DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
De Speltafel

 

Codenames

 

Op korte tijd is het communicatieve spel ‘Codenames’ een wereldwijd succes. Ook in onze onmiddellijke omgeving scoort het. Het begon in ons gezin als een avondlijke echtelijke uitdaging waarbij de een natuurlijk niet wou onderdoen voor de ander. Maar ook in de club wordt Codenames erg gesmaakt. Is het omdat je in 2 teams speelt, zodat iedereen samen denkt en het niet geeft als je iets minder weet dan een ander? Is het omdat mensen graag woord- en raadspelletjes doen? Is het omdat een partijtje geen uren duurt? Is het omdat het spelprincipe zo eenvoudig is en de regels beknopt? Ongetwijfeld speelt dit alles mee om Codenames leuk, tof, fijn en aangenaam te maken.
In een rooster van 5 op 5 liggen woordkaartjes op tafel. Aan de ene kant van de tafel zitten de 2 aanbrengers naast elkaar; alleen zij hebben zicht op een ‘sleutelkaart’. Daarop geven rode en blauwe vakken aan welke woorden door het ene team, welke door het andere team moeten geraden worden. Verder zijn er een aantal woorden ‘neutraal’ en is er eentje ‘zwart’. Aan de andere kant van de tafel zitten de 2 teams raders. Zij proberen aan de hand van hints van hun aangever - telkens 1 enkel woord - in zo weinig mogelijk beurten hun kaartjes aan te wijzen. Een foutje maken hoeft geen drama te zijn: de beurt gaat naar het andere team. Alleen als een team het woord aanduidt dat overeenkomt met het zwarte vakje, geef je de winst aan de tegenspelers. En dat is soms behoorlijk verraderlijk, temeer omdat de makers hun woorden wel erg trefzeker gekozen hebben.

(White Goblin Games | Vlaada Chvátil | 2-8 (of meer) spelers vanaf 10 jaar)

Spelrecensie

Deze recensie verscheen in Raak,
het ledenblad van KWB,
in september 2016 .