Militair

Home

Saroléa, ook actief op militair vlak

 

Vanaf 1935 startte Saroléa met de bouw van motoren voor het Belgische leger. De militaire modellen zijn meestal afgeleid van burgermodellen die enkele aanpassingen hebben ondergaan. Zo werd de motorcarter beschermd met een extra grondplaat, de uitlaat werd hoger geplaatst en de grondspeling werd verhoogd. De verhoging van de grondspeling werd gerealiseerd door het kader aan te passen en of door het voorvork te verlengen. De verlenging van het voorvork is zeer goed te zien bij de vooroorlogse modellen met een webvork, het onderste gietstuk waar het voorwiel in het vork past is beduidend langer dan bij de burgerversie (zie foto’s).

                    

 

 

Aangezien de burgermodellen als basis dienden voor de militaire modellen, zijn zeer veel onderdelen perfect uitwisselbaar. Hierdoor verhoogt de kans aanzienlijk om de juiste reserveonderdelen voor een nieuw project te vinden.

 

Het eerste militaire model dat op de markt kwam is het type 35S6M en is afgeleid van het burgermodel 35S6 maar dan met 1 uitlaat in plaats van 2, hiervan zijn er maar een 50 tal gebouwd.

Opmerking: de typebenaming bij Saroléa start met het jaartal, de achtervoegsels geven de cilinderinhoud en de opstelling van de kleppen aan.

 

Vanaf 1936 kwam de productie van legermodellen echt op gang. De duitse troepen hadden de Elzas in Frankrijk terug ingenomen en iedereen wist dat een oorlog onafwendbaar was. Saroléa startte met de bouw van 600cc motoren, zowel voorzien van kopklepmotoren als van zijklepmotoren. Er werden ook 350cc en 400cc motoren gebouwd, deze werden veelal gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Ook ontwierp Saroléa een 2 cilinder boxer motor, type H, met een cilinderinhoud van 1000cc. Deze motor was voorzien van een aangedreven zijspan. De aandrijving van het zijspan was vrij uniek en werd tijdens de 2de wereldoorlog door de Duitsers gekopieerd.

 

Volgende vooroorlogse modellen werden er gebouwd:

 

Ø  350cc zijklepmodellen: 37ASM, 38ASM en 39 ASM

Ø  600cc zijklepmodellen: 37T6 (zie ook foto), 38T6 en 39T6, deze laatste 2 modellen zijn reeds voorzien van een ovale versnellingsbak die we ook terugvinden op alle naoorlogse modellen

 


 

 

Ø  600cc kopklepmodellen: 35S6M, 36M6 (zie volgende foto), 37M6, 38DM6, 38S6M. Deze kopkleppers werden vooral ingezet voor zijspangebruik, nagenoeg alle zijspanmodellen waren voorzien van een achteruit versnelling.

 




 

Ø  1000cc 2 cilinder zijklepmotoren: 38H en 39H, van deze laatste zijn er slechts 10 gemaakt. Van onderstaand model zullen er 2 aanwezig zijn op het “Saroléa 2009 evenement”, waarvan één in militaire uitvoering en één in burgeruitvoering

 





Na de 2de wereldoorlog werden er nog enkel zijkleppers aan het leger verkocht. De eerste modellen waren nog niet voorzien van achtervering, de webvork heeft wel plaats moeten maken voor een hydraulisch voorvork.

 

De 350cc versies werden afgeleid van de burgertypes AS (zonder achtervering) en de types ASL (met achtervering) en kregen respectievelijk de benaming ASM en ASLM

 

Vanaf 1951 werd een 400cc zijklepmotor voor het leger gebouwd, type 51A4 of de Estafette. De motor is afgeleid van de burgerversie Super Continental en kan je eenvoudig herkennen aan de beugel (zie foto) boven het voorste spatbord. Deze beugel was geplaatst om een vastgereden motor met de hand uit de modder te kunnen trekken. De 400cc cilinderinhoud werd verkregen door een 350cc motor te voorzien van een krukas met grotere slag (90mm in plaats van 79mm), de boring bleef identiek.

 

Tussen 1951 en 1955 zijn er 1200 van dit type gebouwd, vele van deze motoren werden jaren in legerhallen opgeslagen en hebben zo de sloophamer ontweken. Daarom is dit type ook een van de meest bewaarde Saroléa’s die je op oldtimertreffens in verschillende restauratievormen kan terugvinden. Over deze motor bestaat ook een mooie 2-talige handleiding (zie foto)

 

 

      

Marc De Kerf

 

Home