DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
De Speltafel

 

Celestia

 

‘In een vintage luchtschip reist een bont gezelschap langs hemelse plekken. Howard heeft het roer in handen. Een bliksemschicht doorklieft de lucht, de passagiers schrikken even maar hebben vertrouwen in hun kapitein. Die kan inderdaad een bliksemafleider inzetten om onheil te voorkomen en zet het luchtschip in de nabije stad veilig aan de grond. Daar laat hij het commando over aan Amelia, die onmiddellijk koers zet naar de volgende bestemming. Donkere wolken dreigen en aan de einder duiken Damokvogels op. Voor Orville wordt het te veel; hij stapt uit. Ter plaatse kan hij wel een aardige duit meepikken. Met haar kompas weet Amelia het schip toch op koers te houden, terwijl ze met een flinke stoot van de misthoorn de belagers afschrikt’. Zo gaat het verhaal.


Aan de speltafel ziet het vervolg er zo uit. Nu is Silke aan de beurt. Ze dobbelt een piraat, een wolk en blanco. Anouk heeft er geen vertrouwen in, haalt haar pion uit het luchtschip en neemt een schatkaart. Terecht, zo blijkt, want Silke mist de nodige afweerkaarten. Het luchtschip stort dus neer, zodat de anderen zonder opbrengst aan de volgende ronde beginnen. Hans heeft echter nog een verrassing in petto; hij speelt een actiekaart ‘schietstoel’ uit en kan op de plaats van de crash toch nog een schatkaart mee graaien. Want daar draait het allemaal rond: wie beëindigt het spel door als eerste 50 schatkaart-punten te verzamelen.
Tactische overwegingen of uitgekiende strategieën vraagt dit luchtige spel niet echt; het staat wel garant voor ongedwongen vermaak, ook voor wie niet vaak naar een gezelschapsspel grijpt.

(Blam! | Aaron Weissblum | 2 tot 6 spelers vanaf 8 jaar)

Spelrecensie

Deze recensie verscheen in Raak,
het ledenblad van KWB,
in december 2016 .