DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
De Speltafel

 

Claim

 

Wie krijgt de kroon van de schielijk overleden koning? Da's het verhaaltje achter het kaartduel 'Claim'. Het antwoord: wie het merendeel van de 5 volken in het rijk aan zijn kant krijgt, wordt de nieuwe koning.

Het spel, in wezen een vrij klassiek slagenspel, verloopt als een verkiezing in 2 rondes. In ronde 1 wordt slechts de helft van de kaarten onder beide spelers verdeeld, 13 voor elk. De andere helft van de kaarten ligt opzij en wordt gaandeweg onder de spelers verdeeld. De bovenste kaart ligt telkens zichtbaar, en vormt de premie voor de speler die een slag wint. Zijn tegenspeler krijgt telkens de volgende, nog ongeziene kaart. Zo heeft na de ronde elk een nieuw stel van 13 handkaarten.

Daarmee wordt in ronde 2 een gelijkaardig slagenspel gespeeld. Nu gaat elke gewonnen slag naar de 'scorestapel' van de winnende speler. Die stapel wordt beslissend voor de troonopvolging. Wie van minstens 3 volken de meerderheid van de kaarten weet te veroveren, wordt immers de zegevierende koning.

Het tweetraps-gebeuren zorgt op zich al een boeiend en verrassend spelverloop. Dat elk van de 5 volken bovendien nog een eigen kracht heeft, bezorgt 'Claim' nog een extra dimensie. De goblins hebben weliswaar geen bijzondere eigenschappen, maar zijn wel het talrijkste volk. Ridders winnen altijd als ze tegen een goblin komen te staan. Zombies zijn niet dood te krijgen; daarom mogen ze ook in ronde 1 al direct bij de scorestapel van de winnende speler worden gevoegd. Voor een dwerg is klein zijn een kracht: gespeelde dwergen gaan in ronde 2 dus naar de scorestapel van de verliezer. En dubbelgangers werken als een soort joker: zij kunnen gespeeld worden alsof ze bij een ander volk horen.

Dat alles maakt 'Claim' een uniek spel, al moet je even wennen aan de eigen tactische eisen die het tweetraps-gebeuren stelt en aan de verrassende krachten van elk van de volken.

(White Goblin Games | Scott Almes| 2 spelers vanaf 10 jaar)

Spelrecensie

Dit spel verscheen bij
White Goblin Games
.