DE SPELTAFEL
Gentse gezelschapsspellenclub

contact
menu
facebook
De Speltafel

 

Zin in een goed gezelschapsspel ?

 

Hoe aantrekkelijk tv-kijken voor de meeste kinderen ook is, voor samen spelen met het hele gezin en/of vriendjes, zij ze meestal ook wel te vinden. Wie goeie gezelschapsspellen leert kennen, krijgt ongetwijfeld de smaak voorgoed te pakken. Dat is toch onze ervaring in de Gentse gezelschapsspellenclub. We kozen twee spellen uit die borg staan voor uren spelplezier.

ROMMELKOFFER

Het Duitse merk 'HABA' kan je gerust als een kwaliteitslabel beschouwen. Ook uit een eenvoudig spel voor de kleinsten zoals 'Rommelkoffer' blijkt hun meesterschap.

Bij het spelmateriaal vallen 4 gekleurde blikken koffertjes op, origineel en mooi tegelijk. Ook de guitige das van de speldoos speelt mee. Hij is in het spel aanwezig als een houten figuurtje, dat in het begin naast een willekeurig koffertje staat. Bovendien staat de das 2 keer afgebeeld op de speciale dobbelsteen. De andere zijden van de dobbelsteen tonen de 4 kleuren van de koffertjes.
Tenslotte zijn er 28 ronde kartonnen schijfjes, telkens 7 met de afbeelding van een broek, een T-shirt, een muts en een paar sokken. Elke speler begint met zo'n set van 7 schijfjes. Het is de bedoeling die kleren zo snel mogelijk te kunnen opbergen.
Als je aan de beurt bent, werp je de dobbelsteen. Toont die een kleurtje, dan stop je 1 van je kledingschijfjes in het koffertje van die kleur. Als toevallig de das ernaast staat, mag je er zelfs 2 in stoppen. Maar als je de das dobbelt, dan kiepert dat ondeugende beest het koffertje om en moet je al die spullen bij de jouwe leggen. Af en toe brengt dat toch nog geluk: als je nu een volledige reeks van de 4 kledingstukken hebt, mag je die samen opzij leggen en ben je een stuk dichter bij de overwinning. De eerste speler die alle schijfjes kwijt raakt, wint immers het spel.
Het spelmechanisme is zo eenvoudig, dat kinderen het al vanaf 4 jaar vlot spelen. Na een spel van een klein kwartiertje volgt dus meestal de vraag: 'Nog eens?’

 

MEXICA

Tot voor kort waren de beste spellen vaak enkel bestemd voor de Duitse markt. Sinds Ravensburger een meertalig reglementenboekje bij zijn spellen voegt, kunnen ook wij genieten van toppers zoals Mexica.

Een speler beschikt in elke beurt over 6 actiepunten. Daarmee kan hij, naar eigen inzicht, acties uitvoeren. Hij kan bruggen bouwen, zijn spelfiguur verplaatsen of met kartonnen kaartjes kanalen aanleggen. De belangrijkste actie is het plaatsen van plastieken tempels, waarvan iedereen er 18 ter beschikking heeft. Zo groeit op het spelbord de Aztekenstad Tenochtitlan, een Midden-Amerikaanse evenbeeld van Venetië. Wie met zijn tempels de sterkste positie in de wijken weet in te nemen en met zijn spelfiguur op de goede plaats aanwezig is, haalt de overwinning binnen.
Als speler moet je telkens keuzes maken. Je spelfiguur heeft beperkte bewegingsmogelijkheden. De bouwplaats voor tempels is schaars. Zes actiepunten per beurt is weinig. 'Mexica' vraagt dus planning en tactisch doorzicht, maar precies daarin schuilt het spelplezier.
Dit spel vormt het sluitstuk van een drieluik. Ook de beide andere spellen, 'Tikal' en 'Java' lonen meer dan de moeite. Ze zijn van de hand van dezelfde vermaarde spelauteurs, maar vergen elk, binnen een vergelijkbaar spelstramien, telkens andere inzichten.

Spelrecensie

 

Deze recensies
verschenen in 'De Bond',
het ledenblad van Gezinsbond,
op 1 november 2002 .