Fundación Patagonista, 1998 en 2004 ‘EM: Voor de Fundación Patagonista was de vrijheid volkomen, ik mocht op de affiches zetten wat ik wilde. De Fundación was een zotte bende, een vreemd gezelschap, geestelijk verenigd in het uitgestrekte, lege Patagonië. Zij organiseerden soms tentoonstellingen in Aalst of in De Markten in Brussel, waarvan het onderwerp nooit duidelijk was omlijnd. In de affiche Expo 98 plaatste ik de wereldbol met Patagonië tegenover een bol van het Atomium, een karveel tegenover het Brussels stadhuis. Ik zette een ‘Patagonische’ kunstenaar tegenover een wat verwaaide figuur aan de andere kant van de wereld. De pijprook-lijn snijdt het beeld in twee, je krijgt een speelkaarteffect, draai je de affiche om, dan wordt de kunstenaar gedomineerd door het verwaaide mannetje, de lege witte vlag in het midden blijft onveranderd en onbeschreven. Dat is precies wat de Patagonisten wilden, ludiek verwarring zaaien. Zij vonden het affiche perfect, het werd meteen ook opgenomen als werk op de tentoonstelling.’ EM: ‘In 2004 maakte ik opnieuw een affiche voor hen. Weerom was het resultaat een horizontale tweedeling. De brede band met de titel Vlaamse filmkes Scenes uit het leven op het land fungeert als een diepe ondergrond. Bovenop wordt er gewerkt, al verloopt alle bedrijvigheid tussen foute perspectieflijnen, de populierenrij, de ganzenhoedster, de boer met hond, de van een pinguïn schrikkende man.’ De Fundación Patagonista bestaat nog steeds, zij organiseert concerten en tentoonstellingen, in België en Argentinië, zij het minder fervent dan 20 jaar geleden
Enkele maanden terug mocht het AMVB onverwachts een illustere gast ontvangen op de affichetentoonstelling Blijven Plakken: Ever Meulen, prominent grafisch kunstenaar en notoir Brussels affichemaker. Wat een eer. Daarenboven bleef het niet bij een enkel bezoek, enkele weken later werden er zeven affiches voor het archief bezorgd, door de meester zelf. Een gesprek met Ever Meulen over het ontstaan van elk van deze affiches, het is als kuieren over de prettig gestoorde artistieke scène van de Brusselse jaren 1980.