DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
facebook
De Speltafel

 

Das magische Labyrinth

 

“Magneten zijn leuk,” zegt Marte. Meer zelfs, voor onze dochter van 6 zijn magneten ronduit mega-cool. Dat beseffen spellenproducenten blijkbaar: niet toevallig dus dat we twee maanden na elkaar een spel met magneten presenteren.

In ‘Das magische Labyrinth’ (schrik niet van de Duitse titel; het regelboekje bevat 5 talen waaronder Nederlands en het spel zelf is taalonafhankelijk) willen 2 tot 4 tovenaars elk als eerste 5 magische voorwerpen verzamelen.
Op het eerste gezicht is dat kinderspel: de tovenaarspionnen bewegen zich schijnbaar ongestoord over een vloer waarop je muren ziet afgebeeld, maar die lijken niet hinderlijk. De verrassing zit een verdieping lager. De keldervloer bestaat uit een raster van gleufjes die 36 vakjes vormen. In die gleuven plaatsen de spelers, vooraleer het spel begint, 24 houten muurtjes, zodat er een ondergronds doolhof ontstaat. Eenmaal de vloerplaat er weer op ligt, is het gissen naar de juiste locatie van die muurtjes.
Dan komt het magnetisme binnengeslopen. De voet van elke tovenaar is immers magnetisch en er wordt een metalen knikker onder gehangen die ondergronds mee schuift bij elke beweging van de tovenaar.
Dus loodst de speler zijn tovenaar behoedzaam over de vloerplaat, van vakje naar vakje. Zo probeert hij als eerste op de tegel te komen waarop het voorwerp van het opdrachtschijfje is afgebeeld. Een worp met de dobbelsteen duidt aan hoe ver hij mag lopen.
Kiest de tovenaar een vrije doorgang dan gebeurt er niets en kan hij verder naar een volgend vakje, hopelijk tot bij het gezochte voorwerp. Als hij echter onderweg een (weliswaar ondergrondse dus onzichtbare) muur wil passeren, valt de knikker en moet de tovenaar terug naar zijn startpositie. Wie verzamelt als eerste 5 opdrachtschijfjes?

Een beetje geheugenwerk kan helpen om de onzichtbare muren tijdens het spel te situeren - een tovenaar stoot zich liever geen twee maal aan dezelfde muur - en een tikkeltje geluk is mooi meegenomen. Maar leuk is natuurlijk ook de ingehouden spanning en de ontlading als de tovenaar van een tegenspeler zijn knikker verliest.

Wie zin heeft, kan het spelprincipe uittesten op de website van de uitgever (www.dreimagierspiele.de). Maar daar mis je natuurlijk de magie van die mega-coole magneten...

(Drei Magier | Dirk Bauman | 2 tot 4 spelers vanaf 6 jaar)

Spelrecensie

Deze recensie verscheen in Raak,
het ledenblad van KWB,
in november 2009 .