Sport

Home

Saroléa, ook actief op sport vlak

Hierbij een kort overzicht van het leven en de sportieve carrière van één der belangrijkste fabriekspiloten van Saroléa, Robert Grégoire.

Mijn grootvader Edward Grégoire baatte in Aywaille een klein atelier uit waar ze fietsen fabriceerden en motoriseerden. Voor de eerste wereldoorlog verkocht hij Saroléa moto’s.

In deze leefomgeving van de mechaniek werd op 30 mei 1903 een zoon geboren als oudste van zeven kinderen. Men noemde hem Robert.

Motoren boeiden hem en na zijn technische studies stortte hij zich op het werk in het atelier van zijn vader. Bij Saroléa stonden motorwedstrijden sterk in de belangstelling en de jonge Robert voelde er zich enorm toe aangetrokken.

In 1924 kende hij een veelbelovend eerste debuut in Frankrijk met de overwinning op het circuit van de Vogezen. In 1926 won hij ‘la coupe de la Meuse’ op een motor gemaakt in de garage van Aywaille.

Vanaf dan werd hij aangeworven door de Saroléa fabriek te Herstal als fabriekspiloot. Het zou te moeilijk zijn om heel zijn palmares op te sommen. Samenvattend kunnen we zeggen dat hij triomfeerde in ‘la coupe de la Meuse’ in 1930, 1931 en 1932. In 1929, in de grote prijs van België te Francorchamps, werd hij eerste Belg in de 500cc klasse. Hij vestigde tevens een wereldrecord te Oostmalle met een startsnelheid van 134,68 km/u.

Hij bereikte vele successen in België waaronder een wedstrijd die veel voor zijn vader betekende, ‘le circuit des crêtes’.

In het buitenland behaalde hij mooie prestaties in Nederland te Assen, in Italië te Monza, in Zwitserland te Bern, in Duitsland op de Nurburgring, in Zweden te Malmö, in Frankrijk te Monthléry en in Lille op het circuit ‘des routes pavées’, waar hij won in 1929, 1930 en 1931. In dit laatste jaar vestigde hij een nieuw record met 159,089 km/u aan de kust de Mont-Theux.

Zijn grootste momenten moesten dan nog komen. In 1932 werd hij kampioen van België 500cc op het circuit van Francorchamps. In 1933 hernieuwde hij deze titel op een nieuwe motor, de bekende 500cc monotube, ontworpen door ingenieur Donis en op punt gesteld door vader Grégoire.

Enkele weken later werd de grote prijs van België betwist. Op vrijdag 21 juli 1933 tijdens de testritten reed hij een ronde in 6’45’’ met een snelheid van 132,444km/u. Het baanrecord van het circuit van Francorchamps was verbroken. Op aandringen van zijn vader vertrok hij nogmaals voor een nieuwe poging en dit vooral om de Engelsen op hun Norton motoren te imponeren. Een onweer zorgde voor gladheid op de baan. Helaas, in de bocht Lacroix reed hij tegen een boom en werd overgebracht naar het ziekenhuis van Stavelot waar hij aan zijn verwondingen overleed.

Robert was getrouwd op 16/10/1928. Hij liet zijn vrouw Lucy, zijn dochter Lea, die nog steeds in Aywaille woont, en zijn ganse familie in diepe rouw achter.

Met oprechte dank aan mijnheer Philippe Grégoire die ons deze korte biografie bezorgde over zijn beroemde en betreurde nonkel, Robert Grégoire.

 

Home