DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
facebook
De Speltafel

 

In het spellenrek ...

 

Blitse kleuren, ronkende namen en reclamespotjes doen hun best om uw aandacht op een of ander gezelschapsspel te vestigen. Ze zeggen meestal weinig over de echte kwaliteiten van een spel. Die ontdek je vaak pas aan de speltafel....

 

Pandemie (QWG, 2-4 spelers, vanaf 10 jaar)


Gelijktijdig met de eerste berichten over de Mexicaanse griep verscheen het spel ‘Pandemic’ op de internationale markt. Zodra in ons land de eerste besmettingen werden gesignaleerd, was er ook de Nederlandse editie ‘Pandemie’. Pandemie is een collectief spel: de spelers zijn er niet op uit om elkaar te verslaan, maar proberen het spelmechanisme te snel af te zijn.
Al bij de opbouw van het spelbord voel je de sfeer en de spanning van de komende missie.
In 9 wereldsteden breken 4 verschillende besmettingen uit. Jouw team van maximum 4 spelers dient door overleg en de juiste strategische keuzes tijdig de nodige medicijnen te ontwikkelen voordat deze ziektes de planeet overspoelen. Elke speler heeft een eigen rol, en daarmee een bijzondere eigenschap die voor extra mogelijkheden zorgt in de strijd. Verder zijn de middelen veeleer beperkt. De spelers kunnen met hun pion de wereld rond reizen om de ergste broeihaarden te bestrijden, onderzoekstations te bouwen en medicijnen te ontwikkelen. Ondertussen tikt de tijd ongenadig verder.
Als de spelers zich laten meevoeren in de knappe simulatie, kan het overleg tussen de teamleden bij wijlen heftig worden. Om te winnen moeten de spelers het onderste uit de kan halen. Anders riskeer je soms een nieuwe uitbraak, net als je meent dat de ziekte overwonnen is.

 

Red de Sprookjesschat (Selecta Spielzeug, 2-4 spelers, vanaf 5 jaar)


Ook voor gezinnen met jongere kinderen tippen we op een collectief spel.
In ‘Red de sprookjesschat’ nemen 2 tot 4 kinderen het op tegen een hardvochtige koning, die alle sprookjesboeken in zijn rijk liet vernietigen. De kinderen proberen met de restanten van het laatste boek de sprookjesschat te redden.
Terwijl de houten koningspion buiten de muur rond de tuin wandelt, zoeken de 4 spelerspionnen in de tuin naar passende kaartjes die per 2 één sprookje voorstellen. Telkens mogen 2 tuintegels worden omgedraaid. Horen de eronder liggende kaartjes samen, dan is alvast één sprookje weer samengesteld en wordt de dorre paleistuin een stukje fleuriger. Passen de halve sprookjes niet, dan hebben de kinderen alvast de kans om te onthouden welk stukje waar te vinden is. Bij elke fout komt de koning wel een stapje dichterbij en groeit het gevaar dat de kinderen voortijdig worden betrapt.
De kans op succes is gelukkig vrij groot en meestal kunnen de spelertjes juichen om de gezamenlijke overwinning op de boze koning. Wellicht is dat één van de redenen waarom onze 3 kinderen regelmatig met dit aangename spel voor de dag komen, en waarom mama of papa meestal wel bereid zijn om het vierde kind te spelen...

Agnes & Johan Witters-Peil, De Speltafel-Gent

Spelrecensie

 

Deze recensies
verschenen in 'De Bond',
het ledenblad van Gezinsbond,
op 6 november 2009 .