Vliegen in Zuid - Frankrijk.

 

Vliegweek van 04/06 tot 11/06/2006.

Millau & Cantal.

Wie met een parapente vliegt weet op voorhand dat hij afhankelijk is van de weergoden. Daarom dat wij pas de dag voor het vertrek al de verschillende weerberichten uitpluizen en dan beslissen om te vertrekken naar waar de weergoden ons het best gezind zijn. Het was deze keer een vrij moeilijke keuze, want een hoogdrukgebied ten westen van Frankrijk zou daar een tijdje blijven kamperen en geruime tijd zorgen voor een strakke N - wind. Helemaal in het zuiden was er ook nog een sterk windveld, maar dat zou geleidelijk gaan afzwakken. Na overleg was de keuze gevallen op  Millau.

Tom, Rudy en Willem vertrokken reeds op zaterdag. Roland,  Bart  en ikzelf op Zondag. 's Morgens rond 08.00 hr hier vertrokken en om 18.00 hr aangekomen.

Op maandag hebben ik  4 voormiddagvluchtjes kunnen maken vanaf startplaats Brunas, waarvan de laatste al in thermische condities zodat een bel mij meenam tot een heel eind boven de startplaats. 's Avonds was er te veel wind om te starten. Enkel de tandem's met begeleiding geraakten in de lucht.

Het viaduct van Millau, 270 m hoog en 2.5 km lang.

Het landingsterrein van vliegplaats Brunas is reuze groot.

Tandem die start bij sterke condities.

Op dinsdag maakten we 3 voormiddagvluchten en 's avond ntje van bijna 3 uur. Je kon zelfs een heel eind van het relif richting vallei invliegen zonder daarbij hoogte te verliezen.

In de vallei ligt Millau.

Mijn avondvlucht boven Millau.     foto: Rudy Van Leuven.

Op woensdag opnieuw 4 voormiddagvluchten en was er 's avonds veel te veel wind.

De voorspellingen gaven voor de rest van de week 4 - 5 bft met windstoten tot 60 km/h zodat er van vliegen geen sprake meer zou zijn. We zijn dan op donderdag de hoogste peiler van de gekende viaduct gaan bezichtigen en daarna verhuist naar de camping  in Le Claux, midden in het Cantal gebergte. 's Avonds hebben we geprobeerd op de startplaats Pierre de Labro te Dienne, maar de wind moet daar Z zijn en zat iets te veel uit O. Ik heb er toch 2 korte soarvluchtjes kunnen maken.

Op Vrijdag was er 's morgens al te veel wind. We zijn dan 's middags naar de Puy Mary gaan kijken en hebben hem beklommen tot op de top. 's Avonds lag de windkracht nog steeds rond de 35 38 km/h en wou maar niet afzwakken.

Op zaterdag, onze laatste vliegdag waren we wel op tijd op de startplaats in Dienne en heb ik verschillende mooie soarvluchten kunnen maken met toplandingen.

Prachtige foto van mij genomen door Bart Vandeveire.

Hrlijk soaren te Dienne.     Foto genomen door Bart Vandeveire

Tegen de middag verminderde de windsterkte zodat je moeste starten in een thermische cycli.  Bart die daar een neus voor heeft, maakte nog een prachtige vlucht tot meer dan 1000 m boven de startplaats. Later in de namiddag draaide de wind 180 en zijn we nog naar de startplaats Chabrere gestapt voor een mooie avondvlucht met landing aan de camping als afsluiter.

Startplaats Chabrere met beneden in het dal Le Claux waar het landingsterrein tegen de camping ligt.        

Op zondagochtend omstreeks 08.00 hr vertrokken en veilig thuis omstreeks 16.30 Hr.

Je kan gerust van een geslaagde vlieguitstap spreken, te meer omdat ik weeral 18 vluchten erbij heb op de teller en we nieuwe vliegstekken hebben kunnen  bevliegen. En ..... ongeveer 50 minuten videobeelden geschoten zodat binnenkort de nieuwe filmpjes van de maand eraan komen!

 

HOME