DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
De Speltafel

 

Daxu

 

In een Chinese winkelstraat streef je in 6 soorten handelszaken naar een grotere aanwezigheid dan je tegenspeler. Meerderheden verwerven mag dan al een vertrouwd mechanisme lijken, in ‘Daxu’ gaat het er net iets anders aan toe. Chinezen hebben het blijkbaar niet begrepen op monopolies op de markt. Daarom mag je positie niet té overheersend zijn; anders gaat je tegenspeler met de punten aan de haal.
Elke beurt liggen er 3 winkelkaarten in aanbieding. Aan jou om te kiezen of ze je van pas komen, of dat je ze liever aan de ander laat. Gelijktijdig maakt je tegenspeler ook die keuze. Daarvoor beschik je elk over 4 actiekaarten: ‘Ik wil deze winkels voor mezelf!’ - ‘Mijn tegenspeler mag ze hebben’ - ‘Ik ga akkoord met de keuze van de ander’ en ‘Ik ga in tegen de keuze van de ander.’ Zo sta je voor de opgave om te bepalen wat je zelf wil en tegelijk in te schatten wat de ander zal kiezen; bovendien hou je best rekening met de gedachtegang van je tegenspeler: gaat die recht op doel af, of probeert hij in te spelen op jouw keuze?
Wanneer de keuzes tot een patstelling leiden, geeft de ‘reputatie’ van de spelers de doorslag. Die ondergaat de invloed van gespeelde actiekaarten en verworven winkelkaarten en wordt gemarkeerd op een centraal spoor in de winkelstraat.
Zodra alle winkels toegekend zijn, volgt de eindtelling. Daarbij zijn de behaalde meerderheden en de uiteindelijke reputatie van belang. Wie best overweg kon met de ongebruikelijke gedachtenkronkels van ‘Daxu’, kan allicht de beste resultaten voorleggen. Dat maakt het tot een origineel en uitdagend tweepersoonsspel.

(White Goblin Games | J.A. Kevern | 2 spelers vanaf 10 jaar)

Spelrecensie

Deze recensie verscheen in Raak,
het ledenblad van KWB,
in februari 2016 .