Home


Materialen voor het inrichten van een olieverfcursus

- Olieverf:

Studieverf is ok voor deze cursus. De professionele kwaliteit is uiteraard beter, en op lange termijn niet noodzakelijk duurder, voor wie graag met de hier getoonde technieken werkt.

Voor +- 15 deelnemers is per kleur 1 grote tube van 200 ml in totaal voldoende


Kleuren:        - zeker titaanwit
verder mijn suggestie (niet dwingend):
            - ultramarijn licht
            - Indisch of engels rood
            - gele oker
            - cadmium geel
            - gebrande sienna
of in elk geval iets rood- geel- en blauwachtig…

Medium:
-een sneldrogend medium, zoals “Liquin (original)” van Windsor&Newton, is het interessantste om van week tot week in lagen te kunnen werken.
- Gezuiverde lijnolie.kan ook dienen, wanneer de planning een trage droging toelaat.

Oplosmiddelen:
Een olieverfcursus kan probleemloos doorgaan zonder, of met heel weinig solventen.
Indien we ze gebruiken, best geurloze, zoals “Sansodor” van Windsor&Newton.

- penselen:
-Kleine ronde liefst synthetische.
-Kleine platte, synthetische, +- 1 cm breed.
-Tussenmaat platte varkensharen. +- 2cm breed.
-Brede platte varkensharen. +- 5 cm breed.

- Keukenrol:
Gebruiken we vrij royaal.

- Mengpaletjes:
Alle niet-absorberende materialen zijn goed, wit als het kan. Bordjes, schaaltjes, wit gelakte hardboard, rond 20 x 20 cm of groter.

-Mengpotjes:
Voor de olie, vanaf een klein koffiekopje groot.

- Acryl, Aquarel en/of gouacheverf:

Zo kunnen we tijdens weekendcursussen ook het schilderen in lagen toepassen, door de eerste lagen in deze waterverven toe te passen.
 Acrylmedium niet nodig. Ook best titaanwit, een helder rood, blauw en geel, en eventueel oker. (de goedkoopste waterverven kunnen desnoods voldoen)

-Potloden, geen te zachte (H of harder)


- Dragers: (doek/paneel)

Algemeen: helder witte, niet te absorberende, redelijk gladde ondergronden. Maar hierin niet overdrijven, de verf moet nog kunnen hechten.

De technieken die ik toon zijn daarom het best aan te leren op geprepareerde panelen.
Grootte: afhankelijk van de omstandigheden. Er kan desnoods perfect geoefend worden op kleine formaten. (vanaf 20 x 20 cm)
Materiaal:     - MDF, (liefst donkere, harde)
        - De gladde kant van hardboard (unalit) is ook geschikt, maar kan best eerst geschuurd worden voor een goede hechting van de gesso.

Deze panelen worden geprepareerd met:
            -2 3 lagen gesso: Die van Talens is minder dekkend, maar hoeft niet geschuurd te worden. Die van Windsor & Newton (Galeria) is makkelijker om mooi aan te brengen, maar kan na droging best lichtjes geschuurd worden met een fijn schuurpapier. Met andere Gesso’s heb ik weinig ervaring.


            of (om budgettaire redenen, bij grote formaten/hoeveelheden)
            - 2 lagen witte latex of acryl verf, daarna een laag verdunde houtlijm (1 deel houtlijm, 3 4 delen water) Alleen de latexverf is veel te absorberend.

- Er kan ook gewerkt worden op stevig papier, bewerkt met acrylmedium, om het minder absorberend te maken.

- Kant-en-klaar olieverfpapier is geschikt, indien het niet te absorberend is.

- Doeken die geprepareerd zijn om enkel met olie op te werken zijn geschikt, maar niet om er de technieken van gelaagd schilderen op te demonstreren op korte termijn. Er kan immers niet met waterverven op gewerkt worden.
Zorg dus zeker ook voor dragers die universeel geprepareerd zijn.



- Vloeibare bruine zeep met lijnolie, of Dreft:
Voor het schoonmaken van de materialen.