnen nemen, want ik liet de stuurlijnen liever niet los. Na de namiddaglunch richting Ifonche. Het was er aanschuiven op de startplaats. Maar eens in de lucht bracht de huis-thermiek je zo tot onder en in de wolken. Het was een leuke avondvlucht. De meteo vooruitzichten geven voor de rest van de week zowat hetzelfde, dus dat beloofd. Boven op de Teide wel veel wind, dus voor de lange vlucht vanaf Izana wordt het nog even afwachten.

Ifonchewolkenbasis.jpg

Draaien tot tegen en in de wolken.

Zonsondergang2.jpg

Opnieuw een prachtige zonsondergang.

Woensdag 16 november 2010.

Met nog 4 vliegdagen te gaan. Omdat we gisteren nogal lang moesten parawaiten voor onze eerste start, was de afspraak vandaag om 10.30 u voor het hotel. Eerst aan de landing van Tropicana nog enkele piloten gaan oppikken om daarna naar startplaats Ifonche II te trekken. Dat is de startplaats met de graancirkel. De condities waren al goed zodat we er gelijk konden starten. De huisthermiek was ook al wakker zodat ik vrij vlug op zo’n 1200 m zat. Nog wat rond gevlogen en op een goeie 800 m boven het grote landingsterrein toegekomen. Daar zat ook nog thermiek zodat ik pas na meer dan een uur de finale naar de landing kon inzetten. Een filmpje volgt nog later want, m’n sportcamera heeft alles geregistreerd. Na de lunch zijn we naar Taucho gereden. De condities waren er zwak op de start en ook in de lucht was het werken geblazen om toch maar boven te kunnen blijven. Omdat ik wat lang gekrabd had langs de helling, zat ik al vrij laag om nog op de landingsplaats te geraken en heb dan maar voor de eerste keer op de baan naar de startplaats toe geland, die hier als noodlandingsplaats dienst doet. We zijn daarna opnieuw naar boven geweest voor nog een avondvlucht. Ik heb nog een goeie bel kunnen pakken maar eens boven de start was ik ze kwijt en ben dan maar richting landing gevlogen waar ik hoog genoeg zat om nog een toertje boven het golfterrein te maken. De dag hebben we vandaag afgesloten bij de wok buffetchinees. Weer een mooie dag.

StartplaatsIfonchegraancirkel.jpg

Startplaats Ifonche II.

Zonsondergang3.jpg

Ook nog een leuke zonsondergang gezien.

Donderdag  17 november 2010.

Vandaag eerst een voormiddagvlucht in Jama. We zijn daarna nog naar Ifonche gaan kijken maar daar blies de wind van achter de takeoff. Taucho was de place to be. Vandaag zijn er hier ook nog 18 Hongaarse piloten op het eiland aangekomen, en die wilden graag ook nog een vluchtje maken. De condities op de startplaats waren ook nog vrij sterk zodat er spektakel te beleven viel. Ik heb aan de kant wat toegekeken en gewacht op een beter moment om te starten. Het werd een leuke avondvlucht met toch nog thermiek tot +3m/s tot in de wolken. Niet echt een uitzonderlijke dag maar…. ‘k heb gevlogen.

Tauchoveelvolkopdestart.jpg

Duitsers, Hongaren, Fransen, ja zelfs enkele Nederlanders. Ik telde op een bepaald moment zo'n 35 piloten op de start.

Vrijdag 18 november 2010.

Vandaag wellicht de beste dag van de vliegvakantie.

We zijn gestart op Taucho, het was nog vroeg maar de eerste thermiekwolken verschenen toch al aan de blauwe hemel. De eerste cyclussen waren al vrij sterk en het was actief vliegen. Na de lunch zijn we naar Ifonche gereden. De Hongaren waren daar aan het parawaiten, want er stond een erg licht briesje op de start en geregeld viel het windzakje naar omlaag. Ik heb niet lang gewacht want er was kans dat de wind 180° draaide. Bij het eerstvolgende zuchtje ben ik voorwaarts gestart en toen ik aan de rotsformatie “ de vier vingers” kwam ging het al snel naar omhoog. Mooie grote thermiekbellen tot + 3.5 m/s brachten mij in geen tijd tot tegen de wolken. Na wat te hebben rondgevlogen ben ik richting kust gevlogen. Het zakte bijna niet zodat ik er op zo’n 1000 m  het landingsterrein passeerde. M’n zus is hier gisteren ook toegekomen en ik ben boven haar ressort van uit de lucht eens gaan zwaaien. Achteraf heeft ze een smsje gestuurd waaruit bleek dat ze me gezien had. Om de dag af te sluiten hebben we nog een avondvlucht gemaakt vanaf Taucho. De zon had haar werk gedaan, want het droeg er haast overal. Superdag, 3 vluchten erbij en enkele uren airtime!

Morgen, zaterdag de laatste vliegdag. Hopelijk opnieuw zo’n dag!

MeliaJardinesdelTeide.jpg

Ressort Melia Jardines del Teide van uit de lucht. (iets lager dan midden van de foto)

Luchtfoto1.jpg

Nog een luchtfoto genomen tijdens de avondvlucht.

Zaterdag 19 november 2010.

Vandaag zag het er aanvankelijk niet zo goed uit want er was W-wind. Toen we iets na 10 uur aan de landing Tropicana verzamelden waren er al witte schaapjes op de zee. Het plan was om in het oosten van het eiland een vliegplaats te gaan zoeken. We zijn eerst gaan kijken op een soarsite aan het strand, maar daar was te weinig wind. Verder door dan maar naar Guimar, een hoge startplaats. Het windzakje hing er omlaag en het begon er lichtjes te motregenen. Na de lunch dan naar Fasnia, waar de condities perfect waren. Het is een thermo dynamische vliegplaats, maar de wind was er soms net te zwak om er op dynamiek boven te kunnen blijven. Gelukkig waren er tussendoor mooie thermische cyclussen zodat ik zelfs vlak bij de landing een mooie low-safe kon maken en in geen tijd terug boven de start hing. Toch één mooie vlucht gemaakt. Terug in het zuiden van het eiland was er geen beweging in de lucht te zien.

StartFasnia.jpg

Startplaats Fasnia aan de witte Kapel.

LandingFasnia.jpg

De landing ligt vlak bij de baan naar de startplaats.

 

Zondag 20 november 2010.

Vandaag de terugreis naar het kille thuisland met de nieuwe Boeing 737- 800 van Jetairfly.

In totaal hier op de 11 dagen toch 21 vluchten gemaakt en slechts 1 dag niet gevlogen. Best een meevaller!

Terugvlucht.jpg

Wolkenformaties  vanop 11.000 meter.

 

 Voor meer info: http://www.para42.com

 

Om al de foto's te bekijken, moet je op onderstaande link klikken:

http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Tenerife%20november%202011/

 

Of via de slideshow:

http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Tenerife%20november%202011/?albumview=slideshow

 

Veel kijkplezier!

 

 

Een eerste filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=JmuycGASTvQ&hd=1

 

 HOME