DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
De Speltafel

 

Machi Koro

 


Met twee dobbelstenen en een klein startkapitaaltje zet je op een half uurtje een nieuwe wereldstad op de kaart. Dàt is ‘Machi Koro’. Toegegeven, alle gebouwenkaarten om je stad gestalte te geven, liggen netjes gerangschikt ter beschikking. Bovendien begin je niet met een braakliggend terrein: een bakkerij en een graanveld krijg je gewoon cadeau.
Daarmee zit het bouwproces onmiddellijk op kruissnelheid. Wie aan de beurt komt, werpt een dobbelsteen (of verder in het spel eventueel beide dobbelstenen). Iedereen gaat na of de eerder verworven bouwkaarten door deze worp inkomsten opleveren. Om zijn beurt af te ronden beslist de speler of hij zijn beschikbaar kapitaal gebruikt om een bijkomende gebouwenkaart te kopen.
De sleutel van het spel ligt in die gebouwenkaarten. Er is een ruime variatie voorhanden, elk met hun kostprijs en een bepaald effect. Meestal leveren de afgelegde kaarten geld op, soms enkel voor de actieve speler, soms voor iedereen die een bepaald gebouw bezit; bij veel kaarten betaalt de bank de kosten, maar anderen geven de kans om de medespelers geld afhandig te maken. Vier gebouwen, de zogenaamde bezienswaardigheden, hebben een bijzonder effect en zijn tegelijk bepalend voor spelwinst. Wie ze als eerste alle vier bouwt, is de winnaar.
De uitbreiding ‘Haven’ maakt met nieuwe gebouwen en aangepaste regels het spel nog spannender, gevarieerder en tactischer. Bovendien kan met deze uitbreiding ook een vijfde speler aan de slag.
‘Machi Koro’ is een internationale topper en heeft de ambitie en de kwaliteiten om een blijvende waarde in de spellenwereld te worden. Nieuwe uitbreidingen zullen dus niet lang op zich laten wachten.

(White Goblin Games | Masao Suganuma | 2-4(5) spelers vanaf 7 jaar)

Spelrecensie

Deze recensie verscheen in Raak,
het ledenblad van KWB,
in september 2015 .