Vliegweek te MacedoniŽ.

Vliegweek van 08/09 tot 15/09/2013.

M a c e d o n i Ž .

Igor Todevski, een Macedonische piloot waarmee ik in Zuid Afrika heb samen gevlogen, had me vorig jaar al uitgenodigd om eens in MacedoniŽ te komen paragliden, maar al mijn vliegvakanties waren al gepland zodat ik een jaartje moest wachten om een week MacedoniŽ bij hem in Krusevo te kunnen inplannen. Na wat mailverkeer met de collega's van het groepje piloten waarmee ik in het voorjaar en de laatste week van de zomervakantie ga vliegen, zijn we uiteindelijk met 5 JVG - piloten met een rechtstreekse vlucht van Jetairfly.com vanuit Brussel vertrokken richting Skopje.
Roland, Thierry, Michel, Bart en zijn zoon Brecht en ikzelf waren in de vroege zondagochtend op de luchthaven present voor een vlucht richting Ohrid en daarna verder richting Skopje. Toen we uit de luchthaven kwamen stond de chauffeur van het busje ons al op te wachten, en vertrokken we richting Krusevo, een bergdorp gelegen in het zuidoosten van MacedoniŽ. We zijn onmiddellijk naar de startplaats gereden, waar Igor ons stond op te wachten. De condities op de startplaats waren vliegbaar, zodat we direct ons materiaal hebben uitgehaald voor een eerste verkennende vlucht.

Veilig geland.

Na een gigantisch ontbijt zijn we op maandag vertrokken naar de startplaats.De wind kwam van het zuidwesten zodat we naar de andere startplaats moesten verhuizen. Wat verder achter de Oost start ligt de mooie ZW start op een hoogte van 1430 m De landing  beneden in het dal ligt op 830m, is wel een beetje technisch en  voorzien van enkele obstakels waaronder enkele struikjes en middelhoge bomen. We hebben er allemaal een mooie vlucht kunnen maken. Toen we opnieuw boven waren voor nog een tweede vlucht, was de wind al wat meer naar het westen gedraaid en meer aangetrokken. De voorspelling was een nog hardere wind zodat we niet meer zijn gestart.

Plooien na de landing.

Op het landingsterrein.

Op dinsdag hebben we eerst een vlucht gemaakt vanaf de oost start en zijn daarna vertrokken naar de overzijde van de vallei. De windvoorspelling was immers W zodat we een andere startplaats opzochten. Nabij het klooster van Treskavec nabij Prilep konden we, na eerst een bezoek aan het klooster te hebben gebracht, een soarvlucht maken in zwakkere condities.

Groepsfoto.

De kerk  midden in het klooster.

Net geland.

Toen woensdagochtend de wekker afliep, was het aan het regenen. Na het ontbijt passeerden er geregeld buien, zodat we eerst nog de stad konden verkennen. We hebben er o.a. het museum ď Memorial House Tose Proeski bezocht.  Tose Proeski was een Macedonische succesvolle zanger die in de ochtend van 16 oktober 2007 tijdens een verkeersongeval om het leven is gekomen.  Sinds een tweetal jaar is het gloednieuwe museum opengesteld waar we een begeleide rondleiding konden volgen. Na de middag, toen het opnieuw opklaarde, was de westenwind te hard om nog te kunnen vliegen en zijn we nog een wandeling gaan maken door het skigebied boven de stad. De avond hebben we afgesloten met opnieuw een heerlijk, overvloedige maaltijd en een pintje op het terras.

Gloednieuwe museum Tose Proeski

Wandeling door het skigebied achter Krusevo.

Op donderdag zijn we na ons traditioneel stevig ontbijt eerst naar de ZW start gereden. De condities waren er goed, maar we hebben er besloten om naar Treskavec te rijden. Daar aangekomen stond de wind wat te cross en begon zoals voorspeld flink aan te trekken. We zijn dan maar naar een lagere soarheuvel te Novoselani gereden waar ik twee korte vluchtjes kon maken alvorens het begon te regenen. Na het vliegen hebben we de opgravingen van Heraclea Lyncestis bezocht, met het oudste theater van MacedoniŽ en daarna in de universiteitsstad Bitola gaan eten.

Ikke in de lucht te Nonoselani.

Het oudste theater van MacedoniŽ.

Op vrijdag was er opnieuw harde W wind voorspeld zodat we direct naar Novoselani zijn gereden. Ik kon er drie mooie soarvluchten maken. Na het vliegen zijn we nog als tussendoortje een forelletje gaan eten en hebben ook de grot van Peshna bezocht.

De grot van Peshna.

Zaterdag was onze laatste vliegdag. Opnieuw West voorspeld, maar we zijn toch kunnen starten van de ZW start boven te Krusevo voor een stevige vlucht van een uurtje. Na wat eten en drinken bij de plaatselijke boer naast de landing, zijn we verder door gereden naar Ohrid, waar we de startplaats zijn gaan bezichtigen, de windrichting was er perfect, maar de windkracht wat fel.
Na de vismaaltijd hebben we nog door de binnenstad van Ohrid gewandeld, er nog een concertje meegepikt en er ons nog even in het uitgangsleven gestort.

Geland en gepakt.

Startplaats Ohrid.

In het visrestaurant in Trpejca.

Het visrestaurant.

Sunset.

Zondagochtend zijn we door Igor naar de luchthaven van Skopje gebracht waarna we onze vlucht van een goeie 2 uur richting Brussel hebben genomen.
Niettegenstaande de wind niet altijd perfect wou meewerken, heb ik toch een negental vluchtjes kunnen maken. Omdat de meteo wat tegen werkte en daardoor lange XC vluchten uitgesloten waren, hadden we wat meer tijd om wat cultuur op te snuiven en hebben we toch nog veel gezien van het land. Voor mij was het gidsen uitstekend. Igor zorgde steeds voor de nodige begeleiding voor, tijdens en na het vliegen. En veel van ons zakgeld hebben we niet hoeven te gebruiken, want het is er spotgoedkoop. Een pizza voor zo'n 3Ä en een half liter biertje voor 1Ä.
De eerste plannen werden al gemaakt. Volgend jaar gaan we wellicht terug, want we willen er zeker nog een gigantische XC vlucht gaan maken, wat er volgens Igor niet zo moeilijk schijnt te zijn.