T A N D E M S T A G E

 

30-03 tot 05-04-08:   Tandemstage  met  Airsport.   

 

In het begin van ieder nieuw jaar probeer ik steeds een nieuw doel voorop te stellen. Voor dit jaar, 2008,  was mijn doelstelling het behalen van het brevet tandempiloot. Omdat ik in 2006 al het brevet van tandemlierpiloot had behaald en al de theoretische examen met succes had gedaan, moest ik onder het oog van een duo-monitor nog minimum 10 bergvluchten maken en slagen in het praktisch examen. Ik had vooraf bij Jean Solon van de BVVF mijn aanvraag ingediend en op de bestuursvergadering van 13 december 2007 werd het licht op groen gezet om mijn opleiding bij  AIRSPORT  aan te vatten.   Samen met Lode, die ook volop voor het brevet wou gaan, heb ik mij dan ingeschreven voor de stage tijdens de tweede week van de paasvakantie.

Op zaterdagochtend heb ik  Luk van Sand aan het station te Mechelen opgepikt en 8 u later stonden we aan de gte  Archevecal te Betton Bettonnet, precies volgens het schema van de GPS. Ook Lode was al present en 's avonds hebben we samen nog geprobeerd om van Chamoux een avondvluchtje te maken, maar halverwege de rit zijn we gestrand in de sneeuw en moesten we terug keren.

Gite  Archevecal.

Op zondagochtend was iedereen om 8.00 u present voor het ontbijt en een half uurtje later ging het richting St. Jean de la Porte waar het landingsterrein ligt onderaan de Montlambert. Er was immers voor de ganse week meteowind uit het noorden voorspeld en op de Montlambert  zaten we daarvan beschermd. Na de briefing ging het richting startplaats, zo'n 620 m boven het landingsterrein. Er stond een vlagerige wind. Dirk, een autonome piloot nam de taak van winddummy voor zijn rekening. Direct daarna ben ik gestart met Bart Van Brempt als passagier voor een eerste glijvlucht richting landing. Ideaal om er opnieuw wat in te komen. Wat later werden de windvlagen te sterk zodat de leerlingen niet meer konden starten voor hun eerste liervluchten. Met de hele groep zijn we dan naar St-Hillaire gereden waar de wind fel aan het blazen was. De bergwandeling naar de startplaats en terug was fantastisch en namiddagvullend. Op de terugweg zijn we nog langs de landingsterreinen van Allevard gereden waar theoretische opleiding werd gegeven.

Drie km naar boven en daarna opnieuw naar beneden stappen.

Op maandag was er regen voorspeld, ideaal dus om het theoretisch deel van de opleiding mee te volgen. Ook al vlieg ik nu al verschillende jaren, het is altijd nuttig om opnieuw de theorie even op te frissen.

En vanaf dinsdag was het vliegen geblazen!  Vier tandemvluchten met verschillende gebrevetteerde autonome piloten die zich opofferde om als passagier mee te vliegen en daarna als passagier ook nog eens meegevlogen met Lode.

Zicht in de vallei.

Woensdag en donderdag hebben we onze vluchten kunnen aandikken en de nodige oefeningen kunnen uitvoeren, zoals stampen en rollen, oren, 360, versneld en heel traag, op een half scherm doorvliegen, enz....      Pas op, dit laatste is niet zo simpel want je hebt al een sterke passagier nodig die de A's naar beneden kan trekken. Het vliegen op een half scherm valt wel mee met de tandem.

Koen die de leerlingen van op de landing volgt.

Vrijdag nog een laatste "examen" - vlucht kunnen maken en daarna nog chauffeur gespeeld om de verschillende autonome en stagepiloten naar boven te voeren. Gelukkig dat deze gebrevetteerde piloten met ons enthousiast wilden meevliegen, anders hadden we nooit voldoende vluchten kunnen maken. Hartelijk dank hiervoor !

Luk op de landing.

Zaterdag was het plan om bij wijze van afsluiter aan het "Lac d'Annecy" te gaan vliegen. Dus na het ontbijt allen daarheen. Na de briefing aan het grote landingsterrein nabij Doussard met z'n allen naar boven en konden we nog een afsluitende vlucht maken vanaf de Col de la Forclaz. Op de startplaats op 1280 m hoog lag er nog een flink tapijt sneeuw.

Startplaats  Col de la Forclaz.

Zicht vanaf de startplaats richting Annecy.

Ikke klaar voor een afsluitend vluchtje met m'n Airwave Sport2.

Een geslaagde stage waarbij ik in totaal 15 vluchten in m'n vliegboekje heb bijgeschreven. En ook best vermoeiend met het tandemscherm. Telkens een rugzak van 25 kg  naar boven dragen is niet zo evident!  En het belangrijkste natuurlijk... geslaagd voor m'n brevet tandempiloot!   Bedankt Luk, Koen en Bart!

De vele foto's kan je bekijken op onderstaande link:

http://s194.photobucket.com/albums/z272/Janbernaerts/Tandemstage%20Airsport/?start=all

 

HOME