DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
De Speltafel

 

Martinique

 

Twee spelers doorkruisen als piratenkapitein het eiland Martinique. Misschien vindt één van hen wel de legendarische Verloren Schat.

Op het spelbord staat een kaart van Martinique afgebeeld, verdeeld in een raster van 64 velden. Elk van die velden is bepaald door een cijfer-letter-combinatie. Van bij het begin is door toeval 1 vakje vastgelegd als de vindplaats van de schat. 2 coördinaattegels (een letter en een cijfer) die verdekt liggen op het schatvakje van het spelbord, verwijzen daarnaar.
De piraat-pionnen van beide spelers bewegen zich over het eiland. Bij elke beurt verovert de speler een buittegel of een coördinaattegel. Goede combinaties van buittegels kunnen in het ruim van het schip worden opgeslagen en leveren overwinningspunten op.
Als een piraat geen kant meer op kan, gaat die naar het café. Zodra alle piraten daar verzameld zijn, worden zij om beurt verplaatst naar een veld op de schatkaart. Nu komt het er voor de spelers op aan om een piraat te plaatsen op het veld waar hij meent de schat te vinden. Hiervoor leveren de veroverde coördinaattegels aanwijzingen. Wordt de schat gevonden, dan is de winnaar onmiddellijk gekend. In het andere geval wint de speler die op zijn zoektocht de waardevolste buit vergaarde.

De originaliteit en het spelplezier van Martinique hebben veel te maken met de dubbele mogelijkheid bij de ontknoping, maar ook het sfeervolle materiaal en het vlotte verloop hebben daarin hun betekenis.

(QWG | Emanuele Ornella | 2 spelers vanaf 10 jaar)

Spelrecensie

Deze recensie verscheen in Raak,
het ledenblad van KWB,
in februari 2010 .