FUNDACIÓN PATAGONISTA

Fundación Patagonista 2016

Agenda 1

Agenda 2

Buenos Aires

Terschelling-Ukkel

Sjoemelage

PatagoniArt

Ukulogisch Museum

Het Patagonisch Liedboek

Boeken

De Gazet van Patagonië 1

De Gazet van Patagonië 2

De Gazet Van Patagonië 1
De Gazet Van Patagonië 2
Agenda 1
Buenos Aires
Terschelling-Ukkel
PatagoniArt
Ukulogisch Museum
Inhoudstafel/ Hymne
Boeken
Agenda 2

Schijndel

Schijndel
Sjoemelage

Home 2

Home

De reacties

De reacties

Patagonië inspireert Belgische kunstenaars

Exclusieve kunstcollectie van Fundación Patagonista in CC Borges van 28 oktober tot 18 november

 

Buenos Aires, 31 oktober 2009 – Op woensdag 28 oktober opende in het prestigieuse Centro Cultural Borges de tentoonstelling “Bruselas, Bélgica en Buenos Aires”.  Veertig Belgische artiesten lieten zich inspireren door de uitgestrekte vlakten van Patagonië. De uiteenlopende collectie brengt zachte anarchie samen met spitsvondige knipogen en is nog te bewonderen tot 18 november.

 

Het ludieke Belgisch genootschap Fundación Patagonista werd in september 1989 opgericht door kunstenaars en radiomakers Dirk van Esbroeck en Dree Peremans als wapen tegen de saaiheid van het bestaan. Voor hen was Patagonië een land waar alles kan, een land van vrijheid, een land vol fantasie. Al snel sloten geestesgenoten zich aan en hielpen het virtuele Patagonië uitbouwen in muziek, woord en beeld.

 

Door de jaren heen breidde de collectie zich uit en werd ze regelmatig tentoongesteld in België. De exposities van Fundación Patagonista zijn echte publiekstrekkers die inhoudelijk moeilijk te omschrijven zijn. “Wie door zo’n tentoonstelling loopt, moet dat doen zonder vooroordelen, moet zich laten drijven door het soms absurde decor, de spiegel van het ware leven en genieten! Vraag nooit naar het waarom, want het antwoord kan enkel ‘daarom’ zijn. Humor heeft zijn eigen logica en verdraagt geen filosofieën,” zegt Dree Peremans, stichtend voorzitter, “en de ernst van het leven is natuurlijk de enige echte grap op deze planeet.”

 

De collectie in Argentinië tentoonstellen is niet alleen een droom die werkelijkheid wordt voor de deelnemende kunstenaars, het is ook vooral een eerbetoon aan de overleden medestichter Dirk Van Esbroeck. “Het was oorspronkelijk Dirk die de impuls gaf om de tentoonstelling naar Buenos Aires te brengen, naar het land waar het allemaal om draait: Argentinië.”legt Luk Tegenbos, secretaris van het genootschap, uit. “Door zijn vroegtijdig overlijden in 2007 werden de onderhandelingen tijdelijk stilgelegd. Het is tegelijk als hommage aan Dirk dat we dit opgestarte werk willen afronden,” vult Guido Vanhellemont, aan.

 

Naast schilderijen, beeldhouwwerken en kunstinstallaties brengt de Fundación Patagonista ook een rariteiten-straattheater ‘vzw Alibi’ en twee muzikale evenementen met Belgische muzikanten van het Ukulogisch Museum (het enige ter wereld) en Max Vandervorst, het Alibicollectief en in België wonende Argentijnse muzikanten Juan Masondo en Carlos Diaz.

 

 

Deelnemende artiesten

Luc Arijs, Al Balis, Cécile Bernaerts, Lieve Bijnens, Christine Bittremieux, Bram Borloo, Marta G. Bressi, Albert Daniëls, Jo De Backer, Mels Dees, Jaak De Koninck, Simmy De Rauw, Vonny De Rauw, Walter De Schutter, Ingrid De Vos, Dan Dhaen, Marc Ghijsels, Kathleen Gouwy, Annemie Lecossoir, Frédéric Le Junter, Walter Mattues, Frank Michta, Helga Nullens, Rita Roels, Dirk Schreurs, Stefie Servranckx, Ingrid Spans, Luk Tegenbos, Barbara Thévelin, Beg Tse, Gommaar Timmermans, Stefaan Vander Haegen, Peter Van Eyck, Pat Van Hemelrijck, Benoît Van Innis, Hilde Van Mol, Ever Meulen, Koen Vromman, Guido Van Hellemont, Max Vander Vorst.

 

 

William Henry (In Argentinië Guillermo Enrique) Hudson werd op 4 augustus 1841 geboren in Quilmes en stierf op 18 augustus 1922 in Londen. Quilmes is later opgedeeld in verschillende gemeentes, vandaar dat zijn geboortehuis vandaag te vinden is in Florencio Varela. Onze betreurde Dirk van Esbroeck woonde er van 1956 tot 1964 en het park waar nu Museo Hudson gevestigd is was zijn speeltuin.

Hudson zelf schreef naast veel ander moois ook het prachtige ‘Idle Days in Patagonia’. Het boek wordt nog regelmatig herdrukt. In het Nederlands werd dat ‘Doelloze dagen in Patagonië’ en dat kan je met wat geluk af en toe vinden bij de Slegte of via allerlei internetsite. De Spaanse versie heet ‘Dias de ocia en la Patagonia’, ook dat boek is in de betere Spaanstalige boekhandel permanent voorradig. De Franse versie ‘Flaneur en Patagonie’ is dat meestal ook.

Hudson schreef dan wel in het Engels, in Argentinië - waar zijn volledige werk is vertaald - wordt hij beschouwd als een belangrijke negentiende-eeuwse nationale auteur. Voor Dirk was het verplichte lectuur op de middelbare school. Voor mij was het dé litteraire ontdekking van de vorige eeuw. Het hele eoeuvre van Hudson is dan ook nog altijd bijzonder lezenswaardig.

De Argentinië-reiziger met enige Patagonische aandrang moet dan ook zonder dralen de trein naar Florencio Varela nemen en daar per taxi de resterende tien kilometer naar het Museo Hudson afleggen. Klachten hieromtrent worden door de Fundación Patagonista verticaal geklasseerd.